Als boekhouder fungeer je als vuurtoren voor je klant
De minst belaste weg voor de cliënt uittekenen binnen de krijtlijnen van de wet, zo vat Jan Verhoeye de rol van een goede accountant samen. Als vennoot bij De Deyne, Verhoeye Accountants en Belastingconsulenten en als voorzitter van de Commissie voor Boekhoudkundige Normen kent hij als geen ander de gewenste kwaliteiten van een boekhouder. Niet alleen moet het wetboek je bijbel zijn, ook de goesting om levenslang te leren is een must. Want de fiscale actualiteit staat nooit stil. Op de Dag van de Fiscaliteit werpt Verhoeye als keynote speaker een licht op de laatste nieuwigheden. Wij spraken met hem over wetboekvrees, de nieuwe generatie boekhouders en assertiviteit.
U zal het in uw keynote op de Dag van de Fiscaliteit hebben over de toekomst van het Wetboek Inkomstenbelastingen. Wat wilt u de deelnemers meegeven?
Naast de grote impact van de coronajaren op de inkomstenbelastingen, zal ik het hebben over de taxshift en de blauwdruk voor de fiscale hervorming van minister Van Peteghem. Zo hebben deelnemers meteen een duidelijk overzicht van de exacte veranderingen in het wetboek. Al beloof ik dat ik niet te veel de vakidioot zal uithangen (lacht).
Het wetboek is de bijbel van de boekhouder. Toch merkte u al op dat veel mensen hierdoor worden afgeschrikt. Is dat onterecht?
Geheel onterecht. Veel mensen uit het beroep hebben angst om naar het wetboek te grijpen omdat ze de structuur niet kennen of omdat sommige teksten ingewikkeld zijn. Maar het loont om naar de primaire bronnen te gaan. Als je die niet begrijpt, kan je verder zoeken. Nu heb ik de indruk dat mensen te snel gaan Googelen en zo bij minder betrouwbare en minder actuele bronnen uitkomen. Om als professional de vinger aan de pols te houden, is het handig om een opleiding te volgen of je te abonneren op een gespecialiseerde nieuwsbrief. Maar ik blijf een puritein: het wetboek is de eerste bron.
“De tijd dat we ageerden als black box is voorbij”
Hoe is de klantrelatie geëvolueerd in uw beroep?
De tijd dat we ageerden als een black box waarbij de klant documenten indiende en wij het resultaat doorstuurden, is voorbij. Er bestaat nog een kleine categorie van klanten waarmee we op die basis werken maar de meesten denken actief mee en vragen specifiek advies. Als accountant fungeer je als vuurtoren voor je klant door je licht te laten schijnen over diens onderneming. En dat geeft voldoening. Voor een tijdige aangifte van je klant krijg je geen pluim maar met een waardevolle tip kan je mensen echt verblijden. Het is wel belangrijk om als boekhouder assertief te zijn en de limieten van je dienstverlening aan te geven. Het is niet altijd eenvoudig om sommige klanten binnen de lijnen te houden. Een klassiek voorbeeld is om geen privékosten in te brengen. Als jouw klant zijn gezinsreis naar Kreta in zijn beroepskost wilt stoppen omdat hij zogenaamd de beste ideeën onder de zon krijgt, dan kunnen de gevolgen hard zijn. Als boekhouder moet je de redelijkheid van de klant aanspreken.
U doceert aan de Universiteit van Gent. Hoe staat het met de jonge generatie boekhouders?
Het aantal studenten daalt helaas. Blijkbaar is het beroep niet sexy genoeg, ik begrijp dat niet. Natuurlijk moet je levenslang willen studeren, al valt dat behoorlijk mee van zodra je de structuur kent. En er is de werkdruk. Daardoor kiezen sommige studenten na een doorgedreven specialisatie bewust voor de administratie. Dat was tien jaar geleden een uitzondering. Als accountant moet je gebeten zijn door het vak. En ik zeg altijd: uiteindelijk hebben wij het zo moeilijk niet. Tijdens de covid-19 periode besefte ik dat er evenveel meningen als artsen zijn. Bij ons is dat niet zo. Wij zijn het allemaal over één ding eens: het wetboek. Dat is een groot voordeel.
“Software is schitterend maar je hebt altijd iemand nodig die de juiste beslissing neemt”
Wordt het beroep van boekhouder ooit overbodig?
Sommige mensen zijn bang dat het beroep zal verdwijnen en overgenomen worden door software. En zaken als datamining zijn ook effectief schitterende hulpmiddelen. Maar je hebt altijd iemand nodig die met die info de juiste beslissing neemt. We zijn het op twee na oudste beroep. En we zullen nodig blijven, alleen al door de complexiteit van belastingaangiftes. Jaren geleden kon ik mijn lessen over personenbelasting en vennootschapsbelasting op twee middagen geven, nu zijn dit twee grote semestervakken geworden. Om maar aan te tonen dat de complexiteit groter wordt. Minister Van Peteghem wil de fiscale wetgeving nu vereenvoudigen en hij heeft gelijk. Maar dat zal niet evident zijn want in ons land is het gemakkelijker om nieuwe wetgeving te schrijven dan om oude te herschrijven.
Wat vindt u zo fijn aan spreken en doceren?
Diegene die het meest leert bij het lesgeven, is de persoon die vooraan staat. Ik vind het boeiend om over zaken te doceren die ik in de praktijk uitoefen en zo mezelf en anderen uit te dagen. Het grootste cadeau is een oud-student tegenkomen die zegt: “Bij jou heb ik het vak écht geleerd!” De fiscale actualiteit mag dan wel veranderen, als je de structuur mee krijgt, ben je vertrokken.
Wat is volgens u het voordeel van samenkomen met vakgenoten op een studiedag als Dag van de Fiscaliteit?
Het heeft twee grote voordelen: kennisoverdracht en netwerking. Het is een meerwaarde om met vakgenoten te praten. Wie weet hebben jullie een gedeelde ervaring met een vervelende controleur. Of kunnen jullie tips uitwisselen om klanten binnen de lijnen te houden. Of kan je eens polsen, met de antiwitwaswetgeving in gedachten, of jouw vakgenoot klanten durft buitengooien? Niets fijner dan nieuwe inzichten opdoen om daarna ervaringen te delen bij een glas.
Zin in meer?
Neem deel aan de Dag van de Fiscaliteit. Bekijk het programma en schrijf je in!
Biografie
Jan Verhoeye is accountant en vennoot bij De Deyne, Verhoeye Accountants en Belastingconsulenten. Daarnaast doceert hij aan de Universiteit Gent. Hij is ook o.a. voorzitter van de Commissie voor Boekhoudkundige Normen, lid van de Hoge Raad van Financiën en lid van de Raad van toezicht van de FSMA.