CxO for 1 week

Je bent jong en je wilt… een stevige en gerichte opleiding, netwerken, visibiliteit en fun. Worldline schoot recht in de roos met een exclusief bootcamp, in co-creatie met Kluwer Opleidingen. Basis was het sterke mini-MBA-traject van Kluwer Opleidingen, afgestemd op de specifieke noden en realiteit van Worldline. Concrete bedrijfsprojecten zorgden voor een verdere aansluiting met de business. Kers op de taart was de gegeerde beloning ‘CxO for 1 week’ voor het beste deelnemersduo. Wie durft de uitdaging aan?

Worldline, Europees marktleider in betaal- en transactiediensten, zet al jaren voluit in op de groei van medewerkers, met extra aandacht voor de jonge collega’s. Enerzijds om het verloop verder in te dijken (deelnemers aan een development program zijn meer geneigd om te blijven), anderzijds om de organisatie aantrekkelijker te maken als werkgever. Volop inzetten op ieders sterktes en passies, is het doel.

Het idee van dit bootcamp ‘CxO for 1 week’ kwam van enkele jonge medewerkers zelf. De voorbije jaren zette Worldline al tweemaal een ‘Young Community Development Program’ op poten, met de mini-MBA-opleiding van Kluwer Opleidingen als belangrijke basis. Het programma werd erg gesmaakt en vroeg om nieuwe edities. Maar het kon nog een stuk aantrekkelijker, vond jonge collega Thomas Cerulis. Waarom geen wedstrijdelement aan de opleiding koppelen? Hij pleitte bovendien om het initiatief om in te stappen voortaan bij de werknemers zélf te leggen en niet bij HR.

Wie is écht gemotiveerd?

Wie een van de 20 plaatsen wilde bemachtigen voor deze unieke opleiding moest zijn beste beentje voorzetten: een motivatiebrief schrijven, een dag meelopen met een line manager en een gesprek houden met HR. “Het was een vorm van zelfselectie. Enkel wie écht gemotiveerd is, doet deze inspanningen met overtuiging”, vertelt HR Business Partner Karlien Longin van Worldline. “Maar die sterke motivatie was nodig. De opleiding vroeg immers een enorme inzet en inspanning van de deelnemers.” Niet voor wie enkel wou achterover leunen en luisteren, dus.

Zowel jonge medewerkers die kiezen voor een managementloopbaan als hun collega’s die een expertloopbaan beogen werden uitgenodigd hun kans te wagen.

Belangrijke voorwaarden voor succes: integratie en aansluiting!

Het bootcamp werd in amper zes maanden tijd volledig in elkaar gestoken. Een huzarenstukje dat enkel mogelijk was door de stevige basis van de bestaande mini-MBA-opleiding van Kluwer Opleidingen. Toch werd dit geen copy/paste-verhaal maar een traject helemaal op maat van Worldline.

“Alle praktijkdocenten van Kluwer Opleidingen hebben vooraf grondig overlegd met de betrokken managers om de concrete link met de praktijk zo sterk als mogelijk te maken”, vertelt Kluwer-docent Ludo Lambrechts. Hij nam het financiële luik voor zijn rekening en contacteerde dus de financieel verantwoordelijke van Worldline. “In een lang gesprek hebben we samen afgetoetst wat de behoeften zijn, de vragen, de context, de gebruikte programma’s, … om zo de inhoud van de module zeer concreet te kunnen bepalen.” De praktijkdocenten zorgden er ook voor dat de onderlinge verbondenheid en raakvlakken tussen de verschillende disciplines werd uitgewerkt en benadrukt. Geen eilandjes dus.

 

“De uitgebreide toelatingsprocedure was een vorm van zelfselectie. Enkel wie écht gemotiveerd is, doet deze inspanningen met overtuiging.”

Karlien Longin, HR Business Partner Worldline

 

Bouw bruggen

Die link met de praktijk werd nog intenser door de aanvullende trainingen van Worldline-experts en natuurlijk de bedrijfscase. Alle deelnemers moesten in duo, een uit de managers-track en een uit de expert-track, een prétraject van een bestaand project uitwerken of zich op nieuwe dingen storten. Zoals de life-cycle van een nieuw product uittekenen. Wat men leerde in de lessen, moest men onmiddellijk toepassen in de praktijk. De inzet was hier erg hoog: het duo met het beste project mocht een week meelopen met een CxO.

Het werd een erg intensieve opleiding waarbij de verschillende aspecten van de organisatie uitgebreid aan bod kwamen. “Mooie troef is die diversiteit”, vindt Kluwer-docent Ludo Lambrechts. “Enerzijds worden de verschillende disciplines in een organisatie belicht: commercieel, marketing, financiën, HR,… Anderzijds is er de diversiteit onder de deelnemers: zowel jonge medewerkers die een managementfunctie ambiëren als collega’s die ten volle voor een expertfunctie willen gaan, namen deel. Bovendien kwamen ze uit verschillende afdelingen. Die multidisciplinariteit verhoogt de onderlinge verbondenheid zowel qua inhoud als qua menselijke contacten. Bruggen bouwen, daar hebben we ons hard op gefocust: tussen mensen, afdelingen, intern/extern…”

‘Blijf hierin investeren’

De deelnemers waren meer dan tevreden over het bootcamp. Ondanks de soms erg zware weken: minimum een training per week, intensief werken aan het bedrijfsproject, … naast het gewone, dagelijkse werk. Voor sommigen kwamen hier nog opleidingen bij in het kader van hun individueel ontwikkelingstraject. De agenda’s stonden boordevol. Toch klonk het enthousiast: “Blijf investeren in dit soort programma’s. Het helpt juniors om het totaalbeeld van de organisatie beter te begrijpen, om de opgedane informatie ook daadwerkelijk in de praktijk te gebruiken dankzij de zeer concrete aanpak en om een stevig netwerk op te bouwen met collega’s met diverse profielen (je weet nu wie contacteren bij een vraag). Bovendien was er ruimte voor fun.” De boodschap is duidelijk, de plannen voor een volgende editie liggen op tafel.

Unieke co-creatie

“Het succes van het bootcamp is te danken aan de unieke co-creatie tussen HR, enkele jonge medewerkers en (top-) managers van Worldline en Kluwer Opleidingen en zijn trainers/docenten”, besluit Ilse Schepens, projectmanager/learning consultant bij Kluwer Opleidingen. “Krachten en ideeën bundelen, samen uitwerken, juiste expertises inzetten op de juiste plaats,…  waarbij een verregaand inzicht in de noden en behoeften van de klant uiteraard het vertrekpunt vormt.” Het werd een geslaagd huwelijk tussen de kennis rond leren van Kluwer Opleidingen en de bedrijfskennis van Worldline.

Auteur: Katleen Weytjens – www.wiskeys.be

Zin in meer?

Wilt u ook een opleiding op maat organiseren binnen uw bedrijf? Neem dan contact op met Learning Consultant Ilse Schepens

De ‘Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent’ is gericht op afdelingsmanagers die willen doorgroeien naar een algemene managementpositie, high potentials en managers die hun algemene bedrijfskennis willen verbreden. Verbreed je managementkennis en ga aan de slag met de opleiding ‘Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent’.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect