Innoveren doe je niet door een nieuw product te lanceren.

Innoveren doe je niet door een nieuw product te lanceren.
Waarom breekt de ene innovatie alle records en gaat de andere ongemerkt voorbij? Wat is het verschil tussen een uitdovend vlammetje en een alles overtreffend vuurwerk? Innoveren doe je niet door zomaar een nieuw product te lanceren. De meeste bedrijven willen innoveren, maar weten niet hoe.

Waarom breekt de ene innovatie alle records en gaat de andere ongemerkt voorbij? Wat is het verschil tussen een uitdovend vlammetje en een alles overtreffend vuurwerk? Innoveren doe je niet door zomaar een nieuw product te lanceren. De meeste bedrijven willen innoveren, maar weten niet hoe. Docenten en experten ter zake Romeo Baertsoen en Yoav Nir geven hun visie op succesvol innoveren.

Wat houdt game-changing innovatie in de praktijk in?

Game-changing innovation en disruptie worden vaak door elkaar gehaald. In beide gevallen wordt een nood van de klant op een innovatieve en creatieve manier opgelost. Het verschil zit hem in de waardeperceptie en prijszetting. Een disruptief product is minder performant dan de bestaande marktleiders, de gepercipieerde waarde ervan is dus lager. Ter compensatie zal het significant goedkoper aangeboden worden en dus een veel betere prijs-kwaliteit hebben. Een game-changing product, zoals de eerste iPhone, Tesla of Dyson, wordt van bij de lancering gepercipieerd als hoger in waarde én de klant is bereid om er meer voor te betalen dan voor de bestaande marktleiders.

Het slechte nieuws is dat het te vaak lijkt alsof de markt onze innovatie niet lust. Afhankelijk van de studie, faalt 35 tot 50 % van de innovatieve producten. Sommige bronnen durven zelfs te stellen dat 85 % de verkoopdoelstellingen niet haalt. En dat ondanks de zware investeringen van middelen en mensen.

Kunnen jullie kort iets vertellen over de opleiding?

Tijdens de opleiding kom je te weten welke academische inzichten de grootste kansen bieden om innovatie succesvol te vermarkten, ondersteund door talrijke praktijkvoorbeelden uit verschillende industrieën en sectoren.

De eerste module vertrekt vanuit de Lean Innovation methodologie. Die neemt niet alleen de vooropgestelde waarde voor de klant als toetssteen voor het hele innovatieproces, maar poogt dat ook te doen met een minimaal verlies aan tijd en geld. Dit leidt vaak tot interne discussies. Aan de hand van praktische tools zoals het Kano-model krijg je de neuzen van je team toch in dezelfde richting. Met mock-up tools zoals pretotyping toets je bij klanten af of je op het juiste spoor zit, alvorens te investeren in het ontwikkelproces.

Veel bedrijven pompen grote sommen geld in de ontwikkeling, maar behandelen het vermarkten ervan als een stiefkind dat enkel de kruimels krijgt. Via 7 regels bieden we een checklist om je product goed in de markt te zetten.

Tijdens de tweede module passen we de go-to-market strategie Demand creation & management toe. Die beschrijft onder andere de value propositie voor de klanten en hoe die verschilt van de competitie. Ook het marketingplan, verkoopkanaal en de prijsbepaling worden bekeken.

Waarom zou ik deze opleiding moeten volgen?

Het verschil tussen een succesvol en niet succesvol product is gigantisch, zowel qua zelfvoldoening als financieel. Yoav Nir vroeg zich af wat kan helpen om de kans op succes te vergroten. Hij schreef er een praktisch boek over, gebaseerd op ervaringen van zichzelf, collega’s en andere bedrijven, dat gebruikt wordt in de opleiding. Met enkele technieken en strategieën kan je de kans op succes van een product of dienst drastisch vergroten. Om echt succesvol te zijn, kan je een innovatief product aftoetsen aan 2 voorwaarden. Desirability vraagt zich af: zit de markt wel te wachten op dit product of deze dienst? Go-2-market bekijkt hoe je een succesvolle vermarkting opzet. Als één van beide ontbreekt is de innovatie gedoemd te falen. Dit kan je al vroeg in het innovatieproces valideren.

50 % van de innovatieve producten faalt.

Kunnen jullie een voorbeeld geven van een interessante case?

Hoe groter het bedrijf, hoe meer men geneigd is om verder te doen met wat succesvol is. Men volgt de technologiecurve in de tijd en verhoogt hoogstens het aantal megapixels in de camera van een nieuw model smartphone. Dit is eerder een gewone step change. Een game change daarentegen is een echt nieuw product, waarbij de technologie meteen goed zit.

Een mooi voorbeeld van game-changing innovatie is de eerste Compaq Portable Personal Computer. Compaq was niet de eerste om een populaire personal computer te maken, noch de eerste om een draagbare computer te maken. Maar Compaq was de eerste om in 1982 een compacte portable computer te maken die 100 % compatibel was met de IBM pc.

Hebben jullie nog praktische tips voor game-changing innovatie?

Je hoeft niet het warme water uit te vinden om tot een betere oplossing te komen. Game-changing innovatie is vaak een vernieuwende combinatie van bestaande technologieën. Tot slot: betrek anderen van buiten je industrie erbij. Het zijn vaak buitenstaanders die met game-changing innovaties op de proppen komen.

Zin in meer?

Tijdens de tweedaagse opleiding ‘Game-changing innovatie in de praktijk’ deelt trainer Yoav Nir zijn kennis, samen met trainer Romeo Baertsoen. Kom meer te weten over de verschillende academische inzichten die de grootste kansen bieden om innovatie succesvol te vermarkten. Het verhaal wordt ondersteund door talrijke voorbeelden uit de praktijk en uit verschillende industrieën en sectoren.

Biografie

Yoav Nir is de mede-uitvinder van ClickShare®, het draadloze presentatiesysteem dat hij bij technologiereus Barco mee tot een wereldwijd succes heeft helpen maken. Yoav Nir is burgerlijk ingenieur van opleiding en een pionier in Virtual Reality en Augmented Reality. Naast ondernemen, consulteert en coacht Yoav Nir bedrijven en ondernemers, en is hij public speaker. Yoav’s passie is technologie, maar hij houdt van eenvoud en apprecieert schoonheid. Game-changing Innovation is zijn eerste boek.

Romeo Baertsoen was gedurende meer dan 10 jaar lid van internationale directiecomités waar hij zowel globale Supply chain en Strategic Marketing Teams aanstuurde. Vandaag ondersteunt hij bedrijven bij hun transformatie naar een geïntegreerde ‘Demand Creation & Management’ aanpak. Academisch houdt Romeo Masters in Architecture, Marketing & Business Administration. Daarnaast behaalde hij ook certificaten in Supply Chain aan Vlerick Business School & Strategic Marketing aan Stanford University.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect