De vier data-geheimen van een succesvolle CDO

De vier data-geheimen van een succesvolle CDO
Bedrijven kiezen meer en meer voor een CDO door de toename van het belang van data.

Een Chief Data Officer (CDO) aanwerven wint aan populariteit bij veel bedrijven. Het is namelijk onontbeerlijk geworden om goed met data te kunnen omgaan. Een goede aanpak hierin fungeert als groeimiddel binnen de sector.

Het is niet nieuw om zoveel belang te schenken aan data. Al in 1974 vond IEEE’s eerste conferentie Massive Storage Systems and Technology plaats. Het is echter nog niet zolang geleden dat data publiekelijk werd opengesteld en dat ook de rest van de wereld het belang ervan besefte. Harvard Business Review beweert zelfs dat data scientist de meest sexy job van de 21ste eeuw is. Waarom? Wat weten de marktleiders over data dat maakt dat ze een stapje voor staan op hun concurrenten?

1. Data vertellen de waarheid – als je de juiste vraag stelt

Alles wat klanten online opzoeken of kopen, resulteert in een steeds groeiende massa aan data. Een antwoord daarop zijn nieuwe architecturale structuren, speciaal ontwikkeld om deze berg aan input te bewaren en te verwerken. Disciplines zoals Master Data Management kunnen je helpen om de verworven data schoon en gestructureerd te houden. Zo maak je de beschikbare informatie ‘agile’, en vooral bruikbaar. Deze cijfers kunnen dan worden omgezet in ‘narratives’, een grote hulp voor marketeers. Daarbovenop is het van cruciaal belang om niet per ongeluk de EU’s General Data Protection Regulation (GDPR) te overtreden. Aangezien dit resulteert in hallucinante boetes, is een goed databeheer onontbeerlijk.

2. Data zijn een meerwaarde — als je ze correct kunt analyseren

Het is niet zo dat betere data helemaal vanzelf leiden tot betere verkoop. Computers kunnen een oneindige hoeveelheid data scannen, en zo problemen opsporen, maar je hebt een menselijk brein nodig om er mogelijke oplossingen uit te halen.

Bijleren is de sleutel tot succes. Onverwachte of onconventionele conclusies? Succesvolle CDO’s zijn er blij mee. Ze weten namelijk dat data een wispelturig karakter hebben. Ze gaan dus niet overreageren op nieuwe data, maar ze beseffen ook dat die niet onderschat mogen worden. Een CDO is een inductieve denker, en gebruikt zo onverwachte data om nieuwe ideeën te introduceren.

Het is niet langer houdbaar om te overleven op één enkele visie, gebaseerd op slechts één model, en te volharden in consistentie. Digitale organisaties zijn dynamisch, en goede CDO’s gebruiken de verzamelde informatie om de grijze zones, die vroeger vermeden zouden worden, te onderzoeken. De kans bestaat dat in die grijze zone waarde gevonden kan worden, met behulp van data die kunnen teruglinken naar klanten, producten, winkels, enzovoorts. Zo worden de verworven data tot het uiterste benut.

3. Data bevorderen vertrouwen en creëren een cultuur — als je de waarde ervan weet over te brengen

Een CDO aanwerven is al een goede eerste stap om het belang van data te demonstreren, en zo te introduceren in de rest van het bedrijf. Een goede CDO zal dus ook bijdragen aan de democratisering van data. Het vertrouwen in data zou wijdverspreid moeten zijn, en is bovendien cruciaal voor de moraal van de organisatie.

CDO’s maken data menselijk, door deze om te zetten in transparante en relateerbare gegevens. Zo is het bijvoorbeeld een goed idee om medewerkers zelf aan de slag te laten gaan met de voor hen relevante data. Dit kan al mogelijk gemaakt worden door middel van een eenvoudige, gebruiksvriendelijke tool.

4. Data bevorderen innovatie — als je erin slaagt om goede teams te laten samenwerken

CDO’s vertegenwoordigen hun missie en visie naar de stakeholders, en worden zo ‘advocates of change’. Het is sterk aan te raden om een cultuur rond data op te bouwen, een cultuur die het vertrouwen erin bevordert en waar er door middel van data betere beslissingen kunnen genomen worden. Zo wordt er bijgedragen aan de doeltreffendheid van elke werknemer, en zelf nadenken over mogelijke innovaties ligt binnen handbereik. Actief met data omgaan is inherent innovatief. Het verzamelen van data is het kweken van data: hoe beter je vooruit zult kijken, hoe meer mogelijkheden je zult zien.

Goede tools bevorderen de samenwerking binnen de organisatie. BI teams uitbreiden en ze ook zware data projecten laten beheren, heeft positieve invloeden, beweert een recente studie. Zowel de karakteristieken en planning als groep, als individueel talent, zullen leiden tot betere prestaties.

Bron: Information-age.com

Zin in meer?

Wordt het ook voor jou tijd om in de wereld van big data en datamanagement te duiken? Ontdek ons volledig aanbod aan data-opleidingen.

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect