ITIL®4: het nieuwe IT framework voor moderne bedrijven

ITIL®4 : le nouveau cadre IT des entreprises modernes
In een snel veranderende wereld, waar nieuwe manieren van werken standaard worden, is er nood aan een duidelijk referentiekader. Hoe speelt ITIL hierop in?

In een snel veranderende wereld, waar nieuwe manieren van werken standaard worden, is er nood aan een duidelijk referentiekader. ITIL® (Information Technology Information Library) stemt al jaren IT services succesvol af op businessnoden. Met het nieuwe ITIL®4 introduceert AXELOS een compleet herwerkte versie van het framework, met een sterke focus op hedendaagse bedrijfspraktijken.

De vierde industriële revolutie

Met het cijfer 4 in ITIL®4, verwijst AXELOS naar de vierde industriële revolutie die zich o.a. kenmerkt door robotica, artificiële intelligentie, kwantumcomputers en IoT.

Wat is nieuw?

Het ITIL®4 framework baseert zich op het Service Value System (SVS) en vervangt daarmee de traditionele ITIL service lifecycle of ook wel ‘het vliegwiel’ genoemd.

Een vier dimensioneel model neemt nu de plaats in van de 4 P’s (Processes, People, Products and Partners). Deze vier nieuwe dimensies zijn:

  • Organisaties en mensen
  • Informatie en technologie
  • Partners en suppliers
  • Value stream en processen

De kernconcepten van het service value system

1. De ITIL service value chain

De ITIL service value chain is een flexibel model voor de creatie, levering en continue verbetering van services. Zes activiteiten staan centraal die op verschillende manieren gecombineerd kunnen worden om meerdere value streams te maken.

2. De ITIL practices

De nadruk ligt vandaag niet langer op processen, maar op methoden en hun uitvoering (benoemd als practices). In de ITIL®4 wordt daarom slechts in beperkte mate ingegaan op processen en dat enkel onder de vorm van tips en advies. De methode van uitvoering en invoering ligt in handen van de teams volgens de richtlijnen van Lean IT, Agile en DevOps. Elke ITIL practice ondersteunt verschillende service value chain activiteiten en geeft zo duidelijke en flexibele tools voor ITSM-gebruikers.

3. De ITIL richtlijnen

De ITIL richtlijnen begeleiden bedrijven bij het maken van beslissingen en het ondernemen van actie. Het zorgt ervoor dat service management over het hele bedrijf duidelijk en volgens dezelfde aanpak gebeurt. De ITIL richtlijnen zijn het fundament van de bedrijfscultuur, van strategische beslissingsvorming tot dagelijkse operaties.

4. Governance

Governance is het systeem dat het bedrijf leidt en controleert. Het evalueert, dirigeert en monitort de bedrijfsactiviteiten, alsook de activiteiten van service management.

5. Continual improvement

Misschien wel het meest vanzelfsprekende kernconcept binnen het SVS, met continual improvement wilt het nieuwe systeem bedrijfsprestaties op alle niveau’s van de organisatie verbeteren. ITIL®4 ondersteunt dit met het nieuwe ITIL continual improvement model.

Het doel van SVS

Het ultieme doel van de SVS is om bedrijven waarde te laten creëren in voortdurende samenspraak met alle stakeholders. De focus ligt daarbij op de waarde en het eindresultaat van diensten.

ITIL 4 als ideale leidraad

ITIL®4 helpt bedrijven om het potentieel van moderne technologie maximaal te benutten en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Hierbij geeft het speciale aandacht aan het faciliteren van IT Service Management en IT Governance. De wereld evolueert, dus ook het ITIL framework.

 

Bron: Maurits Baeyens

Zin in meer?

Wil je helemaal up-to-date zijn met de nieuwe ITIL®4? Schrijf je dan in voor de opleiding ITIL® Foundation 4 in IT Service Management.

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect