In een snel veranderende wereld, waar nieuwe manieren van werken standaard worden, is er nood aan een duidelijk referentiekader. ITIL® (Information Technology Information Library) stemt al jaren IT services succesvol af op businessnoden. Met het nieuwe ITIL®4 introduceert AXELOS een compleet herwerkte versie van het framework, met een sterke focus op hedendaagse bedrijfspraktijken.
De vierde industriële revolutie
Met het cijfer 4 in ITIL®4, verwijst AXELOS naar de vierde industriële revolutie die zich o.a. kenmerkt door robotica, artificiële intelligentie, kwantumcomputers en IoT.
Wat is nieuw?
Het ITIL®4 framework baseert zich op het Service Value System (SVS) en vervangt daarmee de traditionele ITIL service lifecycle of ook wel ‘het vliegwiel’ genoemd.
Een vier dimensioneel model neemt nu de plaats in van de 4 P’s (Processes, People, Products and Partners). Deze vier nieuwe dimensies zijn:
- Organisaties en mensen
- Informatie en technologie
- Partners en suppliers
- Value stream en processen
De kernconcepten van het service value system
1. De ITIL service value chain
De ITIL service value chain is een flexibel model voor de creatie, levering en continue verbetering van services. Zes activiteiten staan centraal die op verschillende manieren gecombineerd kunnen worden om meerdere value streams te maken.
2. De ITIL practices
De nadruk ligt vandaag niet langer op processen, maar op methoden en hun uitvoering (benoemd als practices). In de ITIL®4 wordt daarom slechts in beperkte mate ingegaan op processen en dat enkel onder de vorm van tips en advies. De methode van uitvoering en invoering ligt in handen van de teams volgens de richtlijnen van Lean IT, Agile en DevOps. Elke ITIL practice ondersteunt verschillende service value chain activiteiten en geeft zo duidelijke en flexibele tools voor ITSM-gebruikers.
3. De ITIL richtlijnen
De ITIL richtlijnen begeleiden bedrijven bij het maken van beslissingen en het ondernemen van actie. Het zorgt ervoor dat service management over het hele bedrijf duidelijk en volgens dezelfde aanpak gebeurt. De ITIL richtlijnen zijn het fundament van de bedrijfscultuur, van strategische beslissingsvorming tot dagelijkse operaties.
4. Governance
Governance is het systeem dat het bedrijf leidt en controleert. Het evalueert, dirigeert en monitort de bedrijfsactiviteiten, alsook de activiteiten van service management.
5. Continual improvement
Misschien wel het meest vanzelfsprekende kernconcept binnen het SVS, met continual improvement wilt het nieuwe systeem bedrijfsprestaties op alle niveau’s van de organisatie verbeteren. ITIL®4 ondersteunt dit met het nieuwe ITIL continual improvement model.
Het doel van SVS
Het ultieme doel van de SVS is om bedrijven waarde te laten creëren in voortdurende samenspraak met alle stakeholders. De focus ligt daarbij op de waarde en het eindresultaat van diensten.
ITIL 4 als ideale leidraad
ITIL®4 helpt bedrijven om het potentieel van moderne technologie maximaal te benutten en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Hierbij geeft het speciale aandacht aan het faciliteren van IT Service Management en IT Governance. De wereld evolueert, dus ook het ITIL framework.
Bron: Maurits Baeyens
Zin in meer?
Wil je helemaal up-to-date zijn met de nieuwe ITIL®4? Schrijf je dan in voor de opleiding ITIL® Foundation 4 in IT Service Management.