9 tips om je emotionele intelligentie te verhogen

Emotionele intelligentie is niet nieuw, maar het wint wel aan belang in onze snel veranderende maatschappij, zowel op persoonlijk als op professioneel niveau. Maar wat is emotionele intelligentie? En hoe kan je het verhogen? We geven duiding en 9 tips.

Wat is emotionele intelligentie?

Emotionele intelligentie is een indicator van de emotionele en sociale vaardigheden van een individu. Men maakt daarbij onderscheid tussen 5 verschillende vaardigheden, waaronder je vermogen tot empathie en optimisme. Emotionele intelligentie wordt gemeten a.d.h.v. de index Emotioneel Quotiënt of EQ. Net zoals bij een IQ-test kan je dus ook een EQ-test afnemen.

9 tips om je EQ te verhogen

Om je emotionele intelligentie te verhogen, geven we hier 9 tips:

1. Laat niemand je goed gevoel beïnvloeden

Je goed gevoel over een prestatie mag niet bepaald worden door iemand anders zijn mening of prestaties. Vergelijk jezelf ook niet met anderen, want dan heb je je eigen geluk niet meer in de hand. Je gevoel voor eigenwaarde en voldoening moet voortkomen vanuit jezelf.

2. Vergeef snel fouten, maar vergeet ze niet

Sta niet onnodig stil bij de fouten van anderen. Om een kwestie te kunnen afsluiten, is het nodig om de ander te vergeven, maar dit wil niet zeggen dat je ze ook moet vergeten. Blijf waakzaam, zodat het zich in de toekomst niet herhaalt.

3. Reageer niet impulsief

In een conflict is het verstandig dat je het juiste moment afwacht om te reageren. Ongecontroleerde emoties uiten kan ervoor zorgen dat je met een pijnlijk gevoel achterblijft. Denk eerst rustig na over wat je voelt en hoe je met deze gevoelens zal omgaan.

4. Sta stil bij je gerealiseerde prestaties

Perfecte mensen bestaan niet. Als je de perfectie nastreeft, dan zal je altijd met het knagend gevoel van falen blijven zitten. Het heeft ook geen zin om na te denken over wat je anders had moeten doen. Het is beter om stil te staan en te genieten van de zaken die je wel hebt bereikt.

5. Blijf niet hangen in je verleden

Wie niet waagt, niet wint. Als je een risico neemt, dan is er ook de kans dat het misgaat. Laat een mislukking je niet weerhouden om te blijven geloven in je eigen kunnen. Als je blijft vasthouden aan een gebeurtenis in het verleden, dan wordt je verleden je toekomst: je kan niet meer vooruitgaan. Verleg daarom je grenzen steeds opnieuw.

6. Focus op oplossingen

Het is niet goed om je te fixeren op problemen. Zo creëer je en verleng je negatieve emoties en stress. Bijgevolg verminderen ook je prestaties. Zorg er dus voor dat je focust op oplossingen of acties om jezelf en de situatie te verbeteren. Op die manier ervaar je een gevoel van persoonlijke effectiviteit dat positieve emoties opwekt en leidt tot betere prestaties.

7. Omring je niet met negatieve mensen

Negatieve mensen zitten in een negatieve emotionele spiraal van problemen en slagen er niet alleen in om zich te focussen op een oplossing. Zorg ervoor dat je je niet laat meeslepen in deze negatieve spiraal. Stel voor jezelf duidelijk je grenzen op en distantieer je indien nodig. Bied een luisterend oor en probeer de conversatie te wenden in een productieve, positieve richting.

8. Koester geen wraakgevoelens

Negatieve emoties die voortvloeien uit wraakgevoelens zijn het resultaat van stress. Als je terugdenkt aan een bepaalde negatieve ervaring kunnen deze gevoelens naar boven komen. Probeer echter altijd je wraakgevoelens opzij te zetten en je stress te verminderen. Je zal je direct beter voelen en het is ook beter voor je gezondheid. Stress kan leiden tot een hoge bloeddruk en hartziekten.

9. Durf ‘nee’ te zeggen

Hoe moeilijker je het hebt om ‘nee’ te zeggen, hoe groter de kans dat je stress ervaart, of zelfs een burn-out of een depressie. ‘Nee’ is een krachtig woord dat je moet durven gebruiken als het nodig is. Zeg bijvoorbeeld niet: ‘Ik ben niet zeker’. Zeg enkel toe bij een nieuwe belofte als het de afhandeling van je huidige beloftes niet verstoort.

Waarom is emotionele intelligentie belangrijk voor bedrijfsleiders?

In de bedrijfswereld moeten IQ-krachtige managers stilaan meer en meer plaats ruimen voor managers die ook een hoog EQ hebben. Daar zijn verschillende redenen voor:

  1. Managers met een hoge emotionele intelligentie zijn beter bestand tegen verandering en ze kunnen anderen ook beter voorbereiden op en begeleiden tijdens veranderingen.
  2. Bedrijfsleiders met een hoog EQ gaan gemakkelijker om met trends zoals telewerken (wat heel wat vertrouwen vereist) of generationele verschillen onder medewerkers (vereist goede sociale vaardigheden en empathie).
  3. Emotionele intelligentie zorgt voor hogere retentie en engagement bij medewerkers.
  4. Leidinggevenden met een hoog EQ zijn beter in staat om de performance- en productiviteitsniveaus van zichzelf en medewerkers een boost te geven, ook tijdens crisissen.

Bonusinzicht voor bedrijfsleiders: Als je weet wat mensen voelen, dan weet je wat hen drijft en waar hun energie en aandacht naartoe gaat. Pols hier regelmatig naar. Dan kan je die informatie benutten om hogere retentie, engagement en productiviteit te bekomen.

Bronnen:

TalentSmart

Mckinsey.com

EY.com

leadershipdigital.com

Zin in meer?

Emotionele intelligentie zorgt voor heel wat voordelen op professioneel vlak. Tijdens de opleiding ‘Emotionele intelligentie en NLP’ verhoog je je EQ al op 2 dagen.

 

Misschien vind je deze artikels ook wel interessant:

 

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect