Hoe toon je in één oogopslag de essentie van je verhaal?

Het viel ingenieur Mara Callaert op dat tijdens presentaties veel collega’s over de hoofden van hun toehoorders leken te praten. “Hun verhaal klonk nodeloos gecompliceerd en de teksten op de slides die ze projecteerden, verdronken soms in een overvloed aan informatie.” Mara ontdekte de kracht van beelden en herschoolde zich tot ‘visual facilitator’.

 

Waar loopt het vaak mis?

Mara Callaert: “Tijdens presentaties projecteren managers vaak slides met samenvattende zinnen van wat ze op dat moment vertellen. Ze zijn ervan overtuigd dat de essentie van hun voordracht zo bij de toehoorders zal blijven hangen. Ze vergissen zich, want mensen kunnen niet tegelijkertijd lezen en luisteren. Onze hersenen moeten noodgedwongen een keuze maken. Zo goed als alle toeschouwers kiezen bijna vanzelf voor de tekst, waardoor de spreker regelmatig hun aandacht kwijt is.”

 

De oplossing is dan ‘Visual storytelling’. Geen tekst projecteren, maar beeld?

Mara Callaert: “Niet alleen beeld. Een combinatie van beelden, schema’s, woorden en icoontjes is ideaal. Als je tijdens een presentatie een proces wil uitleggen, toon je dat best stap voor stap. Je wijst op verbanden, zoekt naar versterkende factoren en bouwt spanning op. Het is heel moeilijk om dat alleen met foto’s te illustreren. Door een presentatie visueel aantrekkelijk te maken, komt de boodschap beter over en raakt ze steviger verankerd in het geheugen van de toehoorders. Onderzoek toont aan dat slechts 10% van alle mensen die op de radio naar een verhaal luisteren, zich dat drie dagen later nog kan herinneren. Als ze datzelfde verhaal horen in combinatie met een beeld, kan 65% het drie dagen later nog navertellen.”

 

Een goed opgebouwde, visueel aantrekkelijke infografiek toont in één oogopslag de essentie van de zaak.

 

Worden in de infographics van de opleiding ‘Visual content’ ook zo’n beeldrijke verhalen opgebouwd?

Mara Callaert: “De kunst daar is om een complex verhaal in één infografiek op één pagina weer te geven. Met goede infographics kun je bijvoorbeeld makkelijk informatie delen op sociale media. In de opleiding ‘Visual content’ zoeken we uit hoe de ideale infografiek eruitziet. Hoe delen we ze in en welke software en tools kunnen we daarvoor gebruiken? Hoe visualiseren we informatie en data? Veel bedrijven hebben een ‘rapporteringscultuur’, met vuistdikke dossiers vol voorstellen, ontwerpen en verslagen. Uit tijdsgebrek worden die amper gelezen. Meer dan ooit hebben wetenschappers, ingenieurs, marketing- of salesmanagers behoefte aan een visuele synthese van informatie.

Natuurlijk vertelt een infografiek niet alle finesses van het verhaal. Een goed opgebouwde, visueel aantrekkelijke infografiek toont in één oogopslag de essentie van de zaak, en geeft mensen zin om de hoofdstukken te lezen die op hun maat geschreven zijn. Om hoofd- en bijzaak van elkaar te scheiden vraag ik me altijd af: hoe kan ik dit verhaal of concept in één minuut uitleggen? Zo ben je zeker dat de kern van je boodschap opgepikt wordt.”

 

Mara Callaert 2015Mara Callaert is managing partner bij Visuality Belgium en als ‘visual facilitator’ gespecialiseerd in visualisatie, communicatie en verandering bij ondernemingen. Mara is ingenieur van opleiding.

 

 

Wilt u zelf aan de slag?  Ontdek de opleidingen 'Visual storytelling: breng uw verhaal met beelden' en 'Een infographic maken'
Uw data visualiseren? Ontdek onze visual-opleidingen.
Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect