Een goede SEO-strategie is als een marathon lopen

Een goede SEO-strategie is als een marathon lopen
Zowat elke surfer gebruikt Google of een andere zoekmachine om een product of dienst op te zoeken. Hoe zorg je ervoor dat jouw product of jouw bedrijf bovenaan in de zoekresultaten staat te blinken?

SEO-specialist Frederik Vermeire over de do's en dont's van SEO

Zowat elke surfer gebruikt Google of een andere zoekmachine om een product of dienst op te zoeken. Hoe zorg je ervoor dat jouw product of jouw bedrijf bovenaan in de zoekresultaten staat te blinken? “Er bestaan heel wat mythes over zoekmachine-optimalisatie”, vertelt SEO specialist en docent Frederik Vermeire. “Maar met de juiste SEO-strategie in functie van de gebruiker, wordt je website ook echt beloond.”

SEO cowboys

Frederik Vermeire is docent bij Kluwer Opleidingen en waagde vier jaar geleden de stap als SEO freelancer. “Ik merkte dat bedrijven onvoldoende bewust zijn van de kracht van SEO”, zegt hij. “Er bestaan veel onjuiste mythes en meningen. En helaas zijn er ook veel cowboys in dit vak. Daarom wilde ik bedrijven op het juiste pad gidsen.”

Vermeire schreef net een boek over het thema: ‘Krachtige SEO’. Het is het eerste Belgische boek om hoger te scoren in zoekmachines via SEO. “België staat op dat vlak achter tegenover Nederland”, zegt hij. “Gelukkig surfen sinds vorig jaar meer bedrijven mee op de digitalisatiegolf en maken we een inhaalbeweging. Maar we blijven wel laat. 7 op de 10 websites die na een zoekopdracht in het Nederlands verschijnen zijn van Nederlandse bedrijven.”

Denk niet vanuit je eigen buikgevoel maar vanuit de gebruiker Frederik Vermeire

Marathon lopen

Een juiste SEO-strategie is dus cruciaal om als bedrijf online zichtbaar te zijn en aandacht te vangen. “SEO zit aan het einde van de customer journey”, vertelt Frederik Vermeire. “Het speelt in op de actie, wanneer een klant bijvoorbeeld schoenen wil kopen. Als bedrijf is het dus interessant om de zoekintentie van potentiële klanten te achterhalen.” Maar hoe begin je aan zo’n strategie? Vermeire lijst de drie belangrijkste pijlers voor SEO op, namelijk: techniek, content strategie en online autoriteit . “Allereerst moet je inzetten op techniek”, zegt hij. “Daarvoor neem je best een goede websitebouwer onder de arm. Die kan ervoor zorgen dat de ‘Google spider’ die het wereldwijde web scant en gevonden pagina’s indexeert, de juiste dingen vindt op je website.” De tweede pijler is die van een goede contentstrategie. “Er zijn veel bedrijven die een degelijke website en mooie blogberichten hebben maar die te veel vanuit hun eigen buikgevoel en ideeën zijn geschreven en niet vanuit de gebruiker.” De laatste belangrijke pijler is autoriteit online uitbouwen. “Daarbij is het goed om links te krijgen van belangrijke websites”, zegt Vermeire.

In het begin vraagt SEO om een serieuze inspanning. “Ik vergelijk het met een marathon lopen”, zegt Frederik Vermeire. “Je moet eerst de basis goed zetten. Daarna is het een kwestie van de frequentie van de content aan te houden.” Om de zichtbaarheid van je website te behouden, raadt hij aan om te kijken naar wat de concurrentie doet en een link mee te pikken van andere websites. Maar hoe krijg je ooit inzicht in dat onvoorspelbaar algoritme van Google? “Niet”, lacht Vermeire. “Dat algoritme is een beetje als het Coca Cola- recept. Niemand weet wat de ingrediënten zijn en het is een goed bewaard geheim.” Al hoeft dat bedrijven niet te ontmoedigen. “Als je een website maakt die denkt vanuit de gebruiker, zullen zoekmachines je automatisch belonen.”

Schoenenwinkel Francine vs. Zalando

In zijn boek ‘Krachtige SEO’ en tijdens zijn opleidingen richt Vermeire zich niet alleen tot grote bedrijven zoals Accent en Cebeo, maar spreekt hij ook KMO’s, handelaars en zelfstandigen aan. Is een uitgebreide SEO strategie wel interessant voor kleine bedrijfjes met weinig middelen? “Ik geef altijd het voorbeeld van schoenenwinkel Francine op de hoek”, antwoordt Vermeire. “Die heeft een mooie webshop waar al haar schoenen netjes te koop staan. Maar die kan natuurlijk nooit de strijd winnen van bedrijven als Torfs of Zalando.” Wat Francine wel kan doen, is inzetten op de long tail strategie, legt Vermeire uit. Dat doet ze door pagina’s te maken met heel specifieke content en zo op te vallen in de Google zoekresultaten. “Maar SEO blijft natuurlijk een budgetkwestie. Kleine bedrijven denken helaas vaak: daar heb ik geen tijd of middelen voor.”

In zijn jaren ervaring als digitaal expert, kwam Frederik Vermeire ook al enkele horrorverhalen tegen. Zo waren er bedrijven die door overijverig SEO-werk een Google Penalty kregen. “Dat is natuurlijk schrikken want dan wordt je website van de zoekpagina weggehaald.” Wat je dan het best doet? “Allereerst de kalmte bewaren. En daarna een goede argumentatie opbouwen. Dat doe je door op te sommen welke stappen je hebt gedaan en wanneer. Dit chronologisch dagboek zal Google dan bekijken. Als je echt een effort hebt gedaan, komt het normaal goed.” Zelf maakte hij het ook al mee dat een concurrent zeer lage kwalitatieve links ging genereren. “Ze kopen bijvoorbeeld 100 slechte links bij een obscuur bureautje in Bangladesh”, vertelt hij. “En die links, waaronder zelfs obscure websites, worden naar mijn website gelegd. Waardoor Google mijn website natuurlijk als negatief bestempelt. Het is dus belangrijk om je linkprofiel te checken.”

De toekomst van SEO is voice Frederik Vermeire

Toekomstmuziek

De laatste tijd beweegt er wat in het SEO-landschap. “Het onderwerp waar nu over gesproken wordt is voice”, zegt Vermeire. “Het is ook één van de redenen waarom ik besloot mijn boek te schrijven. Er wordt namelijk veel over gepraat maar weinig bedrijven weten precies wat ze er mee kunnen doen. Binnen tien jaar zullen we onze smartphone vermoedelijk niet meer met onze vingers beroeren. Op dit moment zitten we in een overgang tussen het ouderwetse zoeken en zoeken via voice.”

In de opleiding ‘Scoren in Google met SEO’, wil Vermeire werknemers een stevige basis geven voor SEO. “Ik wil dat ze in eerste instantie kunnen meepraten met specialisten”, zegt hij. “Wanneer ik in een garage een factuur krijg met allerlei onbekende auto-onderdelen, wil ik daar duidelijkheid over. Wel dat is wat deze opleiding doet op vlak van SEO”. Daarnaast geeft hij in de opleiding heel wat praktijkvoorbeelden. “Je verlaat de opleiding met een vol hoofd”, zegt hij. “Want ik geef veel kennis mee die soms technisch en niet gemakkelijk is. SEO is hard werk maar loont absoluut. Meer kwalitatieve bezoekers voor je website en dus klanten voor je business, daar doe je het toch voor?”

Zin in meer?

Wilt u zelf graag de zichtbaarheid van uw website vergroten? Ontdek onze op maat gesneden opleidingspakketten van de Basic Digtal Marketing Academy

Biografie

Frederik Vermeire, SEO en online marketing specialist, Wiseo

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect