Storytelling, slim trukje of zinvolle bedrijfstechniek?

Storytelling, slim trukje of zinvolle bedrijfstechniek?
Storytelling is een discipline die draait om connectie, en om het opbouwen van spanningsbogen.

De opleiding was afgelopen en ik pakte mijn spullen bij elkaar. En opeens stond daar een cursiste die me zei ‘Ik had er meer van verwacht, van heel dat storytelling!’.

Er zijn prettiger manieren om een dag af te sluiten die volledig aan het onderwerp gewijd is. Ik fronste even, en zei dat het rijkelijk laat was om met die opmerking af te komen. ‘Het spijt me, ik vind het heel erg, hoe kan ik het goed maken?’

‘Neen, neen, begrijp me niet verkeerd, ik heb ontzettend veel geleerd, en ik vond het erg boeiend, maar ik had vanochtend zo gehoopt dat ik vanavond al beter zou kunnen schrijven. Ik weet nu dat het daar niet over gaat, dat was naïef van mij. Er bestaan gewoon geen simpele oplossingen.’

Het valt moeilijk uit te leggen wat zo’n opmerking met mij doet. Storytelling is inderdaad geen verbeterde vorm van copywriting. Al was het maar omdat je op zoveel verschillende manieren verhalen kunt vertellen.

Waar het echt over gaat is de ontwikkeling van de ‘tone of voice’, de stem van een bedrijf, aan de hand van allerhande verhalen. We geven meer menselijkheid, meer geloofwaardigheid aan ons bedrijfsverhaal. En tegelijkertijd zorgen we er ook voor dat het beter onthouden wordt. Zo simpel en zo complex is het.

Storytelling is een discipline die draait om connectie, en om het opbouwen van spanningsbogen. Feiten worden ineens spannend. Droge presentaties worden boeiend. Door te spelen met perspectief, met verteltechnieken, met het spanningsveld tussen protagonisten en antagonisten.

Het is geen verzameling van techniekjes die je in één-twee-drie meester bent. Het gaat over het ontdekken en de ontwikkeling van de eigen stem. Het komt erop neer dat je vertrouwd raakt met alle mogelijkheden om een verhaal te ordenen en zo spannend, meeslepend mogelijk te brengen. Dat betekent testen, uitproberen, schaven en slijpen tot je een pareltje hebt. En dan opnieuw beginnen met het volgende.

Ik ben er heilig van overtuigd dat de kennis van connectie-technieken, de alertheid voor ‘bladvulling’, het spelen met structuur en het vermijden van holle frasen ervoor zorgen dat je gaandeweg beter wordt. Ervaring leert me dat iedereen een goed verhaal kan vertellen, maar dat er maar weinig geboren vertellers zijn. Coaching is cruciaal. Het boek lezen, de opleiding volgen is het makkelijke begin, daarna begint het echte werk. Zoals altijd bij opleidingen, denk ik. Dat heeft de cursiste ondertussen ook toegegeven.

Zin in meer?

Wil je zelf graag aan de slag met storytelling? En horen wat Guido Everaert te vertellen heeft over deze fascinerende discipline? Kom dan zeker eens luisteren tijdens de opleiding ‘Storytelling: verhalen maken merken’.

Overtuig je publiek met straffe verhalen en sprekende beelden. Ontdek onze opleidingen ‘Storytelling en visualisatie‘.

Avatar foto

Auteur

Guido Everaert is marketeer, blogger en lector aan de Karel de Grote hogeschool. Na een carrière in de reclame (Ogilvy, Duval Guillaume, Edison) legde hij zich toe op (web)copywriting, columns en rich content. Hij is tevens auteur van het pas verschenen boek: ‘Storytelling, verhalen maken merken’.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect