Hoe maak je van thuiswerk een zegen?

by Audrey Van den Bempt
Comment tirer profit du télétravail ?

Dat het uitdagende en bizarre tijden zijn, valt niet te ontkennen. De coronapandemie heeft de voorbije maanden niet alleen een flinke druk op bedrijven gelegd, maar ook op haar werknemers. Het gevolg? Toenemende stress. En ook het thuiswerk heeft daar zijn aandeel in. Dit artikel helpt je op weg om stress een halt toe te roepen en om van werken op afstand een succes te maken.

Thuiswerk heeft vele voordelen: weg met lange reistijden of urenlange files, bedrijven krijgen minder ziektemeldingen en absenteïsme, en thuiswerk biedt vaak meer flexibiliteit en werkvrijheid. Toch is thuiswerk niet voor iedereen een succesverhaal.

25% van de thuiswerkers zegt minder productief te zijn wanneer ze thuis werken. 16% heeft meer stress dan normaal. Dat blijkt uit een studie van jobsite StepStone. De grootste redenen voor die stress zijn het gebrek aan sociaal contact en langere werkdagen. Want waar je normaal de rit van je werk naar huis maakt, heb je nu de tijd om verder te werken, toch?

Een tweede reden voor stress is vaak het schuldgevoel. Dat speelt regelmatig op wanneer je beslist om bijvoorbeeld even iets in huis te doen. Veel mensen willen die ‘verloren’ tijd proberen compenseren met langere dagen. Oké, maar nam je op kantoor nooit eens een koffiepauze of deed je niet af en toe een babbeltje met collega’s?

4 tips om komaf te maken met stress

En wat met de 75% die meer of even productief is, volgens de studie van hierboven? Wat zijn hun geheimen? En hoe krijg je de 25% toch mee aan boord? Deze tips helpen jezelf en je collega’s op weg om thuis aangename en productieve werkdagen te beleven:

1. Een gezellige, ergonomische werkplek

Ga op zoek naar een aparte plek in huis met minder afleiding. Geef aandacht aan een comfortabele werkomgeving: een stevige stoel of een goede bureaulamp doen wonderen. Bied als werkgever bijvoorbeeld ook een extra scherm of laptophouder aan je werknemers aan.

2.Werk ≠ Ontspanning

Zorg ervoor dat je werkplek gescheiden is van je plek om te ontspannen. Weet ook wanneer je werkdag erop zit. Een gezonde scheiding tussen werk en privé is uitermate belangrijk om je stress te verminderen. Sluit daarom op tijd je laptop af en stel hier eventueel een reminder voor in.

3. Pauzeer

Acht uur achter je bureau zitten, is niet gezond. En eerlijk, dat doe je op kantoor ook niet. Pauzeer voldoende voor hernieuwde energie en een betere concentratie.

4. Bewegen, bewegen, bewegen

Ga tijdens je lunchpauze een blokje wandelen of eindig je werkdag met een fietstocht. Voldoende beweging is sterk aangeraden om stress onder controle te houden.

Bron: Made In

Zin in meer?

NCOI Learning zet je op weg naar meer welzijn op het werk en minder stress en burn-out. Of je nu een medewerker, manager, hr-professionals of preventie-adviseur, een volledig opleidingsaanbod ontdek je hier. Geniet ook van extra steun van de overheid, tot wel 10.000 euro. Meer info vind je hier.

Lees ook