Organiseren kan je leren

Efficiënt kunnen organiseren. Als je organisatietalent hebt, dan slaag je erin dingen daadwerkelijk tot stand te brengen. De ene persoon is er praktisch mee geboren, de andere heeft er heel wat moeite mee. Maar wat als je dat niet van nature hebt? Misschien herken je dat wel, die collega die steevast te laat is, documenten structureel te laat aanlevert, die veel ideeën heeft die niet geconcretiseerd worden en die te veel met de bijzaken of met taken van anderen bezig is.

Waarom is het belangrijk dat je als professional goed leert organiseren?

  • Efficiëntie: je kunt je taken en projecten efficiënter uitvoeren. Je weet hoe je je tijd en middelen moet beheren om optimale resultaten te behalen.
  • Timemanagement: Sterke organisatievaardigheden helpen bij het effectief beheren van tijd. Als je goed kunt organiseren, prioriteiten kunt stellen en deadlines kunt halen, ben je simpelweg productiever.
  • Stressmanagement: Een goede organisatie vermindert je persoonlijk stressniveau. Je krijgt betere controle over je werklast en je kunt beter omgaan met drukke periodes. Je gaat ordelijk en systematisch te werk en het helpt rust te brengen in je hoofd.
  • Anticiperen: Je kan vooruit kijken en anticiperen. Je kan alles van te voren uitdenken, rekening houden met verschillende scenario’s en sneller schakelen bij onverwachte omstandigheden.
  • Communiceren: Je hebt anderen nodig als je iets organiseert. Zij moeten tijdig geïnformeerd worden over de plannen en wat er van ze verwacht wordt. Je weet mensen te strikken voor je plannen en je houdt ze op de hoogte van de gang van zaken.
  • Doelgerichtheid: Organisatorische vaardigheden helpen bij het stellen en bereiken van doelen. Je kan beter gefocust blijven op de lange termijn doelstellingen van je team of organisatie, waardoor je sneller en betere beslissingen kunt nemen.
  • Samenwerking: Effectieve organisatie vergemakkelijkt samenwerking binnen teams. Je kan beter taken verdelen, communicatie stroomlijnen en ervoor zorgen dat iedereen op dezelfde lijn zit, wat de productiviteit ten goede komt.
  • Probleemoplossend vermogen: Organisatorische vaardigheden gaan hand in hand met het vermogen om problemen op te lossen. Goed georganiseerde professionals zijn in staat om snel en effectief op uitdagingen te reageren en oplossingen te vinden.
  • Betrouwbaarheid: Collega’s die bekend staan voor hun organisatietalent worden vaak als betrouwbaar gezien. Het vermogen om georganiseerd te werken straalt professionaliteit uit en vergroot het vertrouwen van collega’s, leidinggevenden en klanten.

Zin in meer?

NCOI Learning heeft een aantal opleidingen voor jou, die je (werk)leven écht gemakkelijker gaan maken. Want organiseren kan je leren! Ontdek onze toolkit voor effectief organiseren.

Interesse in meer artikels over Professional skills? Klik dan hier.

 

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect