De voordelen van virtual classrooms, ook na corona

by Gude Verhaert
Les avantages des classes virtuelles, même après le coronavirus

Uit onderzoek van Fosway in 2020 blijkt dat 95% van de learning professionals vindt dat L&D voorgoed is veranderd door de COVID-19-crisis. Een belangrijke evolutie was de explosieve toename van het gebruik van virtual classrooms.

97% van de organisaties gebruikt intussen virtuele klaslokalen om het leer- en ontwikkelingsproces te ondersteunen. De helft (53%) geeft aan dat virtuele klaslokalen hun meest succesvolle leerplatforms zijn gebleken tijdens de pandemie. Door de verschuiving naar thuiswerken was deze explosie onvermijdelijk, maar is dat ook een goede oplossing? Zijn deze opleidingen ook werkelijk effectief en niet slechts een pleister op een wonde?

Een leerproces

Virtual classrooms zijn niet meer weg te denken uit de wereld van de bedrijfsopleidingen. Uit de huidige situatie blijkt dat elk leerproces beter is dan geen leerproces en dat leren via virtuele klaslokalen een bewuste keuze moet blijven. Je maakt de afweging welke interactie nodig en noodzakelijk is en dan pas kan je de keuze maken tussen een virtuele of klassikale setting. Naarmate de tijd verstrijkt, ontdekken organisaties echter dat ze verder moeten gaan dan oplossingen met de kleinste gemene deler. Ook strategische initiatieven op het gebied van mensen, zoals leiderschap en teamontwikkeling, winnen aan belang.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek op een rijtje

  • 5x meer gebruik van virtuele klaslokalen voor programma's met een hoge meerwaarde, zoals leiderschapsontwikkeling, sinds het begin van COVID-19
  • Een explosieve toename (19x) van het gebruik van virtuele klaslokalen voor coaching en mentoring
  • Een stijging met 400% van het gebruik van virtuele klaslokalen voor het verstrekken van externe opleidingen
  • 95% van de deelnemers is tevreden over hun virtuele leerervaringen
  • 70% van de organisaties heeft Microsoft Teams ingevoerd als een oplossing voor virtual classrooms, maar slechts 10% vindt het effectief om te leren

L&D professionals geven ook aan dat het cruciaal is om een ervaring te creëren die verschilt van de normale virtuele vergaderingen. Om virtueel leren te doen slagen, moet er vooral veel interactie aanwezig zijn.

Conclusies

Het is duidelijk dat veel L&D teams niet zomaar zullen terugkeren naar het klassikale model, zelfs niet nadat de pandemie voorbij is. Het is dan ook belangrijk om lessen te trekken en de virtuele aanpak te consolideren. Nog een paar tips:

  • Virtuele klaslokalen hebben het potentieel om over zoveel meer te gaan dan het leveren van inhoud. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het sterk toegenomen gebruik ervan voor coaching en mentoring. Denk na over hoe je ook reflectie, feedback en praktijk in je opleidingen integreert.
  • Administratieve functies en interconnectiviteit met andere platformen, zoals LMS, zijn belangrijk maar worden vaak over het hoofd gezien bij de keuze van tools voor virtuele klaslokalen.
  • De pandemie heeft organisaties ertoe aangezet virtuele klaslokalen te gebruiken voor verschillende types van opleidingen, waaronder leiderschapsprogramma's en andere ontwikkelingsprogramma's met een hoge meerwaarde. Maak optimaal gebruik van deze opportuniteit door ook het ontwerp en de uitvoering volledig uit te werken.

Alle resultaten ontdek je in deze infographic van Fosway Group in samenwerking met Barco.

Bron: Fosway Group in samenwerking met Barco

Ontdek de voordelen van virtual classrooms

Ook wij hebben een breed aanbod aan virtual classrooms. Op basis van de didactische noden van de opleiding zetten we voor jou de meest geschikte technologie in. Wij maken het vaakst gebruik van Vitero, maar ook opleidingen in Zoom of MS Teams zijn mogelijk. Bekijk hier al onze virtual classroom opleidingen.

Lees ook