10 communicatiegeheimen van inspirerende leiders

by Tomek Joos

Niemand werd ooit een goede leider zonder eerst te weten hoe goed te communiceren. Maar hoe doe je dat nu? Hoe breng je je boodschap krachtig en verstaanbaar over? Met deze 10 tips communiceer je effectief en efficiënt.

 

1. Stel je in de plaats van je medewerker

Je vertrekt best vanuit de bezorgdheden en behoeften van je medewerkers. Vertel hen wat ze moeten horen, zowel het goede als het slechte nieuws. Onthoud dat communicatie geen monoloog, maar een dialoog is. Vraag ook wat je medewerkers verwachten en willen, daaruit leer je meer dan uit hun prestaties, deadlines of resultaten.

 

2. Lees tussen de lijntjes

Als leider moet je niet altijd in de spotlight staan. Wees aandachtig voor de manier waarop medewerkers reageren op nieuws uit het bedrijf. Soms is hun gezichtsuitdrukking de enige feedback die je krijgt.

Probeer ook in te schatten hoe je met je medewerkers moet communiceren. Iedereen heeft zijn eigen communicatiestijl en om die te achterhalen, kun je tools gebruiken als Crystalknows.com.

 

3. Wees eerlijk

Eerlijkheid duurt het langst, zowel als je positieve of negatieve boodschappen moet brengen. Zo schep je een vertrouwensband met je medewerkers. Ze kunnen je meer vergeven als er een vertrouwen is, maar kunnen bij het minste boos worden als dat ontbreekt. Wanneer medewerkers je vertrouwen, zullen ze ook meer tijd en moeite in hun werk steken.

 

4. Wees jezelf

Mark Zuckerberg droeg een hoodie en jeans toen hij Facebook voorstelde aan investeerders. De reden: als je jezelf blijft, maak je je boodschap krachtiger. Probeer dus geen figuur te zijn die je niet bent. Als je authentieker communiceert, krijg je meer respect en begrip van je medewerkers.

 

5. Ken je product en geef specifieke instructies

De beste leiders weten waarover ze spreken, ze hebben een goede kennis van hun product, dienst of geleverd werk. Wanneer die leiders taken geven, geven ze specifieke instructies. Dat levert sneller beter werk op en beperkt de frustraties bij medewerkers.

 

6. Wees persoonlijk

Als leider moet je persoonlijk durven communiceren met je medewerkers. Enkel als je goede relaties hebt met medewerkers, zullen ze eerlijk zijn over hun werk en zichzelf. En dat is de informatie die je wil hebben. Maar vaak heb je niet de luxe om individuele gesprekken aan te gaan. Als je veel voor groepen spreekt, is de kunst om de groep persoonlijk aan te spreken, als een individu.

 

7. Houd een open blik

Medewerkers hebben vaak tal van nieuwe ideeën of nuttige feedback. Als leider kun je die enkel krijgen als je een luisterend oor hebt. Medewerkers met verschillende meningen kun je- daarom best opzoeken en vragen wat zij denken en waarom. Tijdens die momenten is het belangrijk om actief te luisteren.

 

8. Geef je fouten toe

Zeg het meteen als je een vergissing hebt begaan en wacht niet tot iemand je erop wijst. Probeer zo feitelijk mogelijk te blijven, zonder valse bescheidenheid of de fout te dramatiseren.

 

9. Vraag om feedback

De beste leiders gaan er nooit vanuit dat ze het goed doen. En de beste sprekers vertrouwen er niet blindelings op dat hun boodschap goed is overgekomen. Je vraagt best tijdig feedback, zo kun je problemen aanpakken voor ze groeien.

 

10. Wees proactief

Als leider moet je ervoor zorgen dat je team niet voortdurend de achterstand met de concurrentie moet inhalen. Wees proactief en anticipeer nieuwe trends en ontwikkelingen.

 

Zin in meer? 

Wil je sterker staan en groeien als leidinggevende? Met de Communicatietraining voor leidinggevenden wissel je vlotter van gedachten met je medewerkers en behaal je sneller resultaat.

 

Bronnen: Forbes en Entrepreneur

Lees ook