4 goede redenen om vandaag nog te starten met service design

Verwachtingen van klanten zijn vandaag torenhoog. Service design is de methode bij uitstek waarnaar vandaag gekeken wordt om klantenwaarde te creëren en processen te verbeteren. Twijfel je of service design iets kan bijbrengen voor jouw bedrijf?  Trainer Bart De Craene geeft je  vier dwingende redenen om vandaag nog van start te gaan met service design.

Zowel klanten als dienstverleners ervaren uitstekende positieve effecten van service design. Hier vind je 4 goede redenen om er ook in jouw bedrijf werk van te maken.

  1. Product en service turn-around gaan steeds sneller
    De tijd tussen ontwerp en distributie wordt steeds korter, en de end-to-end processen worden steeds transparanter. Dit heeft een uitermate positieve invloed op innovatie, maar stelt tegelijk zware eisen aan de bedrijfsstrategie. Zonder bijzonder sterke inzichten over de noden en de ervaringen van je klanten, gekoppeld aan een razendsnel reactievermogen, dreigt jouw strategie je regelrecht naar de afgrond te leiden.
  2. De shift naar Outcome Based Services
    De focus in businesmodellen verschuift steeds meer van product naar service. In de huidige digitale, geconnecteerde wereld wordt de grens tussen product en service steeds vager. In een volgende fase, die reeds voor de deur staat, gaan we nog verder weg van het product en gaat de focus volledig naar het resultaat. Hierbij zien we bovendien ook een shift van eigendom naar toegang tot producten en diensten.
  3. Data, data en nog eens data!
    Nog nooit waren data zo toegankelijk als basis voor businessmodellen en innovatie. Of het nu gaat om de massa’s gebruikersgegevens verzameld via het web, of de gigantische schat aan data die het ‘Internet of Things’ (IoT) kan brengen. nog nooit waren we zo goed geïnformeerd aan de start van een belangrijk change project.
  4. Klanten willen on-the-spot transparante dienstverlening
    Hoe sterker de globalisering en hoe groter de keuzemogelijkheden die voorhanden zijn, hoe hoger de verwachtingen van je klanten. Als je bedrijf niet onmiddellijk de verwachtte kwaliteit levert, wordt het direct afgeschreven en vervangen door een andere leverancier.

5 vaardigheden om succesvol met service design van start te gaan.

Welke ‘skillset’ hebben we nodig service design tot een goed einde te brengen?

  1. Moed en attitude!
    Leidinggevenden binnen een bedrijf moeten de moed opbrengen en de juiste attitude hebben om het roer om te gooien en te focussen op innovatie waarbij de mens centraal staat. Hierbij zullen klanten actief betrokken en geëngageerd worden in een proces van co-creatie.
  2. Leiderschap
    De nood aan een werkomgeving waar continue samenwerking de norm is, vereist sterke leiderschapskwaliteiten van de service design verantwoordelijke.
  3. Communicatieve vaardigheden
    Service design is per definitie een multidisciplinair proces. Sterke communicatieve vaardigheden zijn dan ook een must om tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf succesvol te doen samenwerken.
  4. Een sterk digitaal perspectief
    We kunnen er niet meer om heen: zonder een uitstekende kennis van digitalisering en hoe die het gedrag van klanten beïnvloedt, kunnen we service design niet tot een goed einde brengen.
  5. Strategisch denken
    Een duidelijke blik op het geheel. Een uitstekend zicht op de implicaties en lange termijn impact van acties. Strategisch denken is cruciaal binnen service design!

Meer weten?

Ervan overtuigd dat service design iets voor jou en jouw bedrijf is? Neem dan zeker een kijkje bij de opleiding Service design. Met deze opleiding maak je de perfecte opstap.

Avatar foto

Auteur

Bart De Craene is een Customer Experience Expert met een sterke focus op Continuous Improvement en Change Management. Hij is gecertifieerd Business Process Management professional met een passie voor praktijkgericht Business Process Improvement. Hij begeleidt en adviseert organisaties op het gebied van strategie, design, adoptie en uitvoering van Continuous Improvement programma’s.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect