5 cruciale elementen voor Business Development

Business Development. Er wordt veel over gesproken, maar een eenduidige definitie geven van wat het precies inhoudt is niet evident. Draait het voor de ene persoon voornamelijk over sales, dan houdt het voor ander vooral in dat er sterke partnerschappen worden opgebouwd. Dus inzetten op Business Development, hoe doe je dat dan precies ? Expert Dave Synaeve raadt aan te focussen op 5 cruciale elementen.

 

Business Development heeft geen eenduidige invulling. De term omvat veel verschillende deelaspecten die elk bijdragen tot de ontwikkeling van een organisatie. Er is echter één belangrijke focus : het gaat om het creëren van een langetermijnwaarde voor het bedrijf op basis van klanten, markten en relaties.

Aan de basis van een omslachtige term ligt dus een eerder eenvoudig uitgangspunt, met 5 belangrijke onderdelen.

 

1. Opportuniteiten op langetermijn

Business Development denkt verder dan het (snel) verhogen van de winstmarges. Het gaat erom dat er op basis van opportuniteiten waarde gecreëerd wordt die niet alleen nu voordeel oplevert, maar die ook op langetermijn kan groeien.

 

Je hebt een brede kijk nodig om opportuniteiten te scannen die verder reiken dan alleen maar het aangeboden product of dienst. Leveranciers, grondstoffen, afvalstromen, stakeholders, partners, processen… allemaal mogelijke invalshoeken om op lange termijn de marge te beïnvloeden.

 

2. Klanten aanspreken

Zonder klanten is er geen business om te ontwikkelen. Bereik je voldoende klanten als bedrijf of laat je een groot potentieel onbenut? Als bedrijf gaat het niet alleen om klantenbinding, maar ook om het uittekenen van een goed toekomstplan. Hoe kan het product/de service aangepast worden om meer mensen aan te spreken? Of hoe kan je het bereik van je organisatie vergroten zodat je product/dienst bekender wordt?

 

Met het Business Model Canvas en Value Proposition Design heb je goede tools in handen om de link tussen klanten en het aanbod te evalueren: zitten er lacunes of ligt er te weinig nadruk op een bepaalde meerwaarde in jouw aanbod?

 

3. Nieuwe markten aanspreken

Bereik je niet alle potentiële klanten? Dan komt dat doordat je inzet op bepaalde markten en andere links laat liggen. Zo kan je je service beperken tot een bepaald geografisch gebied, of mis je bepaalde markten omdat je product er niet bij past. Als dierenwinkel bereik je hoogstwaarschijnlijk de markt van mensen zonder huisdier niet. Is het nuttig om je dienst of service uit te breiden naar nieuwe markten? Dat is een vraag voor het team van Business Development.

 

4. Relaties

Geen enkel bedrijf bestaat op zichzelf. Een bedrijf kan maar blijven bestaan en groeien op basis van sterke partners en relaties. Of het nu gaat om klantenrelaties, banden met partners, medewerkers of de pers: ze zijn allemaal belangrijk voor het voortbestaan en succes van het bedrijf. Er moet dus energie gestoken worden in het onderhouden van goede contacten, het opbouwen van vertrouwen en de band op langetermijn wil je als bedrijf met een stevige basis kunnen ontwikkelen.

 

5. Uitwerken en opvolgen

Alle goede ideeën moeten ook geëvalueerd en uitgewerkt worden. Een bedrijf moet keuzes maken en prioriteiten leggen door het enthousiasme voor het idee, de impact en de haalbaarheid te evalueren. Bij de uitwerking van het idee moet voldoende voortgang en zekerheid opgebouwd worden. Business developers houden het overzicht bij de uitwerking en sturen bij waar nodig.

 

Zin in meer?

Wil je meer inzicht krijgen in de verschillende aspecten van Business Development? Volg dan de opleiding Business Development: van idee tot groei.

Dave SynaeveMet zijn bedrijf Lector begeleidt Dave Synaeve organisaties en ondernemingen in hun creatieve proces. Dave heeft een ruime internationale ervaring als trainer voor o.a. Health Information Management, Propellor en JCI. Dave deed ervaring op in productontwikkeling bij Quadrat Medical Software (nu onderdeel van AGFA Healthcare). Hij breidde zijn kennis en ervaring nog verder uit bij Critical Care Company bij het opstarten van nieuwe markten in het buitenland.

 

Bron: www.forbes.com

 

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect