Mensen zijn vreemde wezens. We worden voortdurend geconfronteerd met verandering, en toch hebben we de reflex ons ertegen te verzetten. Op de werkvloer hoor je vaak: “Dat hebben we al eens geprobeerd”. Waarom die angst voor iets nieuws? En hoe overwin je die? Met deze vijf methodes krijg je als change manager iedereen mee.
“Dat hebben we al eens geprobeerd”
Vanwaar komt deze uitspraak? Eén antwoord is dat het inderdaad al eens geprobeerd is. In veel gevallen zit de vork echter anders in de steel. Werknemers verzetten zich omdat ze al dan niet onterecht een gelijkenis zien tussen de voorgestelde verandering en een eerdere onsuccesvolle poging tot vernieuwing. Vaak ligt een onduidelijke communicatie aan de grondslag van dit misverstand.
De psychologie achter verzet
De negatieve reactie is dan logisch: waarom iets proberen waarvan het verleden bewezen heeft dat het niet werkt? Managers – en zeker als de verandering op jouw initiatief gebeurt – moeten voor ogen houden dat werknemers vanuit hun ervaring de vooropgestelde verandering soms anders interpreteren. Zolang je de impasse niet doorbreekt, zal het verzet niet verdwijnen of zelfs toenemen. En dat komt de werksfeer niet ten goede.
De vijf methodes
Met deze 5 tips krijg je werknemers mee in een nieuw verhaal:
1. Sta open voor hun bezorgdheid
De bekommernissen van je collega’s negeren, brengt je geen stap vooruit. Erken hun ongerustheid, ook al ben je het er zelf niet mee eens. Zo doorbreek je de negatieve spiraal en stellen ook zij zich open voor jouw ideeën.
2. Stel vragen
Je voorstel halsstarrig blijven verkondigen, werkt niet. Hoor je de verzuchting, “Dat hebben we eerder geprobeerd”, vraag dan wat er toen precies misliep. Dat wekt het vertrouwen van je collega’s. Het is zelfs goed mogelijk dat de bezorgdheid terecht is en dat je je plan best wat aanpast.
3. Vraag wanneer het precies gebeurde
Mensen herinneren zich een bepaalde situatie, alleen vergeten ze dat deze pakweg 15 jaar geleden gebeurde. Vraag hen om de situatie nog eens voor de geest te halen en je zal zien dat de ervaring helemaal niet zo negatief was als eerst gedacht.
4. Vraag wat er nu anders is
Je collega’s zullen beamen dat er heel wat veranderd is. Ze zullen begrijpen dat de situatie nu anders is dan 15 jaar geleden. Je zal merken dat ze zich makkelijker openstellen voor vernieuwing eens ze dat beseffen.
5. Vraag om feedback
Je kan steeds kleine aanpassingen doen in de manier waarop je vernieuwing implementeert, ook al staat de algemene lijn ervan vast. Als mensen merken dat er echt naar hen geluisterd wordt, werken ze er graag aan mee. En dat is nu net wat je voor ogen had!
Kortom, het is goed mogelijk dat iets al eerder geprobeerd is. Bedenk dan dat de situatie nu heel anders is dan voorheen, en dat vernieuwing heel wat beter kan uitpakken. Sta open voor mensen en hun bezorgdheid, luister naar hen en je bent goed op weg om iedereen mee te krijgen in je nieuwe verhaal!
Zin in meer? Wil je een organisatiecultuur creëren waarin mensen zich positief opstellen tegenover verandering? Of vraagt je volgende project om change managementkennis? De praktische opleiding 'Change Management: verandering in organisaties begeleiden' verandert je professionele kijk. Op zoek naar een opleiding over hoe u communicatie succesvol inzet bij veranderingen? Ontdek onze opleiding 'Changecommunicatie'. Interesse in een opleidingstraject change management voor uw organisatie? Neem dan contact op met learning consultant Koen Dierckx op het nummer +32 15 36 21 78 of via koen.dierckx@wolterskluwer.com.
Bron: Kevin Eikenberry