5 wegen naar succes

by Gude Verhaert

Bedrijven kunnen naar de markt gaan op 5 manieren, zei Kotler ooit. Ze kunnen klanten overtuigen door een zeer goede prijs dankzij een efficiënte productie. Ze kunnen door hun kwaliteit als autoriteit worden gezien. Anderen kiezen ervoor de verkoop beter te doen en het product sterker onder de aandacht te brengen. Nog anderen kiezen er dan weer vooral voor om de behoeften van klanten beter te beantwoorden. En de laatste groep beantwoordt de behoeften van klanten door niet alleen het welzijn van de klant maar ook dat van de maatschappij beter te dienen.

 

5 marktbenaderingen

Samengevat kunnen marktbenaderingen dus nadruk leggen op efficiëntere productie, betere kwaliteit, betere verkoopinspanningen, het beter beantwoorden van klantenbehoeften of het beter dienen van het algemeen welzijn. Elk van deze aspecten kan bijdragen aan de groei van een bedrijf, wanneer de juiste keuzes worden gemaakt en de strategie doorheen het hele bedrijf wordt uitgewerkt.

schema

1. Betere kwaliteit is groei

De droom van elk bedrijf is producten te maken die omwille van de kwaliteit en differentiatie zichzelf verkopen. Geen dure marketing en sales nodig! Jammer genoeg is kwaliteit in heel wat markten niet meer voldoende om te overtuigen.

 

2. Efficiënter produceren is groei

Als kwaliteit vanzelfsprekend is en vernieuwing niet meer mogelijk, kan efficiënter produceren wel een belangrijk voordeel opleveren tegenover concurrenten.

 

3. Beter verkopen is groei

Sommige bedrijven slagen er in om gelijkaardige producten veel beter te verkopen dan hun concurrenten. Dat heeft dus niet zozeer met het product zelf te maken. Zij munten uit in het activeren van hun distributiekanalen of in het onder de aandacht brengen van het product bij de eindgebruiker. De marketing werkt hier voor de salesafdeling en doet hier vooral verkoopondersteunende activiteiten.

 

4. Behoeften beter beantwoorden is groei

Anderen geloven niet in het ‘pushen’ van de markt maar eerder in het tegenovergestelde, namelijk precies te ontwikkelen wat klanten vragen, ook het ‘marketingconcept’ genaamd. De gebruiker voelt zich begrepen in wat hij precies nodig heeft. Behoeften beter bepalen en beantwoorden geeft snel een voorkeur in de markt.

 

5. Het algemeen welzijn beter beantwoorden

Als Dove andere vrouwelijke modellen gebruikt om haar producten bekend te maken, wil het naast behoeften beter beantwoorden door de producten, ook een mentaliteitswijziging realiseren rond enge schoonheidsidealen. Het maatschappelijk marketingconcept waarborgt het belang van de samenleving door het welzijn van de consument en de samenleving ook op lange termijn duurzaam te verbeteren.

 

Het bepalen van de marktbenadering

Bedrijven hebben vaak een voorkeur voor één van de marktbenaderingen, al gebruiken ze er doorgaans verschillende door elkaar. Hoe maak je nu de beste keuze in marktbenadering? Enkele richtlijnen:

  1. Onderscheid jezelf van concurrenten.
  2. Zorg dat je intern de juiste mensen hebt voor de juiste marktbenadering.
  3. Verzeker je van het feit dat de klantengroep voor je marktbenadering groot genoeg is.
  4. Zorg ervoor dat je marktbenadering in lijn is met de waarde die je wil realiseren in de markt. Prijsleiders focussen vaak op het productieconcept. Oplossing gedreven bedrijven hebben vaak het marketingconcept. Productleiders hebben dan weer vaak het productconcept als basis.

 

Transparantie over de marktbenadering voorkomt foute verwachtingen

Het is vanzelfsprekend dat klanten willen weten wat ze aan een bedrijf hebben. Maar ook voor medewerkers is transparantie belangrijk. Een marketeer die werkt binnen een verkoopconcept heeft totaal andere doelen te behalen en acties te ontwikkelen dan een marketeer binnen een marketingconcept. Dat geldt daarenboven niet alleen voor marketing, maar voor alle functies in de organisatie. Het is belangrijk dat elke medewerker beseft op welke manier het bedrijf de markt wil benaderen en wat dat voor hem/haar betekent.

 

Zin in meer?

Deze en andere inzicht verruimende modellen worden grondig besproken in de opleiding Mini-MBA, mede gegeven door auteur Geert Vanhees.

 

Geert Vanhees

Geert Vanhees

Groei en businessinnovatie is de dagdagelijkse praktijk van Geert Vanhees, zaakvoerder van 4Growth, een management consulting bedrijf dat focust op het realiseren van groei op basis van business strategie, marketing strategie en communicatiestrategie. Geert startte zijn carrière aan bedrijfszijde in marketingmanagement. Nadien werkte hij een aantal jaren aan bureauzijde als account director en strategic planner bij internationale communicatiebureaus zoals Saatchi&Saatchi en BBDO voor hij vice president marketing werd in twee internationale b2b bedrijven. Geert doceert sinds 2004 Branding en business strategie (Vlerick Business School) en Productmanagement, Mini-MBA, CRM en Groeistrategieën bij Kluwer Opleidingen. Hij richte in 2004, 4Growth op.

Lees ook