6 managementtips om conflicten op te lossen

6 managementtips om conflicten op te lossen
Samenwerken, het goede voorbeeld geven, elkaar helpen.. zijn alvast enkele tips om conflicten op te lossen op de werkvloer.

De meeste medewerkers kunnen heel wat werk verzetten. Wat veel vaker de emmer doet overlopen zijn conflicten met collega’s. Helaas is dit onvermijdelijk, en dan is het aan de manager om oplossingen aan te brengen. Anders zouden de productiviteit, resultaten en tevredenheid van je team in het gedrang kunnen komen. Om goed om te gaan met conflicten op de werkvloer, lijsten we deze 6 tips op.

1. Maak goed samenwerken een vereiste

Dit start al tijdens het sollicitatieproces. Als je echte teamplayers wilt aannemen, dan stel je best vragen die peilen naar het samenwerkingsvermogen van de kandidaat. Antwoorden zoals “mijn standaarden liggen zeer hoog, en soms frustreert het mij als het werk van mijn collega’s niet aan die standaarden voldoet”, zouden alarmbellen moeten doen rinkelen. Vaak duidt dit op een gebrek aan respect voor collega’s, en een voedingsbodem voor conflicten. Classificeer goed samenwerken dus als een must tijdens je zoektocht naar nieuwe werknemers, beloon dit als ze eenmaal aan het werk zijn, en maak dit een voorwaarde voor toekomstige promoties.

2. Ken het verschil tussen gezonde en destructieve conflicten

Tijdens gezonde conflicten is het aanvaardbaar om het oneens te zijn met iemand, om te discussiëren over dit meningsverschil, om het proces in vraag te stellen en om op te komen voor je mening. Een conflict wordt echter destructief als het persoonlijk wordt, en staat dan de effectiviteit, productiviteit, innovatie en uiteindelijk de goede resultaten in de weg.

3. Negeer het conflict niet

Let op de kleine tekens die mogelijk wijzen op grotere problemen in de toekomst. Als manager is het belangrijk om regelmatig 1-op-1-gesprekken met je teamleden te voeren, naast de recurrente teammeetings. Grijp je kans om vragen te stellen, te luisteren naar je team en te letten op signalen die op conflict wijzen. Deze signalen zullen subtiel zijn, want mensen willen nu eenmaal niet als klikspaan of als klager beschouwd worden. Wat bijvoorbeeld kan opvallen is dat iemand moeite doet om niet met een bepaalde collega te moeten samenwerken. Wijs hem of haar hierop en vraag naar de precieze reden.

4. Geef het goede voorbeeld

Er bestaat een belangrijk verband tussen hoe managers met hun medemanagers samenwerken – en over hen praten – en hoe goed de samenwerking in hun eigen team is. Medewerkers leren nu eenmaal meer uit wat managers doen, en hoe ze zich gedragen, dan dat ze leren uit wat hen gezegd wordt. Zelf het goede voorbeeld geven zal dus zeker positieve gevolgen hebben.

5. Leer van bestaande methodologie in het oplossen van conflicten

Het oplossen van conflicten is vaak moeilijk, maar door te oefenen zal dit steeds beter gaan. Met behulp van een vaste methode kom je al een heel eind. Er bestaan veel verschillende modellen, maar er zijn enkele elementen die steevast terugkomen.

  • Begin met de emoties te bedaren. Zorg ervoor dat iedereen kalm is voordat je teamleden uitleggen wat hen stoort.
  • Luister naar de verschillende perspectieven en zorg dat je hun standpunten begrijpt, voordat je overgaat naar mogelijke oplossingen.
  • Graaf door tot je de oorzaak gevonden hebt en probeer tot een goed compromis te komen die voor beide partijen aanvaardbaar is.
  • Zorg tot slot voor eensgezindheid over welke acties er ondernomen moeten worden, en voor de nodige inzet van beide partijen.

Het kan even duren voor je dit onder de knie hebt, maar het belangrijkste is dat je er met goede intenties aan begint. Het is niet de bedoeling om mensen te straffen, maar om het conflict op te lossen.

6. Help je teamleden met hun conflicten

Er zijn twee manieren om je teamleden te helpen omgaan met hun conflicten. Enerzijds kan je hen een methodologische werkwijze aanleren, zodat ze er zelf mee aan de slag kunnen. Sommigen beweren zelfs dat dit de beste manier is; de medewerkers lossen het onderling op, zonder dat de manager zich er mee bemoeit. Terwijl er waarde zit in niet ‘naar mama of papa lopen’, zijn er anderzijds wel gevallen waarin je je best wel in het conflict mengt. Het is echter belangrijk om het bij een mediërende rol te houden. Individuele gesprekken zijn dus uit den boze. Ga proactief om met het elimineren van destructieve conflicten, of los het op voor het uit de hand loopt. Zo kan iedereen zich concentreren op zijn werk, zonder verstrikt te raken in drama op de werkvloer.

Bron: www.greatleadershipbydan.com

Zin in meer?

Wil je beter begrijpen wat mensen tot conflicten drijft? Wil je verschillende tools leren kennen om conflicten juist te interpreteren en op te lossen? Dan is de Opleiding Conflicthantering zeker iets voor jou!

Interesse in andere artikels over Professional skills? Klik dan hier.

 

Avatar foto

Auteur

Elke De Wit is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Projectmanagement, Professional skills en Managementsupport. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in deze vakgebieden, vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen of congressen die beantwoorden aan de leerbehoeften die leven op de markt.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect