7 tips om organisaties beter te laten samenwerken bij partnerships

Organisaties mikken steeds hoger om de uitdagingen te overwinnen waar ze voor staan. Meer samenwerken met andere organisaties en partnerships, lijken de oplossing, maar zijn niet eenvoudig. 7 tips om dat goed te doen. In een sterk competitieve markt innoveren, crisissen te lijf gaan, duurzaam ondernemen … Het lijstje met uitdagingen groeit met de dag. Om die reden is het belangrijk dat organisaties partnerships aangaan en meer samenwerken. En vooral, dat ze leren om dat goed te doen. Dat zeggen Edwin Kaats en Wilfried Opheij, auteurs van het bekroonde managementboek ‘Leren samenwerken tussen organisaties. Het uitgangspunt van hun boek, dat in 2013 door managementboek.nl werd uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar, is zeer helder: samenwerken is noodzakelijk, maar niet evident. Omdat organisaties een deel van hun autonomie of resultaatsverwachting moeten opgeven, geven de auteurs als voorbeeld. Toch kunnen twee, of meerdere, organisaties mekaar helpen en steunen. Tenminste, als ze een paar handige tips in acht nemen. Zoals daar zijn:   1) Denk niet in termen van winnen of verliezen Wie een partner zoekt met een verlanglijstje in de hand en de intentie om op zoveel mogelijk punten van dat lijstje te scoren, komt van een kale reis thuis. Werkt niet, zeggen de auteurs. “Een organisatie die wil samenwerken, moet een deel van haar autonomie opgeven en er op vertrouwen dat ze daar meerwaarde voor terugkrijgt.” Die meerwaarde kan bijvoorbeeld een kostenvoordeel zijn, maar ook een steviger marktpositie of meer kenniscreatie.   2) Stel de juiste vragen Elke samenwerking start met een vragenronde. Wat hebben de partners gemeenschappelijk? Waar willen ze samen voor gaan? Welke belangen delen ze? Hoe zit het met hun netwerk? Hoe zullen ze constructief samenwerken? De antwoorden op die vragen moeten leiden tot een samenwerking die de goede stappen neemt, in de goede volgorde. Ze kunnen ook de dialoog tussen de partners positief beïnvloeden zodat er op termijn sprake is van een echt win-winproces.   3) Zorg voor gedeelde ambities Succesvolle samenwerkingen steunen op betekenisvolle, gedeelde ambities. Organisaties die samen één doel of missie nastreven, hebben meer kans op slagen. Het ontwikkelen van een gedeelde ambitie is niet eenvoudig. Welke problemen willen de partners samen oplossen? Welke kansen willen ze grijpen? Welke oplossingen willen ze ontwikkelen? Hoe gaan ze dat doen? Er zijn heel wat violen die moeten gestemd worden.   4) Vind gemeenschappelijke belangen Belangen zijn de motor van een goede samenwerking. Elke partner moet zijn standpunten zo goed mogelijk proberen te vertalen in een (gemeenschappelijk) belang. Een te grote focus op het eigenbelang of de eigen overtuiging is uit den boze. Dergelijke ‘mutual gains’ creëren, gaat eenvoudiger met een aantal trucjes:

  • Definieer de samenwerking niet te eng. Laat ruimte voor creativiteit en verschillende oplossingen.
  • Stel ‘pakketten’ samen met een toegevoegde waarde voor alle partijen.
  • Doe je uiterste best. Het resultaat moet echt het beste zijn wat twee organisatie samen kunnen bedenken.

5) Is er een ‘klik’? Met een partner moet het ‘klikken’, ook professioneel, ook op organisatieniveau. Is die klik er niet, begin er dan niet aan. Voelen dat je iemand wel of niet kan vertrouwen, is een belangrijke indicator. Zorg er ook voor dat een samenwerking na een tijd zijn daadkracht niet verliest. Blijf alert en gefocust.   6) Maak duidelijke afspraken Een goede organisatie en duidelijke afspraken verhogen het succes van elke samenwerking. De partners buigen zich best op voorhand over vragen zoals:

  • Hoe schatten we de kosten en opbrengsten juist in?
  • Hoe gaan we om met onzekerheden?
  • Hoe verdelen we de inkomsten?

7) Werk aan de samenwerking Een samenwerking is geen statisch proces. Personen en partners wisselen, nieuwe partijen dienen zich aan, partners verlaten het toneel … Daarom moeten partnerships voortdurend geëvalueerd worden en tijdig bijgestuurd. Vergeet tot slot niet dat samenwerken ook een leerproces is. Ervaring is dé belangrijkste succesfactor.   Win een exemplaar van het boek ‘Leren samenwerken tussen organisaties’! Hebt u ervaring met het opzetten van partnerships met andere organisaties? Post hieronder uw tips en opmerkingen, of tweet ze naar @KluwerLearning. Zo maakt u kans op een exemplaar van ‘Leren samenwerken tussen organisaties’. Er zijn in totaal 3 boeken te winnen.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect