“Best practices zijn onze grootste vijand”

by Koen Dierckx

Trainer Filip Moriau ontkrachtte op het CxO Leadership Forum enkele mythes zoals het gebruik van Best Practices. “Best practices zijn onze grootste vijand. De wereld draait zo snel, best practices zijn snel waardeloos. Ik pleit voor  great practices of good practices.”

“Er zijn allerlei manieren om organisaties te helpen,” aldus Filip. “Onze organisatie past geen sturende topdown technologie toe, maar begeleidt altijd in samenspraak met de klanten en hun medewerkers. De basisvraag die we bij de start van een traject stellen is: ‘Why should anyone want to work here?’ Een heel eenvoudige, maar wel cruciale vraag want ze stelt de medewerkers centraal. Als zij enthousiast zijn, loopt het van een leien dakje.”

“Het is de strategie die de verandering en de disruptie bepaalt, niet de technologie. Het is net de combinatie van technologie en strategie die je ‘clever’ moet toepassen, maar vooral, het zijn de mensen die daarbij centraal staan.” “Heeft iemand een idee wat er 6 maal is gestegen de afgelopen zes jaar? Antwoord: het e-mailverkeer tussen 2009 en 2015. Daarom moet de technologie ‘blended’ worden met wat mensen kennen, kunnen en graag willen doen. Laat daarom alles open en laat de medewerkers zelf de keuze maken waar ze willen werken, dan worden ze veel blijer.”

 

Laat de mensen zelf hun keuzes maken en hun manier van werken uitbouwen, dan komt het zeker

goed,” vertelde spreker Filip Moriau organisaties begeleidt in transformatietrajecten.

 

Best practices zijn de vijand

Filip Moriau hielp ook enkele mythes uit de wereld. “Best Practices zijn onze grootste vijand. De wereld draait zo snel, en best practices zijn snel waardeloos. Ik pleit voor great practices of good practices. Een tweede mythe is de boutade ‘We can’t do anything about it’. “Daar ben ik het niet mee eens. We kunnen er wel iets aan doen. Want alle antwoorden liggen bij de CxO’ers en bij de medewerkers. Maak hen empowered en creëer wendbare teams die dicht bij de klant staan. Laat mensen experimenteren.” Het nieuwe model is een netwerkmodel met kleine teams die heel innoverend nieuwe producten ontwikkelen en op die manier het bedrijf de juiste richting insturen. Sinds 2015 spreken alle dingen met elkaar en dat is fantastisch, maar blijf connected met je medewerkers en durf beslissingen te nemen op halve informatie. Wacht niet tot je alle informatie hebt, want op dat moment, is het misschien al te laat.” Filip Moriau besloot zijn korte betoog en zette de zaal aan het werk met de volgende vraag: “Dit is het tijdperk van ‘Action & Emotional conviction’, niet meer van ‘Information & Knowledge’. De nieuwe hard skills zijn de soft skills. Hoe denken jullie Action & Emotional conviction’ in de praktijk te realiseren?”

CxO organiseert op 30 mei 2017 een nieuwe editie van het CxO Leadership Forum. Topic deze keer is Customer Centricity. Kluwer Opleidingen is ook van de partij.

Meer weten over strategie?

Ontdek ons aanbod in strategie opleidingen en hoe wij deze intern op maat van uw bedrijf kunnen inzetten.

 

Lees ook