Case: AlphaCredit ging aan de slag met Changesetter

Een fusie, een nieuw CRM-systeem, het implementeren van lean management … Omgaan met verandering is niet altijd gemakkelijk.

Dat weten ze ook bij Alpha Credit. Na het intakegesprek met het hoofd van Project Management Office was Mireille Bavré, senior Kluwer trainer/facilitator, overtuigd dat ChangesetterTM de meest ideale tool was om mee aan de slag te gaan. ChangesetterTM is een online businessgame die nieuwe inzichten biedt en daardoor ideaal is als opleidingstool. Wannes Dierickx van AlphaCredit getuigt.

Als Process Improvement Coordinator is Wannes Dierickx voortdurend bezig met verbetertrajecten. “Ik had in 2007 al eens een change management opleiding gevolgd. Toen moesten we zelf veranderingen ondergaan om te leren hoe we daar persoonlijk mee omgaan. Vooral de groepsdynamiek was toen interessant om te bekijken. Ik verwachtte dus een soortgelijke aanpak, maar dit was compleet anders. Het besef wat verandering met je doet, zat er ook wel in maar we leerden vooral ook de verschillende niveaus van resistentie kennen met elk hun eigen aanpak en communicatiemanier.”

 

Iedereen aan boord

Tijdens de opleiding werd gebruik gemaakt van ChangesetterTM, een computergestuurde businessgame met een interactief spelbord met pionnen en boten. Doel is de fictieve personen – de stakeholders – in een boot te krijgen en houden. Sommigen zijn immers niet mee, anderen vertonen verschillende niveaus van weerstand. Op basis van die informatie moet je strategische keuzes maken om de medewerkers opnieuw mee te krijgen.

“Wij waren in twee teams verdeeld met elk een boot. Onze groep bestond uit diverse profielen: businessanalisten, projectmanagers, een tester en ook ons Head of Project Management Office. We moesten dus met onze collega’s een manier zoeken om de problemen op te lossen. Wat ik interessant vond daarbij, is dat iedereen andere ideeën heeft om mensen mee te krijgen. Zo een opleiding en spel is de ideale manier om deze te delen en bespreken. Dat er voldoende ruimte was om bijkomende vragen te stellen, vond ik ook heel fijn. En ondanks de heterogeniteit van onze groep heeft iedereen iets nuttigs uit de opleiding gehaald.”

 

Wat ik interessant vond, is dat iedereen andere ideeën heeft om mensen mee te krijgen. Zo een opleiding en spel is de ideale manier om deze te delen en bespreken.

 

Niveaus van resistentie

Wannes Dierickx leerde vooral dat er drie niveaus van resistentie zijn en dat elk type om een bepaalde communicatiemanier vraagt.

  1. ‘Ik begrijp het niet’: info geven (meest gebruikt)
  2. ‘Ik vind het niet leuk’: overtuigen van het nut van het project, de verandering als iets positiefs laten zien
  3. ‘Ik vind jou niet leuk’: een persoonlijk gesprek voeren en het project dat je wil uitvoeren van jou loskoppelen

“Het belangrijkste dat ik uit deze opleiding heb gehaald, is dat ik in mijn communicatie en doorheen de verschillende stappen van mijn project moet cateren voor alle types personen en weerstanden. Het herkennen van de weerstandniveaus is in realiteit niet zo eenvoudig als in het spel, maar ik probeer alvast elementen van de drie communicatiemanieren toe te passen. Mijn projecten durven al eens vertraging op te lopen, in retrospect besef ik dat ik mogelijk de tip ‘create a sense of urgency’ te weinig heb gebruikt. Ook midden in je project kan je nog eens een burning platform bovenhalen. In het begin werkt iedereen enthousiast mee, maar na een tijdje kan dat wat stilvallen en dan moet je iedereen terug in beweging brengen om de vooruitgang te versnellen.”

 

Moeilijke oefening

Het initiatief van de opleiding kwam van het hoofd van Project Management Office, maar het werd door het hele team enorm geapprecieerd. “Dat kwam vooral doordat het thema iedereen aansprak. Je wordt je bewust van wat er leeft en gaat nadenken over hoe je dat kan meenemen in je dagelijkse taken. Wat het spel wel heeft aangetoond, is dat het een moeilijke oefening blijft, zelfs al zou je alle theorie over change management kennen. Er kan altijd van alles fout gaan, maar als er resistentie is dan kan je daar wel iets aan doen.”

 

Zin in meer? Wil jij ook een opleiding ChangesetterTM organiseren binnen jouw bedrijf? Neem dan contact op met Ilse Schepens via ilse.schepens@wolterskluwer.com.

 

Wannes Dierickx studeerde in 2007 af als Master in de Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Gent. Hij werkte zes jaar als Project Officer bij BNP Paribas Fortis. Sinds augustus 2015 is hij Process Improvent Coordinator – LEAN en BPM – bij AlphaCredit, een dochteronderneming van BNP Paribas Fortis die gespecialiseerd is in consumentenkredieten binnen België en in het Groothertogdom Luxemburg.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect