Dagboek van een Mini-MBA-er: ik volg de opleiding en neem mee… #3

by Kluwer Learning Team

Anneke volgt negen weken de opleiding Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent. In dit dagboek houdt ze haar ervaringen, indrukken, tips en tricks bij. Anneke Lens is Multichannel Marketing Coördinator bij Kluwer Opleidingen. Ze heeft een liefde voor alles digitaal, over verschillende afdelingen heen.

8 op de 10 producten hebben geen reden tot bestaan

Met deze stelling opent Geert Vanhees de derde sessie van de Mini-MBA. Het thema vandaag: marketing. Hierbij zullen we het vooral hebben over strategische marketing: businesspositionering en merkpositionering nemen het grootste deel van de tijd in beslag. We gaan dus moeiteloos verder op de sessie van vorige week rond strategisch management.

‘8 op de 10 producten hebben geen reden tot bestaan’. Reden: ze voldoen niet aan één van de drie kernvoorwaarden:

  • Afgelijnde klantengroep
  • Afgelijnde klantenbehoefte
  • Meerwaarde-propositie

We bekijken een gecombineerd model van Treacy & Wiersema en de commodity magneet van Harvard. We leren al snel dat er door hypercompetitiviteit, overaanbod en kopieergedrag voortdurend waardeverlies is. Meerwaarde creëren is dus geen eenmalige oefening, maar een voortdurende zoektocht.

treacy-wiersema

Ik vergeet nooit nog…

Tijdens deze module luister ik met bijzonder interesse: ik ben dagelijks bezig met marketing. Ik keek dan ook enorm naar dit thema uit: met recht en rede. Geert weet heel wat zaken te vertellen rond portfolio management, merkenstrategie en communicatie waar ik al een tijdje mee worstel. Geen kant-en-klare oplossingen maar wel stof om verder over na te denken. Ik ben nu al zeker dat deze sessie van mij een betere marketeer maakt.

Eén van de eerste dingen die ik nu ga doen is meer stilstaan. Bij elke marketingactie de product-markt mix scherpstellen en hier minder van afwijken, ook niet onder van wat quick wins lijken. Marketing is ook vaak ‘nee’ zeggen en het klinkt wat vreemd, maar mijn goed voornemen is om dit vaker te doen.

Ik ga verder het metrics en branding luik verder opnemen met enkele getalenteerde collega’s. Zo kunnen we met de nieuwe inzichten die ik tijdens deze sessie heb opgedaan verder bouwen aan onze strategie en meetinstrumenten, ook cross-team. Heel wat interessant werk aan de winkel waar ik enorm naar uitkijk.

Tips & tricks

In de literatuur wordt er vaak gesteld dat je moet kiezen tussen één van de drie kernwaarden: Operational excellence, productleiderschap of klantintimiteit. Praktijk heeft theorie ingehaald: je moet altijd streven naar operational excellence in combinatie met een andere meerwaarde.

What’s up next?

Volgende week op de planning: Project & Change Management. Als voorbereiding bekeek ik op Curatr (online leerplatform) enkele voorbereidende filmpjes. In deze module ben ik vooral benieuwd naar hoe je change kan motiveren bij collega’s die van nature uit conservatiever zijn.

Mijn indrukken… vind je volgende week opnieuw op deze blog!

Lees ook