De Digital Workplace Radar: focus tijdig op de juiste technologie

De weg naar die optimale digitale werkplek, hoe ziet die eruit? Op welke tools, functies moeten we nu onze aandacht richten? Om op die vraag te antwoorden ontwikkelde James Robertson de digital workplace radar. Nieuwe tools plaats je op de radar op basis van de maturiteit van de technologie. 

 

A great digital workplace consists of the holistic set of tools, platforms and environments for work, delivered in a coherent, usable and productive way.

 

James Robertson heeft een vrij technologisch geïnspireerde definitie van de digital workplace. Maar hij stelt ook het probleem helder: de weg naar die optimale digitale werkplek, hoe ziet die eruit? Op welke tools en functies moeten we onze aandacht richten?

Om op die vraag te antwoorden, ontwikkelde hij zijn digital workplace radar.

 

Digital workplace radar

Op basis van de maturiteit wordt elke nieuwe technologie ingedeeld in een groep, naar analogie met een radar waarop je vliegtuigen een luchthaven ziet naderen.

Als de technologie geland is, dan is die matuur en kan ze vandaag toegepast worden. Vliegtuigen die aanvliegen, dat is een technologie die nu nog niet klaar is voor implementatie, maar die dat binnenkort wel zal zijn. Als we de technologie al kennen, maar het zal nog een tijdje duren voor ze geïmplementeerd kan worden, dan categoriseren we die als ‘in flight’.

 

Robertson 2.jpg

 

De technologie is geland

Voor de technologie die ‘geland’ is moet je nu een project lopende hebben dat snel resultaat kan geven. Dat zou op dit moment het geval moeten zijn voor bijvoorbeeld Cloud en flexibel werken.

Robertson 3.jpg

 

De technologie is nog niet klaar

Als de technologie nog iets minder matuur is (circling the airport), dan heb je een strategie nodig: wat ga je er concreet mee doen? Die strategie moet budget en werkingsmiddelen voorzien voor wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren.

Robertson 4.jpg

 

De technologie is nog veraf

Wat nog verder ligt, heeft aan een visie voldoende – maar die is wel nodig! De visie moet je kunnen vertellen aan je top management en aan je aandeelhouders. Bijvoorbeeld virtuele realiteit en IoT: welke impact zal dit hebben voor jouw organisatie?

Robertson 5.jpg

 

Tip: maak je eigen radar

En dan komt de actie voor elk van ons: maak voor jouw organisatie ook je eigen radar: op welke technologie moet je nu werken in projecten, welke moet je voorzien in je strategie, en welke neem je mee in jouw visie voor de toekomst?

 

At any given point, have a digital workplace project, strategy and vision!

 

Robertson 7.jpg

 

Zin in meer?

Wil jij sterk blijven staan in een veranderende wereld vol digital tools en technologie? Of je nu klant, leverancier, werkgever of werknemer bent: de impact van digitalisering beïnvloedt ons allemaal. Blijf op op de hoogte met één van onze digitale opleidingen. Bekijk het aanbod van ‘Business in the digital age’.

 

James Robertson is Managing Director van Step Two, gespecialiseerd in coaching en ontwikkeling van intranets, en expert op vlak van de digital workplace.

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect