“De digitalisering geeft werknemers hun stem terug”

De baas die je aanmoedigt om Facebook, Twitter en Yammer te gebruiken, het lijkt moeilijk te geloven en toch is de kans groot dat het er vroeg of laat van komt. Waarom, dat vertelt Isabel De Clercq, auteur van het boek ‘Social technologies in Business’ aan Vacature. 

 

‘I’m a crusader against Digital Detox’, staat er op het LinkedIn-profiel van Isabel De Clercq. Een opvallende uitspraak die veel zegt over hoe ze naar de digitale werkplek kijkt. In plaats van technologie de schuld van alles te geven, zet zij de voordelen ervan op de eerste plaats. “Priester Daens zorgde voor de ontvoogding van de arbeiders, social technologies doen hetzelfde voor de kenniswerkers”, stelt ze.

 

Leg eens uit. Moeten kenniswerkers dan bevrijd worden?

Isabel De Clercq: “In klassieke organisaties zijn grenzen tussen teams, departementen en hiërarchische lagen onoverkomelijke barrières geworden. De gevolgen daarvan zijn nefast. Informatie stroomt niet snel genoeg door, best practices worden niet gedeeld, de organisatie vervreemdt van de klant en medewerkers reduceren zichzelf tot hun functieomschrijving.”

 

Wat kunnen social technologies daaraan veranderen?

“Twitter, Facebook, LinkedIn maar ook ‘enterprise social networks’ zoals Yammer, Slack en Jive geven werknemers hun stem terug. Ze stellen hen in staat hun talenten en expertise te tonen, naar informatie te zoeken over hiërarchische grenzen heen en feedback te vragen bij mensen binnen en buiten de eigen organisatie. Aanwezig zijn op social technologies zorgt voor meer zelfreflectie, een verhoogd zelfbewustzijn en meer zelfleiderschap. Laten we onze medewerkers niet betuttelen maar stimuleren om zelf het heft in handen nemen. Technologie, hoe tegenstrijdig dit ook mag lijken, helpt hierbij.”

 

Betekent dat dat de hiërarchie zal verdwijnen?

“Helemaal niet. Hiërarchie en netwerken sluiten elkaar niet uit. Integendeel. Hiërarchie zal wel aangevuld worden door netwerken die op een andere manier autoriteit toekennen. Niet je positie in het organogram maar je bijdragen aan het netwerk bepalen hoeveel invloed en impact je hebt. Social authority heet dat.”

 

Zie je die transformatie in iedere onderneming gebeuren? Is het een voorwaarde om succesvol te zijn als bedrijf?

“Ik ben ervan overtuigd dat social technologies helpen om, in een wereld die constant verandert, sneller te reageren. Ze maken organisaties wendbaarder, leiden tot meer efficiëntie en productiviteit, en brengen bedrijven dichter bij de klant. Het zal zijn tijd duren, maar ik verwacht absoluut dat organisaties meer met die technologieën aan de slag zullen gaan.”

 

Hoe ‘social’ ben je zelf?

“Ik begon in 2012 met LinkedIn en Twitter, daarna volgden Yammer en Facebook. Op Yammer heb ik zelf een community opgericht, ‘About The Future of Work’. Een bijzonder levendige community waar ik intussen in verbinding sta met 700 mensen die allemaal rond datzelfde thema actief zijn. Alle presentaties die ik maak, deel ik op dat platform. Ik leg er vragen voor aan de groep en vertel er tot welke inzichten ik ben gekomen. Kennis delen op social media is voor mij een gewoonte geworden. Na elke werkdag stel ik me de vraag wat ik gedaan heb en wat ik eruit geleerd heb. Daarover post ik dagelijks.”

 

Aanwezig zijn op social technologies zorgt voor meer zelfreflectie, een verhoogd zelfbewustzijn en meer zelfleiderschap.

 

En welk voordeel haal je eruit?

“Mijn gedachten en inzichten omzetten in taal dwingt me tot zelfreflectie: over mijn toegevoegde waarde voor het bedrijf, over mijn sterktes en zwaktes… Ik ervaar het als een vorm van mindfulness. Het maakt dat ik mezelf in vraag stel en stappen blijf zetten om te groeien. Op mijn posts komen regelmatig reacties uit onverwachte hoek. Ik heb via die weg al veel mensen leren kennen die me zoveel interessants hebben bijgebracht. De mensen die aan mijn boek hebben meegeschreven, heb ik bijvoorbeeld allemaal via social media leren kennen. Ze komen uit België̈, Australië̈, Duitsland, de VS en het Verenigd Koninkrijk. Is dat niet fantastisch?”

 

Hoe komt het dat er nog niet meer mensen en bedrijven mee bezig zijn? Die enterprise social networks zijn in onze organisaties allesbehalve wijdverspreid.

“We staan inderdaad nog maar aan het begin van de omwenteling. Social heeft bij velen nog een negatieve bijklank. ‘Het gaat niet over business, maar over softe dingen en fake nieuws. Wie ermee bezig is, is een narcist,’ zo luidt de redenering. En dat terwijl social net een harde business driver is.”

 

Bye, bye, e-mail?

“Voor interne communicatie zal e-mail zijn monopoliepositie verliezen”, denkt Isabel De Clercq. “Skype, Whatsapp, Google Hangouts… de voorbije jaren zijn er heel wat tools bijgekomen die de communicatie vergemakkelijken. In vergelijking met e-mail creëren social technologies bovendien een veel grotere toegevoegde waarde: je toetst snel nieuwe ideeën af, je bereidt meetings voor, je vraagt feedback op work in progress, je deelt herbruikbare kennis… Dat alles maakt dat de macht van e-mail zal afkalven.”

Het boek van Isabel De Clercq ‘Social Technologies in Business’ is vanaf 9 juni te koop. Meer info over het boek vind je hier.

 

Zin in meer? Doing business in the digital age. Get your organisation digitally fit! Ontdek hier alle opleidingen.

 

 

Tekst: Hermien Vanoost
Foto: Jonas Roosens
Bron: Vacature Magazine

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect