Zo boost je je digitale skills

Digital skills worden belangrijker met de jaren. Betekent dit dat elke professional ineens IT’er moet worden? Of moet net elke IT’er een mini-MBA volgen en zo een ‘métier’ uit de business aanleren?

 

Knelpunten binnen organisaties

IT’ers en professionals spreken elkaars taal niet. Maak ze tweetalig en de helft van de weg is afgelegd. Hierbij moeten competenties als communicatie, strategisch denken, creativiteit worden ontwikkeld bij IT’ers. En kennis van IT, technologie en tools bij de professionals.

Verder zijn organisaties op zoek naar analytische competenties om met Big Data aan de slag te gaan en zo (meer)waarde te creëren. De nodige social media skills zitten op hun beurt in de sfeer van community management, online etiquette, klantfocus. Daarnaast hebben organisaties alle baat bij het inwinnen van ‘mobile’ skills: design thinking, platform design, user-interface, gamification, cyberveiligheid…

Deze kennis vergt op haar beurt een specifieke context: co-creatie en kennis delen. Het gaat over snel evoluerende kennis, waardoor professionals alle baat hebben bij het delen van kennis (give & receive). Dit is zeker niet altijd vanzelfsprekend of eenvoudig.

 

Sleutel aan je cultuur

Vooraleer er bepaald wordt welke skills een organisatie nodig heeft om te slagen in haar digitale transformatie, is het belangrijk om het DNA te bepalen van de organisatie.

Veranderingen binnen de organisatie, beginnen uiteraard bovenaan bij de CEO & senior executives. En liefst aan de hand van reverse mentoring, waarbij het hoogste niveau van de organisatie bereid is om van elke medewerker iets te leren. Een vaak moeilijke mental shift voor executives. Om met de spreidstand tussen digitale transformatie en verwachtingen van aandeelhouders om te gaan, hebben onze executives nieuwe of bijkomende skills nodig.

Uiteraard lopen een aantal gemeenschappelijke noden aan digital skills doorheen al onze organisaties, ongeacht sectoren, ongeacht grootte. Maar omdat elke organisatie een eigen DNA heeft, is digitale transformatie, en het inwinnen of ontwikkelen van digital skills, geen ‘one size fits all’-verhaal.

 

Zo ontwikkel je digitale skills

Breng binnen organisaties je aanwezig talent in kaart met een ‘talentendatabase’, waarbij digital skills bovenaan staan. Ga op zoek naar de match tussen individuele talenten per project, bouw specifieke functies af, en geef medewerkers een rol. Laat ze van project naar project gaan, ongeacht de afdeling, business unit, manager, kostenplaat of ander matrixonderdeel. Dan pas zullen digital skills zich als een lopend vuur doorheen uw organisatie verspreiden.

 

Keep it simple

Geen grote lange trainingstrajecten waar iedereen door ‘moet’ (behalve dan de senior executives omwille van tijdsgebrek natuurlijk). Stimuleer eerst en vooral peer coaching en informeel leren door de juiste context te creëren (en toe te laten). Zo bouw je aan een ‘collaborative culture’.

Geef aan welke digital skills (competenties, kennis en attitude) nodig zijn voor de organisatie (specifiek en generiek). Laat medewerkers zelf aangeven welke digital skills ze willen ontwikkelen om hun eigen talenten verder aan te scherpen. En vooral op welke manier ze willen leren: e-learning, social learning, intervisie, coaching, training…

 

Zin in meer?

Is er ruimte voor verbetering op digitaal vlak? Volg dan een van onze digital skills trainingen. Deze speciaal ontwikkelde en geselecteerde opleidingen, geven je een stevige, digitale voorsprong.  Met een beperkte tijdsinvestering.  Ideaal in de snelle, digitale wereld.

Avatar foto

Auteur

Eline Swolfs is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Business Management en van Fiscaal Informatief. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen op en vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen die beantwoorden aan de leerbehoeften van professionals vandaag.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect