Digital Transformation : 9 trends die we verwachten in 2016

2015 was het jaar van de digitale transformatie. Na de buzz en de bewustwording is het nu tijd voor actie en implementatie. Dat voorspelt digitaal expert Bertrand Duperrin: ‘9 trends in digital transformation’.

2015 was het jaar van de bewustwording en vooral van de (economische) urgentie van digitale (r)evolutie in organisaties. Na de ‘buzz’ is het nu tijd voor een meer rationele kijk op de zaken.

Dat voorspelt althans Bertrand Duperrin. Hij is digitaal expert, staat aan het hoofd van het digital transformation agency Emakina en begeleidt grote ondernemingen in Europa bij digitale transformatie.

Duperrin

9 trends die Duperrin voorspelt

1. Slowdown van nieuwe digitale transformatie-initiatieven
Duperrin voorspelt een vertraging van het aantal nieuwe initiatieven rond digitale transformatie. Niet omdat het belang zou zijn afgenomen. Integendeel! Maar na het “denken is het nu tijd om te “doen”. Na de fase van experimenteren zullen organisaties in 2016 fde transformatie kaderen in hun business en focussen op de essentie.

2. Focus verleggen naar medewerkers
Tot nu kregen medewerkers vooral te horen wat zij in het kader van de digitale transformatie kunnen (en moeten) betekenen voor hun klanten en voor hun organisatie. Zelden hoorden zij wat hun organisatie voor hén doet. Medewerkers kregen nieuwe tools ter beschikking. Maar zelden kregen ze ook opleiding of was de omgeving klaar om die tools ook effectief te gebruiken. Hoog tijd dus om “rijlessen” aan te bieden, zodat medewerkers kunnen leren rijden en gaandeweg hun eigen rijstijl ontwikkelen.

3. HR strikes back (the endless comeback)
In 2016 is HR aan zet om door te breken in het verhaal van digitale transformatie. Hoe meer mensen beseffen dat bij digitale transformatie ook bedrijfscultuur, gedrag en vaardigheden komen kijken, des te meer HR op de trein kan springen. (In)formeel leren en kennis delen komen volop in de spotlights in 2016.

4. Ervaring wordt de heilige graal
In 2016 zal de kloof groter worden tussen bedrijven die aan windowdressing doen en bedrijven die echte ervaring opdoen en het beste uit digitale transformatie proberen te halen.

5. Functie ‘Chief digital officer’ verdwijnt
Duperrin ziet de rol van Chief Experience Officer (of Journey manager) aan belang winnen. Een nieuwe rol, niet te verwarren met de Chief Digital Officer: deze laatste spreekt over technologie, de nieuwkomer gaat over de “métier” en legt de nadruk op de business en de processen.

6. De website doet er niet toe; de communicatie evenmin
Bij de term “digital” denken velen nog aan de website en aan communicatietools. Fout gedacht anno 2016. Wat is nu ‘hot’ in digitale transformatie: biotechnologie, nanotechnologie, organisatie 4.0 enz…

7. Comeback van de praktijkmensen
Duperrin maakt zich ook sterk dat de praktijkmensen of de “métiers” (HR, marketing, suply chain…) hun grote comeback maken dit jaar. Zij gaan hun eigen jobs binnen de digitale workplace heruitvinden, want niemand anders kan dat in hun plaats.

8. Kijken, denken, doen
Digital is een manier van kijken, denken en doen. In 2016 zullen we een heel concrete en operationele invulling  zien van de digitale shift. Dat vertaalt zich in een lijstje van wat je op welke manier moet doen.  Digitale transformatie is geen mystiek begrip meer; het worden concrete principes die iedereen kan gebruiken.

9. De cognitieve revolutie
Last – but not least – 2016 wordt het jaar van de cognitieve revolutie. Het is nog niet gekend bij het brede publiek, omdat het nog erg technologisch is, hoewel de impact zich stilaan laat voelen. ‘Cognitive computing’ (en de nieuwe economische gevolgen en businessmodellen die ermee gepaard gaan) is de echte revolutie en zal digitale transformatie in 2017 voorbijsteken. Bye bye Uber, welkom Watson, met andere woorden.

 

Dit zijn 9 inspirerende inzichten om het jaar mee te beginnen!
De voorspellingen verbazen me niet echt. Tijdens het congres Digital Workplace, dat Kluwer Opleidingen organiseerde in december 2015, hadden alle sprekers het al over people, tools én processen.

Uit de verschillende presentatiesessies, de talrijke gesprekken en de tweetfeed van het congres (terug te vinden via #kluwerdw) sprokkelde ik vergelijkbare inzichten en vatte ze samen in mijn hoogstpersoonlijke:

 ‘5 Things To Do in Digital Transformation’

1. Creëer een omgeving waar medewerkers (specialisten “métier”) kennis en ervaringen delen en hun eigen jobs zelf heruitvinden.

2. “For each new digital tool you adapt, another – older one – should disappear”.
Quote van keynote Dion Hinchcliffe, community and collaboration expert, enterprise architect, book author, frequent keynote speaker, analyst, and digital futurist.

3. Pak digitale transformatie aan als een opportuniteit om digitale competenties te versterken (en zo ongelijkheden weg te werken).
Dat vertelt spreker Bart Buysse, Directeur-generaal van het VBO in dit filmpje 

4. Focus op mensen en processen
Niet de tools zullen organisaties digitaal transformeren. Wel de mensen en de processen.

5. Work out loud
“Working out loud starts with making your work visible in such a way that it might help others. When you do that – when you work in a more open, connected way – you can build a purposeful network that makes you more effective and provides access to more opportunities.” John Stepper

 

Het congres gaf me heel wat inspiratie om in 2016 mee aan de slag te gaan. Zowel binnen mijn eigen team, als in het kader van mijn adviesopdrachten bij klanten. Ik kan met een goed gevulde rugzak op stap!

Hebt u andere inzichten? Wilt u uw ervaring delen? Laat dan een commentaar achter of neem contact op. Want “Share is the new Save”, zoals Geert Nijs, Business analist bij KBC, het zo mooi citeerde tijdens het Digital Workplace Congres.

Lees meer

static-DIWOEEB-datanews-600x150

Alle presentaties van het Digital Workplace congres van Kluwer Opleidingen op 8 december 2015 kunt u hier downloaden.

 

 

 

 

 

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect