“Niet iedereen vindt de volgende iPhone uit”

by NCOI Learning Team
“Niet iedereen vindt de volgende iPhone uit”

De nieuwe digitale economie is een feit. Bedrijven die in de toekomst een competitief voordeel willen behalen én behouden staan voor een totale businesstransformatie naar het digitale. De digitale economie biedt voor bedrijven heel wat uitdagingen, maar ook ontelbare mogelijkheden. Carole Lamarque, trainer bij Kluwer Opleidingen vertelt er meer over.

Wat heb je nodig om je plaats te vinden in de digitale economie?

Een paar elementen zijn essentieel om te overleven in die nieuwe digitale economie. Ten eerste heb je nood aan een digitale marketingstrategie. Een digitale strategie schakelt digitale kanalen in de traditionele marketingmix in, naast alle andere media. Eens je die digitale en traditionele kanalen in kaart hebt gebracht, krijg je een totaaloverzicht van waar een klant in contact treedt. Vervolgens kun je nagaan of je al aanwezig bent op die verschillende touchpoints. Let erop dat digitale en klassieke media goed gebalanceerd zijn. Bij een digitale strategie dien je dus rekening te houden met je volledige mediamix, on- en offline.

Daarnaast heb je oog voor digitale transformatie. Kan je de Uber uit jouw sector worden? Als je zelf het voortouw neemt, heeft dat ook een impact op de manier waarop jouw businessmodel samengesteld is.

Zowel een digitale strategie als een digitale transformatie zijn noodzakelijk. Kennis en inzicht over beide zorgen ervoor dat je automatisch door een digitale bril je business bekijkt en je beslissingen erop baseert.

Kan je kort iets vertellen over de Masterclass Leading the Strategy for Digital Economy?

De opleiding is zeer interactief en de groepsoefeningen zijn opgebouwd uit gamification technieken, zodat het leuk is om iets nieuws te leren. Je kan de theorie meteen toepassen via die gezamenlijke simulatie-oefeningen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat je dit niet alleen kan aanpassen, raad ik aan om samen te werken met een multidisciplinair team. De theorie wordt vooral opgehangen aan mijn boek ‘Unfair Advantage’ (Uitgeverij Lannoo).

Kan je een voorbeeld geven van een interessante case?

Niet alle cases zijn even disruptief, niet iedereen vindt the next iPhone uit. Innovatie zit hem vooral in het verbeteren van de toegang voor de klant. Toegankelijkheid is volgens mij de grootste vernieuwing. Als de customer experience gigantisch verbetert op een manier die ze niet gewoon zijn, ervaren klanten dat als innovatief.

Belangrijk is dat je door die inzichten je bedrijf future proof maakt en kunt blijven groeien. Hoe bereid je je voor op opkomende technologieën, zodat je weet welke beslissingen je moet nemen?


Zin in meer?

Benieuwd hoe je een digitale strategie ontwikkelt en waarde creëert in het tijdperk van de digitale economie? Verneem meer over de Masterclass Leading the Strategy for Digital Economy.

Biografie

Carole Lamarque is expert strategische marketing, innovatie en nieuwe technologieën. Daarnaast heeft ze 20 jaar ervaring bij bedrijven als Shell, Proximus, Sanoma Media en Telenet.

Lees ook