Dilbert voor ingenieurs

Hoe maak je van een ingenieur een peoplemanager? Tractebel Engineering pakt het aan via een programma op maat: met leerinjecties, e-learning én Dilbert.

“Peoplemanagement is een kwaliteit die van nature wat minder aanwezig is bij ingenieurs”, zegt Hein Dirix. De hr-directeur kan het weten, want hij is zelf ingenieur van opleiding. “Nogal wat ingenieurs zijn zeer rationele profielen. Hun emotionele vaardigheden kunnen beter. Dit maakt onze populatie specifiek, wanneer we spreken over leiderschap, communicatie, het aanvoelen en aansturen van mensen, …”

In de internationale ingenieursomgeving die Tractebel Engineering is, zat Hein Dirix dan ook met een uitdaging. “Vaktechnisch zijn onze mensen geweldig, maar we konden niet anders dan vaststellen dat hun managementkwaliteiten beter konden. Minder goede managers geven minder goede resultaten. Dat kan geen enkel bedrijf zich permitteren.”

En dus dokterde Tractebel Engineering een opleidingsprogramma op maat uit voor haar managers en high potentials. In een consultancy-omgeving waar elk uur ‘billable’ is, is het echter niet evident om een grote groep mensen langdurig ‘van het werk’ te houden voor een opleiding.

Andere aanpak

Een creatieve oplossing drong zich op. “We hebben het ludiek aangepakt, onder andere met een campagne: de Tractebel Engineering Management Style met cartoonfiguur Dilbert als hoofdrolspeler. De campagne loopt twee jaar en verandert elke drie maanden van thema. Momenteel ligt de focus op klantvriendelijkheid en sales. Dilbert maakt daar grapjes over, wij presenteren de golden rules die zeggen hoe het wel moet.”

Samen met de communicatiecampagne loopt er een opleidingsprogramma. “In het verleden kregen we vaak te horen dat opleidingen te lang duurden, te duur waren, dat mensen hun aandacht verloren, … Deze keer wilden we het anders doen. We schakelden Kluwer Opleidingen in om mee na te denken en voorstellen uit te werken.”

In de praktijk werden dat korte leerinjecties aan een hoge frequentie. “Zoals lezingen of conferenties van maximaal een uur of e-learning modules van 30 tot 40 minuten over specifieke onderwerpen zoals klantentevredenheid. We voorzien ook klassieke trainingen, maar die duren nooit langer dan een halve dag. We hebben ook een praktisch managementboekje uitgedeeld waar we naar verwijzen tijdens opleidingen en in onze communicatie. En om de twee à drie maanden is er een quiz om na te gaan wat onze mensen er van begrepen hebben. Ze kunnen daar een prijs mee winnen, deze keer is dat een iPad.”

Positieve feedback

Om te zeggen dat de Tractebel-managers nu betere peoplemanagers zijn, is het nog te vroeg, vindt Hein Dirix. “Het programma loopt nog maar een paar maanden. Wat ik wel merk, is de positieve feedback. Vroeger werd er amper over opleidingen gesproken. Dit programma is alleszins beter aangepast aan de noden van het huis. Uiteindelijk moet zich dat ook in de cijfers tonen.”

Het positivisme uit zich alvast in de deelnamecijfers. “Op een recente lezing was er toch driekwart van het management aanwezig.” Deelname is vooralsnog niet verplicht. “Eigenlijk zouden onze managers en high potentials spontaan moeten deelnemen. We verplichten ze niet, maar wie niet begrijpt welke managementcultuur we in ons bedrijf wensen, zal daar op termijn automatisch de gevolgen van dragen.”

Hein Dirix is excecutive vice president HR bij Tractebel Engineering.

 

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect