Een personal brand als leider: hoe doe ik dat?

by Tomek Joos

Hoe ontwikkel je een personal brand als leider? Hoe kan je jezelf en je leiderschap als merk presenteren? Hoe ga je ermee van start en hoe hoe je het consequent vol? Deze 5 stappen helpen je op weg. 

 

1. Bepaal de resultaten die je het komende jaar wil bereiken

“Welke grote resultaten wil ik behalen op het werk op 12 maanden tijd?” Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen bij het ontwikkelen van je personal brand als leider. Houd daarbij ook rekening met deze 4 stakeholders:

  • Klanten
  • Investeerders
  • Werknemers
  • De organisatie

Focus je op de verwachtingen van die doelgroepen in plaats van op je eigen sterktes. Bij een personal brand als leider ligt de focus buiten jezelf, het draait in de eerste plaats rond resultaten leveren. Je eigen sterktes komen daarna.

 

2. Bepaal 6 eigenschappen waarvoor je wilt dat anderen je kennen

Kies 6 eigenschappen waarbij er een balans is tussen de kwaliteiten die bij jezelf passen en die cruciaal zijn voor je positie. Test daarna die eigenschappen in je professionele omgeving door simpelweg te vragen: “Zijn dit de eigenschappen dat iemand in deze leiderschapspositie moet hebben?” Op basis van die feedback kan je een uiteindelijke lijst van 6 eigenschappen bepalen.

Bijvoorbeeld:

  • Meewerkend
  • Doelbewust
  • Zelfstandig
  • Innovatief
  • Resultaatgericht
  • Strategisch

 

3. Schets je identiteit

De volgende stap is om die 6 eigenschappen om te zetten in 3 combinaties van 2 woorden. Die 3 zinnen reflecteren je gewenste identiteit. De oefening zorgt ervoor dat je een complexere beschrijving kunt ontwikkelen: niet alleen waarvoor je gekend wilt zijn, maar ook hoe je je moet gedragen om daar te geraken. Experimenteer dus met de combinaties om je personal brand als leider te bepalen.

Bijvoorbeeld:

  • Zelfstandig innovatief
  • Doelbewust meewerkend
  • Strategisch resultaatgericht

Sommige van die combinaties passen meteen bij jezelf, terwijl je andere kunt bereiken door er bewust naartoe te werken. Het vormt de combinatie van de leider die je bent en de leider die je aan het worden bent.

 

 4. Bedenk 1 zin voor je personal brand als leider en test die uit

De 3 voorgaande stappen worden samengevoegd tot één zin: je personal brand als leider. Het is de combinatie van waarvoor je gekend wilt staan (2 en 3) en welke resultaten je voorop gesteld hebt (1).

“Ik wil gekend zijn om ________ zodat ik kan zorgen voor _________.”

Bijvoorbeeld: “Ik wil gekend zijn om zelfstandig innovatief, doelbewust meewerkend en strategisch resultaatgericht te zijn zodat ik kan zorgen voor superieure financiële resultaten voor mijn organisatie.”

 

Met behulp van deze 3 vragen zie je of je personal brand als leider nog bijgeschaafd moet worden:

  • Is dit de identiteit die het best weergeeft wie ik ben en wat ik kan doen?
  • Is dit de identiteit die waarde creëert in de ogen van de stakeholders en van de organisatie?
  • Welke risico’s neem ik om voor deze personal brand te gaan? Kan ik dit waarmaken?

 

5. Laat je personal brand werkelijkheid worden

Je personal brand als leider werkt pas echt als je de daad bij het woord voegt. Als je dat niet doet, is de kans groot dat de stakeholders cynisch gaan kijken naar jou. Het is daarom belangrijk om af en toe te checken bij je collega’s of je personal brand wel degelijk tot uiting komt in je dagelijkse omgang. Zien zij jou zoals jij wilt dat ze jou zien? En vinden ze dat je personal brand nog steeds bij je past?

 

Je personal brand als leider is een gegeven dat evolueert op basis van de verwachtingen en de uitdagingen die je tegenkomt in je carrière. Leiders met meer zelfbewustzijn en ambitie om hun personal brand als leider aan te passen, zijn vaak succesvoller, zeker op lange termijn.

 

Zin in meer? 

Wil je ook je personal brand als leider ontwikkelen? En tot een nog diepgaander niveau brengen? Aan de hand van het Insights-model en eigen cases ontwikkel je in de opleiding Leadership Branding een eigen ‘merk’ én ontdek je hoe dat merk te (be)leven.

Lees ook