Een premie voor een goed idee

Innovatieve ideeën die geld besparen, brengen bij Audi Brussels voor het personeel een extraatje op.

Voor een autofabrikant als Audi Brussels is innovatie cruciaal. Die vernieuwingen komen deels vanop de werkvloer. Het bedrijf kent verschillende manieren om dat proces te stimuleren.

Zogenaamde groepsgesprekken zijn er daar één van. “We leggen de productieband stil, soms een kwartier, soms een halfuur, en informeren het personeel. Zowel over de algemene situatie van Audi, de verkoop, de kwaliteit en de productie. Maar ook innovatie komt ter sprake. Er zijn immers steeds nieuwe doelstellingen te behalen. Tijdens de groepsgesprekken wordt er samen met het personeel overlegd hoe die doelstellingen kunnen bereikt worden. Wat we dus niet doen, is zomaar zeggen: en nu moeten jullie dit doen”, legt woordvoerder Andreas Cremer uit.

 

Premies
Een andere manier om innovatie te stimuleren, is een programma dat bij Audi bekendstaat als Ideeën Management. In Duitsland wordt het al lang gebruikt, in ons land sinds kort. “Iedereen mag een idee indienen. Op basis van de besparing die daardoor bereikt wordt, krijgt de medewerker van wie het idee komt een premie. Stel dat een idee een besparing van één miljoen euro per jaar oplevert, dan wordt er een bepaald percentage van die besparing als premie gegeven”, legt Andreas Cremer uit.

In de praktijk schommelen die premies rond de 1.000 à 2.000 euro, al zijn er in Duitsland ook al premies van meerdere tienduizenden euro’s betaald. “Als een idee echt goed is, kan dat”, meent Andreas Cremer.

Dit is het perfecte voorbeeld van een win-win, vindt de Audi-woordvoerder. “De medewerker krijgt een extraatje, wat hem motiveert, en het bedrijf kan geld besparen. De uiteindelijke bedoeling van het programma is dat medewerkers elke dag nadenken over hoe ze hun werk beter kunnen doen.”

 

Plan
Die verbeteringen kunnen groot of klein zijn. “Dat kan gaan over manieren vinden om te besparen op elektriciteit tot op de toners voor de printers en kopieerapparaten”, legt Andreas Cremer uit.

Een los idee indienen volstaat niet, voegt hij daar aan toe. “Het moet meer zijn dan zeggen dat je iets wil proberen. Je moet ook zeggen hoe je je initiatief wil communiceren, wat je wilt bereiken en hoe je dat zal controleren.”

Dat het programma succes heeft, bewijzen de installaties en productieprocessen die in de Duitse Audi-fabrieken verbeterd werden als gevolg van het Ideeën Management-programma. “In Duitsland is men er al langer mee bezig. Daar worden per jaar duizenden ideeën gelanceerd. In Brussel is dat momenteel nog beperkt tot een honderdtal”, aldus Andreas Cremer.

 

Magazine
Innovatie wordt ook gestimuleerd via het bedrijfsmagazine Audi Mobiel, legt Andreas Cremer uit. “Dat is misschien iets klassieker, maar ook via dat kanaal besteden we aandacht aan vernieuwingen. Ons magazine heeft een aantal gemeenschappelijke pagina’s voor alle Audi-fabrieken, maar ook ‘lokale’ pagina’s per vestiging. In het gemeenschappelijke deel staan vaak artikels over innovatieve processen en producten, over wat Audi in de toekomst wil bereiken, over onze doelstellingen enzovoort.”

 


Andreas Cremer is secretaris-generaal en woordvoerder van Audi Brussels.

 

 

Hoe innovatie en groei aanpakken in uw organisatie?
Volg de opleiding ‘Pragmatische businessmodellen en innovatiestrategieën’ met Geert Vanhees of lees het eerder verschenen interview ‘Groei gegarandeerd’ met Geert Vanhees op LearningLive.
Lees ook hoe Performance, Potentieel en Passie leiden tot innovatie op de werkvloer bij Telenet: De drie P’s van innovatie bij Telenet

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect