Flair voor business: heb je het of heb je het niet?

Avez-vous le sens des affaires ?
Zakelijk inzicht of business acumen, is het inzicht hebben in de mogelijkheden, regels en voorschriften van een bedrijf, om het bedrijf succesvol en winstgevend te maken met tevreden klanten.

Je flair voor business of business acumen zou wel eens doorslaggevend kunnen zijn tijdens je volgende sollicitatiegesprek. Recruiters zijn meer en meer op zoek naar kandidaten die over dit talent beschikken, zeker als het gaat om managementfuncties.

Business acumen hebben, wat houdt dat in?

Zakelijk inzicht of business acumen, is het inzicht hebben in de mogelijkheden, regels en voorschriften van een bedrijf, om het bedrijf succesvol en winstgevend te maken met tevreden klanten.

Een goede flair voor business zorgt voor een beter inzicht in het bedrijf. Je leert de waarden en normen beter kennen. Daarnaast versterkt het je organisatie door kennis van concurrentie, aandeelhouders en trends in de sector. Gevolg? Betere beslissingen die gemaakt worden en die essentieel zijn voor de groei van het bedrijf.

In een sollicitatiegesprek wordt er vaak gepeild naar eerdere ervaringen waarin je beroep moest doen op je commercieel inzicht om een noodsituatie op te lossen. Beginnelingen durven hier weleens de fout te maken om hun prestaties en goede resultaten te gaan oplijsten. Dat is echter geen antwoord op de vraag. De recruiter wilt weten of je voldoende kennis van het bedrijf hebt om ongewenste resultaten tegen te gaan. Belangrijk hierbij is het bezitten van financieel inzicht, marktkennis en strategisch perspectief.

Eigenschappen van een goede zakenman of -vrouw

Recruiters weten wat ze willen als ze op zoek zijn naar een kandidaat voor een managementfunctie. Eerst en vooral zoeken ze iemand die resultaatgericht is en beslissingen neemt met het oog op winst voor het bedrijf. Daarbij komt kijken dat je de organisatie en de functies van de verschillende afdelingen vanbinnen en vanbuiten moet kennen. Zorg ervoor dat nieuwe projecten relevant zijn voor de vooropgestelde doelen van je bedrijf, en haal je voordeel uit de zwaktes van concurrerende ondernemingen. Tot slot is het belangrijk om je kennis in te zetten om nieuwe klanten binnen te halen met aantrekkelijke voorstellen, en om up-to-date te blijven met de laatste trends en vernieuwingen binnen de sector.

Hoe ontwikkel je een goed gevoel voor zaken?

Met deze drie basisstrategieën kom je al een heel eind: vraag de klanten wat ze willen, verken onbekend terrein met nieuwe projecten en lees de zakelijke pers van je sector. Er zijn echter meer methodes om je als kandidaat voor te bereiden op een sollicitatiegesprek, en zo je flair voor business in de kijker te zetten.

De basis voor elke sollicitatie: concentreer je op de website van het bedrijf. Je kan hierin uitblinken door op te zoeken welke trends ze volgen en met welke strategieën ze eerdere successen behaalden. Hou ook de concurrerende organisaties in de gaten, en zorg dat je op hoogte bent van hun aantal werknemers, geboekte winst en aandelen. Het is ook belangrijk om je te informeren over eerdere tegenslagen of moeilijkheden bij het bedrijf waar je gaat solliciteren. Focus op hoe ze crisissen te boven kwamen en welke strategieën ze daarvoor in acht namen. Vul dit aan met je eigen kennis en ervaringen, en relateer met relevante voorbeelden voor de functie waarvoor je solliciteert. Voed tenslotte je financiële en commerciële kennis door de vakpers te lezen, en je zal een goede indruk maken.

Waarom hechten recruiters zoveel belang aan dit gevoel voor zaken?

Met een goede kennis van het bedrijf in combinatie met een sterk inzicht in de sector ben je een uitstekende aanwinst voor de organisatie. Een kandidaat met commercieel inzicht zal goede beslissingen kunnen nemen voor zowel het bedrijf als de klant, met financiële en technische relevantie. Een goede kennis van de markt en de behoeftes van het doelpubliek brengt met zich mee dat je kosten kunt besparen, maar vragen over je gevoel voor zaken zal ook je toewijding voor het bedrijf aantonen. Al bij al een favoriet onderwerp van recruiters dus, en een waar je je maar beter goed op voorbereid.

Zin in meer?

Hoog tijd om je eigen gevoel voor zaken aan te wakkeren? Volg de opleiding ‘Mini-MBA: Business Essentials voor Management Talent’ en bereid je voor op een succesvolle managementcarrière.

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect