Flip your training: de Imec-case

by NCOI Learning Team

Een training voor nieuwe leidinggevenden werd bij Imec aangepakt volgens de ‘flip your training’-principes. “Een goed concept”, vinden Nele Van Hooste en Lisbeth Decneut, “op voorwaarde dat trainer en deelnemers er helemaal in meegaan.”

‘Flip your training’ staat voor het omdraaien van het klassieke trainingschema. Deelnemers krijgen de inhoud van de training niet tijdens, maar vóór de training te verwerken. Zo kunnen ze tijdens de training meteen beginnen met oefenen en ervaring uitwisselen.

Imec paste met hulp van Kluwer Opleidingen het concept van de ‘flipped classroom’ voor het eerst toe tijdens een training voor nieuwe leidinggevenden. De training bestond uit drie dagen en evenveel thema’s: leiderschapstijl, delegeren en communicatie.

 

Huiswerk
Vóór elke trainingsdag kregen de deelnemers aangepast huiswerk. Meestal was dat een combinatie van e-learnings doorlopen, artikels lezen en kleine opdrachten uitwerken. Hun huiswerk kregen de deelnemers steeds een dag of drie vóór de trainingsdag. “We hebben daaruit geleerd dat het belangrijk is om daar voldoende tijd voor te voorzien”, herinnert Nele Van Hooste zich.

Voor de eerste opleidingsdag volgden de deelnemers een e-learning die het model van situationeel leiderschap conceptueel uitlegde. “Daar zaten ook oefeningen in die ervoor zorgden dat ze echt mee waren met dit concept”, vertelt Nele Van Hooste.

 

Buzz quiz
Heel belangrijk is de aanpak van de trainer. Daarmee staat of valt de kracht van de ‘flipped classroom’, meent Nele Van Hooste. “Het grote voordeel van een training te flippen en mensen op voorhand huiswerk te geven, is dat je tijd wint. Die kan tijdens training aan oefeningen en feedback besteed worden.”

Dit lukt enkel als de trainer zijn aanpak aan dit concept aanpast. “Dan Steer, trainer bij Kluwer Opleidingen, deed dat op een perfecte manier. Zo startte hij de trainingssessie over situationeel leiderschap niet met een brok theorie maar met een ‘buzz quiz’. Op die manier werd de inhoud op een stimulerende manier herhaald, en begint de training meteen op een hoger niveau. Bovendien volgde daar ook een leerrijke discussie uit”, aldus Nele Van Hooste.

 

Rol voor HR
Maar niet alleen de trainer moet willen ‘flippen’, ook de deelnemers moeten er van overtuigd zijn dat het nuttig is om energie te steken in de opdrachten voorafgaand aan de training. “Wie zijn voorbereiding goed maakt en echt nadenkt over de concepten waarmee gewerkt wordt, staat heel anders in zo’n training”, zegt Nele Van Hooste.

Volgens Lisbeth Decneut is er net op dat vlak ook een rol weggelegd voor de HR-verantwoordelijke die de training mee opzet. “Nele heeft de deelnemers op voorhand gesproken en hen aangemoedigd om voldoende energie in deze training te steken. Je haalt pas een meerwaarde uit het ‘flipped classroom’-concept als iedereen weet waarom de training zo in mekaar zit en bereid is er in mee te gaan.”

 

 

Nele Van Hooste is L&D Specialist bij Imec.
Lisbeth Decneut is Director Talent Management bij Imec.
Dan Steer is trainer bij Kluwer Opleidingen en L&D consultant.

 

 

Lees ook