Groei gegarandeerd

De laatste jaren zijn de markten zo competitief geworden dat interne optimalisatie niet meer volstaat om groei te realiseren. Nieuwe groeistrategieën hebben dan eerder te maken met het omverwerpen van de spelregels van een sector. Docent Geert Vanhees aan het woord.

Geert Vanhees van 4Growth is docent van de nieuwe vierdaagse opleiding ‘Groei gegarandeerd’. Een opleiding over WAT uw businessmodel is en vooral over HOE,
met 15 concrete en pragmatische groeistrategieën, uw businessmodel kan worden aangepast voor nieuwe waardecreatie.

 

Groei natuurlijk
“De opleiding gaat over groei, natuurlijk. Het woord ‘natuurlijk’ is juist want iedereen voelt aan dat groei een natuurlijke staat van ‘zijn’ is voor een bedrijf. Groei houdt een bedrijf en zijn microsamenleving in stand. Als een bedrijf groei mist, wordt iedereen ongemakkelijk want de middelen drogen op en de organisatie is in gevaar. Maar groei is tegelijk niet natuurlijk omdat het veel kennis vraagt. Er zijn weinig bedrijven die duurzame groei intuïtief realiseren. En die kennis moet je dan vooral nog juist kunnen toepassen want groei moet voor elk bedrijf anders worden gerealiseerd. Terwijl het ene bedrijf nog sterk kan groeien door zijn eigen performantie te verbeteren (interne optimalisatie), moet je bij andere bedrijven vooral focussen op het samenwerken met klanten en leveranciers en verspilling in de keten verminderen (waardecreatie binnen de keten) en bij nog andere bedrijven moet je de eigen keten verlaten en waarde gaan zoeken in het netwerk, zoals dat gebeurt bij open innovatie of co-creatie.”

 

Businessinnovatiemodellen
Om je eigen manier te vinden om groei te realiseren, is het eerst noodzakelijk om alle businessmodellen te kennen. “Dat is de kern van deze opleiding. Er zijn tal van businessinnovatiemodellen in de managementliteratuur beschikbaar, we bespreken ze trouwens allemaal, maar er zijn twee grote ‘maars’. Ten eerste stimuleren deze modellen de bedrijfsleiders om abstractie te maken van de huidige bedrijfssituatie en de blik op oneindig te zetten. Ik zeg niet dat dit niet werkt. Maar door te vertrekken van een heldere kennis van uw huidig businessmodel en van het nog aanwezige groeipotentieel, en daarop mogelijke pistes van nieuwe waardecreatie toe te passen, is de kans groter dat groei sneller en dus vroeger zal worden gerealiseerd. Dat is wat we in de eerste dag van de opleiding, samen met groei door interne optimalisatie, behandelen.”

 

15 pragmatische groeistrategieën
Hoe pas je de theoretische businessmodellen toe? En hoe ga je dan naar groei?
“Dat is het tweede nadeel van de huidige businessmodellen. Ze geven een theoretisch raamwerk maar zeggen niet hoe iedereen voor zijn eigen bedrijf de creatieve sprong moet maken naar de noodzakelijke vernieuwing. Als je bijvoorbeeld de negen bouwstenen kent van het raamwerk van Osterwald, wil dat nog niet zeggen dat je voldoende kennis hebt van de negen bouwstenen afzonderlijk om het model toe te passen. Het is juist deze creatieve en vooral erg pragmatische sprong die we zullen maken in de opleiding. Daar gaan we drie volle dagen mee bezig zijn. Eigenlijk gaat het niet over één sprong maar over 15 concrete sprongen: 15 pragmatische groeistrategieën. Dan zie je onmiddellijk welke groeistrategieën toepasbaar zijn op uw organisatie. Bij die 15 groeistrategieën worden ook heel wat illustratieve cases gegeven en worden de praktische stappen verduidelijkt hoe je business innovatie in de organisatie moet ontwikkelen en doen leven zodat er een draagvlak voor bestaat.”

 

 

Bron: CxO Magazine

 

 

Geert Vanhees is met zijn bedrijf 4Growth al acht jaar bezig met groeistrategie en kent de valkuilen uit de praktijk. Hij is docent van de nieuwe vierdaagse opleiding bij Kluwer Opleidingen ‘Groei gegarandeerd: pragmatische businessmodellen en innovatiestrategieën om uw bedrijf te doen groeien’.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect