En plots ben je manager van 20 mensen. Wat nu?

Landmeter Aidan Coppens is medezaakvoerder bij vastgoedkantoor Ifac Service. Wat begon als een tweemanszaak groeide uit tot een zaak met twintig medewerkers. Maar hoe stuur je zo’n groep mensen als je daar niet voor bent opgeleid? Om z’n managementvaardigheden aan te scherpen volgde hij de opleiding Management Skills. We schotelen hem negen vragen voor.

1. Hoe heb je het Management Skills programma leren kennen?

Via m’n vrouw. Volgens haar kon ik wel wat hulp gebruiken in het organiseren van het bedrijf. De praktische kant van de job, zeg maar. Omdat ze al een gelijkaardige cursus had gevolgd raadde ze me aan om een kijkje te nemen op de website van NCOI Learning.

2. Waarom heb je je ingeschreven?

Naarmate het bedrijf groeide veranderde ook mijn takenpakket. Vandaag werken we met 20 collega’s. Ik ben erg gedreven, maar ook nogal onhandig in het organiseren van het bedrijf en het begeleiden van klanten en personeel. Typische managersfuncties waar ik als landmeter helemaal niet voor was opgeleid.

3. Wat waren de verwachtingen?

Ik had gehoopt om een structurele aanpak aan te leren om het bedrijf te runnen.

4. En werden die verwachtingen ingelost?

Ja en nee. Er bestaat geen theoretische toverformule voor het runnen van een bedrijf. Dat gebeurt met vallen en opstaan. De praktische case, toegepast op het eigen bedrijf, heeft mij dat duidelijk gemaakt.

5. Wat vond je sterk aan de cursus?

De case. Zonder twijfel. Het zorgt er voor dat je de theorie ook in de praktijk brengt. Bovendien is de case toegespitst op een situatie uit je eigen werkomgeving  Zo heb ik een plan van aanpak opgesteld om een collega meer verantwoordelijkheden te geven.

6. Ben je een andere manager geworden?

Ik heb vooral meer zelfinzicht gekregen. Er bestaan verschillende modellen die analyseren wat voor manager je bent. Best wel confronterend hoe accuraat die analyses zijn.

7. Welke inzichten pas je vandaag nog steeds toe?

Ik sta er zelf niet echt bij stil, maar mijn medewerkers wijzen me wel op bepaalde veranderingen. Dat zit vaak in kleine dingen. De communicatie verloopt nu veel opener, iedereen wordt overal bij betrokken en problemen worden structureel aangepakt.

8. Wat is de ultieme tip die je andere managers zou meegeven?

Vergeet nooit dat je met mensen werkt. Elk karakter is anders en reageert anders op een gegeven situatie. Hou daar rekening mee. Breng begrip op en probeer je in te leven in de ander.

9. Aan wie zou je de cursus aanraden?

Voor managers die toevallig gegroeid zijn in hun functie, maar daar nooit een echte opleiding voor genoten, is de cursus eigenlijk verplichte kost. Al kan ik me voorstellen dat elke manager wel nieuwe zaken opsteekt.

 

Meer weten?

Ben je van plan om manager te worden, ben je net aan de slag als manager of wil je jouw management skills graag bijschaven? Bekijk dan het unieke Management Skills Program van NCOI Learning. Tijdens deze vijfdaagse opleiding met residentiële overnachting leer je op intense en persoonlijke wijze de essentiële management skills aan.

Avatar foto

Auteur

Hans Bergen is productmanager voor opleidingen in Marketing, IT en Business Management. Hij volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen in de vakgebieden op en vertaalt ze naar hands-on opleidingen in lijn met de leerbehoeften van professionals.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect