Goede managers hebben deze 7 kenmerken

In het licht van moderne trends zoals hybride werken en ontwikkelingen zoals de toegenomen generatiekloof op de werkvloer, moet de rol van de leidinggevende herbekeken worden. Wat vandaag een goede leider, coach of manager maakt is in het laatste decennium sterk veranderd. Een goede manager heeft bepaalde skills en overtuigingen die de doorsnee manager niet heeft. We geven 7 essentiële kenmerken van een goede manager.

 

1. Zelfontplooiing aanmoedigen, niet afblokken

Een gewone manager is bang van zijn slimste, meest hardwerkende werknemers omdat hij vreest dat zij hem voorbij gaan steken. Zo’n manager deelt niet snel informatie en zal er ook niet voor zorgen dat zijn medewerkers autoriteit krijgen.

Een goede manager daarentegen wil zijn medewerkers zien groeien en stoomt ze klaar om zelf manager te worden. Hij wil het volledige potentieel van zijn medewerkers benutten en weet dat dit naar boven komt door constructieve feedback en goede opvolging.

2. Medewerkers zijn individuen, geen kopieën

Een doorsnee manager roept alle medewerkers samen om ze te motiveren, te belonen en iets bij te leren. Allemaal op dezelfde manier.

Een goede manager ziet zijn medewerkers als individuen en behandelt ze ook zo. Iedereen is anders en elke persoon heeft zijn eigen manier van leren. Elke medewerker heeft een andere drijfveer en een goede manager stopt niet vooraleer hij weet wat de medewerker stimuleert.

Werknemers van empathische managers vertrekken minder snel, tonen meer betrokkenheid, voelen zich over het algemeen goed en presteren beter. Empathie is de belangrijkste drijfveer van employee performance in een hybride wereld.

Bron: Gartner, 2022

3. Medewerkers zijn gelijken, niet ondergeschikten

Een gewone baas controleert zijn medewerkers voortdurend. Zo’n baas heeft het gevoel dat het zaak is om regels op te leggen en dat alles moet verlopen volgens zijn stramien. Hij moet zijn medewerkers heel de tijd in de gaten lopen, anders loopt er iets fout.

Een goede manager, aan de andere kant, geeft zijn medewerkers de ruimte om te handelen. Hij ziet ze als zijn gelijke en weet dat ze zelf perfect in staat zijn om beslissingen te maken. In plaats van zich constant te moeien, maakt een goede leider zijn medewerkers duidelijk dat hij hen waardeert en vertrouwt. Hij komt alleen maar tussen als het echt nodig is.

4. Werken kan en zou leuk moeten zijn

Een gewone manager ziet werken als iets dat moet gebeuren en dat iedereen moet doen. Of ze het nu willen of niet. Zijn taak is dan om ervoor te zorgen dat zijn medewerkers geen steken laten vallen of lui worden. “Als het niet aan mij lag, dan zou er hier nooit iets gebeuren,” komt vaak uit zijn mond.

Een goede manager vindt zijn job leuk en gelooft erin dat anderen hun werk ook leuk kunnen vinden. Zijn medewerkers krijgen taken die in lijn liggen met hun sterktes, passies en talenten. Hij viert de successen van zijn medewerkers en geeft hen complimentjes als ze hun job goed doen.

55% van de betrokkenheid van werknemers is afhankelijk van niet-financiële erkenning.

Bron: McKinsey & Company, 2022

5. Verschillende meningen zorgen voor evolutie, eensgezindheid niet

Een gewone manager wil dat de ideeën van zijn medewerkers aansluiten bij de zijne. Hij moedigt zijn medewerkers aan om hetzelfde te denken en beloont diegenen die alleen maar uitvoeren.

Een goede manager probeert actief op zoek te gaan naar verschillende profielen met verschillende ideeën en invalshoeken. Hij staat open voor nieuwe manieren van denken en werken, voor hemzelf en voor de organisatie.

6. Motivatie komt door inspiratie, niet door angst

Een gewone manager denkt dat strikte regels medewerkers effectief te werk doet gaan. Hij vindt dat medewerkers bang moeten zijn voor hun ontslag, woede-uitbarstingen en negatieve gevolgen als ze hun job niet goed doen. Maar dat heeft het tegengestelde effect: mensen geven dan alleen maar om het behouden van hun job, maar niet om het product of de dienst, de organisatie of de customer experience.

Een goede manager weet te inspireren. Hij weet dat zijn enthousiasme, energie, visie en passie de medewerkers motiveert en aansteekt om hun best te doen.

Zelfs al gaan de dingen niet zoals gepland, inspirerende leiders gebruiken de lessen die ze leren uit hun mislukkingen om hun strategie om te draaien en om anderen bij te brengen wat ze hebben geleerd. Ze zijn ook niet bang om verantwoordelijkheid te nemen voor hun fouten, waardoor ze werknemers herinneren aan het feit dat ook zij mens zijn.

Bron: Forbes.com

7. Verandering is een zegen en geen vloek

“Dit is hoe we het altijd al gedaan hebben,” is het credo van een gewone manager. Hij vindt verandering niet noodzakelijk en vindt dat het meer slecht dan goed doet.

Een goede manager ziet verandering als een mogelijkheid tot verbetering. Hij probeert zijn aanpak voortdurend bij te schaven en omarmt verandering om zo de rest een stapje voor te blijven.

Een goede leider wekt vertrouwen en bewondering op, niet enkel door wat hij zegt, maar vooral door wat hij doet. Een goede manager gelooft in zijn mensen en dat geloof zorgt voor een omgeving waar iedereen zich volledig kan ontplooien.

 

Zin in meer?

Wil je ook je medewerkers meekrijgen en enthousiasmeren als een goede manager? Tijdens de vierdaagse opleiding Peoplemanagement: basisopleiding werken met mensen versterk je je leiderschap en je vaardigheden om te werken met mensen.

 

Misschien vind je deze artikels ook wel interessant:

Avatar foto

Auteur

Eline Swolfs is productmanager voor de opleidingen, trainingen en congressen in Business Management en van Fiscaal Informatief. Ze volgt nauwlettend de trends en ontwikkelingen op en vertaalt ze in praktijkgerichte opleidingen die beantwoorden aan de leerbehoeften van professionals vandaag.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect