Hoe presenteer je een business case?

Je hebt al een stevige business case voorbereid maar hebt nog de steun van de beleidsmakers nodig. Hoe stel je jouw case duidelijk en eenvoudig voor? Hoe geef je een overtuigende speech? Hoe zorg je ervoor dat er iets gedaan wordt met je business case? Enkele tips.

 

Speel in op emoties

Misschien hou je van objectieve feiten en statistieken. Maar de beste sprekers weten dat je een publiek makkelijker meekrijgt met een goed verhaal. De gouden regel is: presenteer op een duidelijke manier wat er op het spel staat. Hoe groter de emotionele band van je publiek met het verhaal, hoe sterker je verhaal en business case zijn.

Inspelen op die emoties kun je doen door testimonials van echte klanten te gebruiken of te vertellen hoe je product mensen heeft geholpen. Vergeet ook niet om je publiek genoeg aan te kijken.

 

Start met de noodzaak

Trek meteen de aandacht van je publiek door te vertellen waarom jouw product of dienst een antwoord is op de vraag van het bedrijf. Hoe goed je research ook is, je zult geen steun krijgen als je ze niet kunt overtuigen dat ze het product nodig hebben.

 

Bespreek de zorgen

Bespreek alle zorgen van de aandeelhouders of belangengroepen, dat zal je bondgenoten opleveren. Stel dat de financieel directeur bezorgd is om de uitgaven, bespreek dan de uitgavecijfers. Of als iemand geïnteresseerd is in Azië als afzetmarkt, toon dan hoe je project daarbij zou kunnen helpen. Onderzoek ook de problemen met vorige projecten en zorg dat je een antwoord hebt op eventuele vragen of bezorgdheden.

 

Mensen overweldigen met nutteloze details of eindeloze grafieken speelt in je nadeel.

 

Teamwork zorgt voor succes

Je kunt beleidsmakers je presentatie op voorhand sturen en op basis van hun feedback aanpassingen maken. Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze het product samen met jou maken, zullen ze jouw ideeën makkelijker verdedigen. Ze voelen zich dan alsof ze hun eigen idee presenteren.

 

Gebruik de juiste toon

Een heldere, mooie presentatie kan wonderen doen om een publiek te overtuigen, maar mensen overweldigen met nutteloze details of eindeloze grafieken speelt in je nadeel. Beslis welke boodschap je wilt overbrengen. Welke grafiek brengt jouw boodschap het beste over? Of is een entertainende presentatie overtuigender? Ga op zoek naar het meest passende medium voor jouw informatie.

 

Voorzie een elevator pitch

Het is essentieel om een elevator pitch te voorzien voor het geval je publiek niet lang kan blijven. Beslis op voorhand welke slide je zeker moet bespreken. Maar het is ook mogelijk dat iemand je vraagt om iets dieper in te gaan op een bepaald onderdeel. Daarvoor kun je wat extra slides achteraan de presentatie voorzien.

 

De tips op een rijtje:

  • Vertel een verhaal.
  • Concentreer je op de noden van het bedrijf.
  • Bereid een korte en een lange versie voor.
  • Bespreek de bezorgdheden.
  • Ga to the point en geef niet te veel nutteloze details.
  • Lees niet af van je slides, maar kijk naar de mensen.

 

Zin in meer? Wil je meer praktische tips of professioneel advies om business case te presenteren? Schrijf je dan in voor onze opleidingen 'Selling your idea: buy-in door te leren pitchen' en 'Een succesvolle businesscase opstellen'.

Bron: HBR

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect