Iedereen coach?

Goede coaching maakt een wereld van verschil op de werkvloer. Maar wat maakt van een coach een goede coach? En kan iedereen dat? Mirya Pollmann geeft 7 tips voor een coachend gesprek, die iedereen kan toepassen op het werk of zelfs thuis.

1. Weet wat coachen is
Focus eerst en vooral op de essentie van coachen: het vrijmaken van bestaand potentieel bij iemand. Dat doe je door, tijdens het coachend gesprek, de ander in contact met zijn of haar – gedeeltelijk onbewuste – creativiteit en mogelijkheden te brengen. Daartoe moet je wel de juiste vragen stellen. De volgende tip is dus:

2. Stel de juiste vragen
Stel: een collega heeft net een boze klant aan de lijn gehad en komt je om raad vragen. Een goede coachende aanpak kan zijn: ‘Stel dat jij de klant was, wat zou jij dan op dit moment van ons verwachten?’ Zo breng je de vraagsteller terug naar de eigenlijke ervaring.

3. Maak het verschil tussen observatie en interpretatie
Al onze observaties, wat we zien of meemaken, worden gekleurd door onze interpretaties, eerdere ervaringen of veronderstellingen. Bekijk vragen die je krijgt als coach ook door die bril. Als een werknemer je zegt dat zijn collega hem niet vertrouwt, vraag dan waaruit hij dat afleidt en wat die collega precies doet waardoor hij dat gevoel krijgt. Daarna kan je vragen: ‘Wat kan dat nog betekenen? Zijn er andere interpretaties mogelijk? En wat heb je zelf nodig?’

4. Reik niet te snel zelf oplossingen aan
Doe je dat toch, is dat mogelijk een gemiste kans, zowel voor de coach als voor de ander. In plaats van een kant-en-klare oplossing aan te reiken, kan je ook doorvragen, gebaseerd op wat je al weet. ‘Ik herinner me dat je onlangs een conflict met een collega goed hebt opgelost. Hoe heb je dat aangepakt?’ Laat de vraagsteller zelf de oplossing vinden. Als coach hou je best vertrouwen in de mogelijkheden van de ander.

5. ‘Paint the future’
Wie gecoacht wordt, heeft duidelijke doelen nodig, zo concreet en tastbaar dat hij ze als het ware voor zich kan zien. Paint the future, heet dat. Iemand die beter leiding wil geven, ga je helpen om dat zo concreet mogelijk te beschrijven. Hoe ziet hij dat? Wat houdt het in? Wat niet? Laat hem verwoorden waaraan anderen zullen merken dat hij een betere leider is. Dit proces van zien, horen en voelen brengt mensen tot inzicht. Zo komt de doelstelling dichterbij.

6. Confronteer, met respect
Als coach hou je de ander een spiegel voor. Wat je ziet of hoort, kaats je objectief terug. Zo richt je de aandacht van de gecoachte ook op zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. Niet alles is immers wat het lijkt. Bijvoorbeeld: iemand klaagt dat hij alles altijd alleen moet oplossen. Maar is dat wel zo? Een goede coachende reactie kan dan zijn: ‘Is dat altijd zo? Wanneer niet? Ik heb je daarstraks nochtans horen zeggen dat je collega’s je geholpen hebben toen je het druk had.’

7. Een coach is geen therapeut
Het oplossen van persoonlijke trauma’s is geen werk voor een coach, maar voor een therapeut. Die onderzoekt de oorsprong van een probleem. Als coach kijk je in de eerste plaats naar de toekomst, naar waar de vraagsteller naartoe wil. Pas als dat helder is, kijk je naar wat er momenteel in de weg staat en hoe dat aan te pakken om tot zo concreet mogelijke acties te komen.

Mirya Pollmann is coach, trainer en facilitator bij Kluwer | Linkpower.

Meer weten?

  • Hier vindt u een overzicht van alle diensten die Kluwer levert op vlak van individuele coaching en teamcoaching.
  • In de opleiding Coachend leidinggeven krijgt u de coachende stijl van leidinggeven onder de knie.
  • De training Start to coach is bedoeld voor iedereen die gesprekken wil voeren op een coachende manier.

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect