Jongeren hebben nood aan uitdaging

Young potentials zijn gedreven, maar vaak ook gehaast. En soms lopen ze zichzelf voorbij. Dat ondervond Ideas@Work-consultant Jan Cumps. Hij ontwikkelde voor een grootbank een training op maat van de jonge generatie.

 

Een opleiding projectmanagement voor jonge trainees. Dat moest het worden. De briefing: een programma met voldoende tempo én interactie. Het ging immers om jonge, intelligente mensen die zeer snel informatie verwerken. Die hebben een extra uitdaging nodig, klonk het.

Jan Cumps eerste idee was om een training projectmanagement zoals hij die gaf bij een groot consultancybureau – ‘daar lopen toch ook heel wat intelligente mensen rond’ – toe te passen op de trainees van de bank. “Een tweedaagse opleiding die start met een halve dag businessgame, gevolgd door theorie en een casestudy die de toets met de praktijk maakt.”

 

Geen interesse

In het consultancybureau was de appreciatie voor die training altijd erg groot geweest. Sommige banktrainees lieten echter een ander geluid horen. Jan Cumps ontdekte verschillende pijnpunten, zoals een gebrek aan feeling met het onderwerp. “Op het moment van de training hadden ze nog geen ervaring met projectmanagement. Ze vonden het programma ook té theoretisch en vooral: onvoldoende uitdagend.”

Tekenend waren de workshops. Sommige jongeren waren er zeer snel op uitgekeken. “In andere omgevingen is het meestal geen probleem om mensen te motiveren hun opdrachten af te werken. Deze trainees waren hun interesse snel kwijt. Dat was niet zo in alle groepen, maar er waren er bij die na een halfuurtje dachten het allemaal wel gezien te hebben”, aldus Jan Cumps. “En dat terwijl het in zo’n workshop toch een uur tot anderhalf uur duurt vooraleer je er alle leerpunten uithaalt.”

Het inleidende businessgame kon wel op bijval rekenen, al mocht dat veel langer duren en extra challenging zijn, aldus de trainees. “De uitdaging moest groter én concreter. Deze trainees hadden echt een ‘goal’ nodig waarmee ze zich tijdens die tweedaagse konden bewijzen”, concludeert Jan Cumps.

 

Minder theorie

Het moet gezegd: in sommige groepen werkte de aanpak wel. De doelstellingen van de opleiding werden overigens steeds bereikt, ondanks de kritiek van de jongeren. Opmerkingen waar Jan Cumps het niet altijd mee eens was. “Het is niet omdat je al gauw denkt dat je iets kan, dat het effectief zo is.” Een grondige evaluatie van de opleiding, in samenspraak met de trainees, leverde een aantal aanpassingen en learnings op.

“Om te beginnen hebben we de inhoud afgestemd op wat ze al hadden ervaren tijdens stages en tijdens de korte periode dat ze werkten binnen de organisatie. De focus verschoof van het ‘zware’ projectmanagement naar operational excellence, wat meer gaat over het uitvoeren van projecten én processen. Daar hadden ze meer voeling mee”, legt Jan Cumps uit.

Zo ruimde het theoretische kader baan voor specifieke projecten. Het opzet werd kleiner, de focus groter. Jan Cumps ging zelfs zo ver om een groot deel theorie uit de training te halen. “Vooral het deel dat gemakkelijk zelf kan opgezocht en verwerkt worden. Dat krijgen ze nu, onder de vorm van individuele opdrachten, als voorbereiding. Het resultaat is dat we daarna enkel terugkomen op wat hen echt bezighoudt.”

 

Extra uitdagend

Ook het businessgame onderging een verandering. Het verhuisde van het begin van de opleiding naar het hart ervan. “Initieel diende het game om mensen te laten kennismaken met projectmanagement. Dat is vervangen door korte cases van maximaal twintig minuten op dag één. Dag twee staat nu helemaal in het teken van een zeer uitdagende businessgame waarin de trainees zich echt kunnen bewijzen. De benchmark ligt er ook érg hoog. We verwachten dat ze de top 5 halen.”

Het resultaat: een hele nieuwe dynamiek. Jan Cumps: “De trainees zijn er echt mee bezig. Van in het begin maken ze voortdurend aantekeningen. Door ze onder druk te zetten, hou je ze beter bij de les. Dat zijn niet mijn woorden, dat zeggen de trainees zelf.”

 

 

Jan Cumps is ingenieur en expert in businessprocessen bij Ideas@Work. Hij traint bij verschillende organisaties in Business Process Management, Lean, Six Sigma en Project Management.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect