Kennis delen: deel en heers!

Kennis bewaren volstaat niet meer, kennis moet je delen. Dat is een duidelijke trend in onze bedrijfswereld waar alles draait rond snelheid, innovatie en geconnecteerd zijn. Toch blijft kennisdeling lastig. Hoe komt dat en wat kan je eraan doen?

Kennis hoort te stromen. Zonder levendige uitwisseling versteent kennis en sterft ze een langzame dood in e-mailboxes en in stoffige databases. Kennis die gedeeld wordt is de brandstof voor volgende businessdrivers:

  • Het verhoogt de snelheid van reageren
  • Het creëert een hefboom voor innovatie
  • Het versterkt brand awareness en de relatie met je klanten
  • Het bevordert de oplossing van complexe problemen

De lastige shift van ‘save’ naar ‘share’

Kennis hoort te stromen om rigiditeit en fossilisering tegen te gaan. Toch blijft kennis delen moeilijk. Hoe komt dat? En vooral: wat kunnen we eraan doen?

Ontdek het in deze slideshare.

Vele hindernissen hebben te maken met de bedrijfscultuur die nog diep geworteld is in industriële principes van voorspelbaarheid,  een ‘command & control’-aansturing, en een sterke interne focus.

De trend van kennis delen beukt daar dwars op in:

  • Iedereen heeft kennis.
    En iedereen heeft recht om te spreken. Om de impliciete kennis in een organisatie zichtbaar te maken, is er een nieuw leiderschap nodig en volwassen arbeidsrelaties.
  • Blur the bounderies!
    Een organisatie staat niet op zichzelf, maar werkt samen met en voor communities. De interne gerichtheid van managers en medewerkers moet verschuiven naar een focus op de buitenwereld. De grens tussen binnen en buiten vervaagt.
  • We moeten leren omgaan met onvoorspelbaarheid.
    Vandaag weten we niet welke kennis we morgen zullen nodig hebben om tegemoet te komen aan de noden van onze klanten.

Social technologies laten ons toe de oude cultuur van traagheid en ‘command & control’ te doorbreken

Technologie verandert cultuur: sterke case Robert Bosch

Ondanks de hindernissen is de trend van kennis delen niet meer te stoppen. Social technologies laten ons nu toe kennis te delen en zo een versnelling hoger te schakelen in innovatie en business performance.

Sterker nog: social technologies laten ons toe de oude cultuur van traagheid en command & control te veranderen.

Robert Bosch, actief in 150 landen en met hoofdzetel in Stuttgart, trekt al sinds 2012 de kaart van kennisdeling en social collaboration. 190.000 mensen over de hele wereld delen er hun kennis in 27.000 communities tot hier toe.

Wil je graag weten hoe dat precies in zijn werk gaat? Kom dan op 22 september naar de workshop Social Technologies and Agility.  Joachim Heinz, Director Agile Company & Digital Transformation bij Bosch vertelt er hoe Bosch wereldwijd “a networked, an agile and a highly connected organization” werd.

 

Social Technologies and Agility – workshop 22 september 2016

Op 22 september in de namiddag maakt u kennis met Isabel De Clercq, Trendcatcher bij Kluwer Opleidingen en met Joachim Heinz, Director Agile Company & Digital Transformation bij Bosch. Hij vertelt over social business en agility bij Bosch. 
Stuur een mailtje naar isabel.declercq@wolterskluwer.com en u krijgt straks een uitnodiging in uw mailbox.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect