Op 16 mei organiseren Kluwer Opleidingen en RealDolmen ‘The Future of Business is Sharing’. Joris Poelmans, spreker op het event, legt uit waarom connecteren, delen en samenwerken belangrijker is dan ooit.
Als twee of meerdere mensen delen wat ze weten, ontstaan er nieuwe inzichten en ideeën. Samenwerken lijkt dan ook de logica zelf. Toch gebeurt het niet altijd. Informatie zit vaak vastgeroest in onze hoofden en werknemers kijken meer niet dan wel over de muren van hun eigen job of afdeling.
Dat weet ook Joris Poelmans. Hij werkt bij RealDolmen als ‘collaboration & communication architect’. Zijn professionele focus ligt op het uitwerken van projecten om voornamelijk kenniswerkers binnen bedrijven beter te laten samenwerken, zowel intern als extern, en hen daar de vruchten van te laten plukken.
“Klanten zijn steeds meer ‘connected’ via sociale netwerken, zoals Dave Gray aanhaalt in zijn boek ‘The Connected Company’. Het is essentieel dat werknemers en bedrijven in dezelfde mate met elkaar verbonden zijn”, legt Joris Poelmans uit. “Dit kan op vele manieren: via enterprise social networks, team workspaces, social intranets voor het delen van en samenwerken op documenten.”
Gebrek aan kennis
Zelf merkt Joris Poelmans dat steeds meer bedrijven samenwerkingsplatformen opzetten, vooral met klanten en leveranciers. Meestal gaat het om platformen waarop informatie en documenten eenvoudig kunnen worden uitgewisseld. (Zie ook een eerder verschenen blogpost over crowdsourcing bij Kluwer Opleidingen ‘Als je alleen gaat, ga je snel. Als je samen gaat, ga je verder’ – nvdr)
Die veilige samenwerking tussen klanten en leveranciers ziet hij op termijn evolueren naar samenwerkingen tussen concurrerende bedrijven. Uit noodzaak. “Terwijl ‘buiten’ alles complexer wordt, ontbreekt binnen bedrijven vaak de nodige kennis om een antwoord te bieden op die veranderingen, meestal omdat bedrijven de mensen met de nodige skills niet of moeilijk vinden. Dit zal organisaties dwingen om in de toekomst meer samen te werken.”
Klinkt dat niet tegennatuurlijk, concurrenten die samenwerken? “Als je kijkt naar hoe we tot nu toe werken wel”, geeft Joris Poelmans toe. “Elk bedrijf gaat voor winstmaximalisatie. Dat is logisch. Maar daar hebben ze expertise voor nodig. Als ze die zelf niet in huis hebben, zullen ze die elders moeten zoeken. Je merkt nu al dat organisaties op publieke marktplaatsen projecten posten waar andere organisaties of individuen kunnen op intekenen. Het open innovatieplatform ‘InnoCentive’ is een mooi voorbeeld. ‘kaggle’ ook, dat focust op voorspellingsmodellen. Het spreekt voor zich dat er bij zulke initiatieven duidelijke afspraken gemaakt worden.”
Social sharing
Een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat voortdurend met andere bedrijven samenwerkt om zijn doelstellingen te realiseren is het technologiebedrijf Imec. In deze onderzoeksinstelling is samenwerken, zowel binnen als buiten de organisatie, cruciaal. Tijdens het event op 16 mei doet Joris Poelmans samen met Francis Bruynseels (Director Operations Smart Systems & Energy Technology) uit de doeken hoe Imec dit aanpakt.
Organisaties die kennis vlotter willen laten doorstromen tussen werknemers, of inspiratie willen halen uit externe feedback op hun kennis, kunnen daar ook de sociale media voor inschakelen. Via deze kanalen kunnen bedrijven aan ‘social sharing’ doen, legt Joris Poelmans uit.
“LinkedIn, Facebook en Twitter krijgen afgeleiden binnen het bedrijf. Yammer is daar een goed voorbeeld van. Die tool wordt ingezet als communicatie- en collaboratieplatform. Een goed Belgisch voorbeeld is Club 35, een Yammer-netwerk voor ambtenaren jonger dan 35 jaar, waarvan de leden via Yammer zowel ervaringen delen als werken aan nieuwe ideeën.”
Spelregels afspreken
Sociale netwerken maken het makkelijk voor werknemers om, los van enige hiërarchie, in contact te komen met mensen met dezelfde interesses. “De traditionele online fora worden zo in een nieuwe kleedje gestoken met nieuwe functionaliteiten. Dat is interessant, maar brengt ook uitdagingen met zich mee”, weet Joris Poelmans. “Club 35 is spontaan gegroeid. Als een bedrijf zelf een systeem van social sharing wil starten, moet het onder andere op voorhand goed weten wat het daarmee wil bereiken, wie het hele project zal begeleiden, wie het levend zal houden en wat de spelregels zullen zijn.”
Joris Poelmans is Principal Consultant Business Solutions RealDolmen en spreker op het event ‘The Future of Business is Sharing’. Ook Isabel De Clercq, Learning Solutions Consultant bij Kluwer Opleidingen, en Kluwer-trainer Hugo Derkinderen zijn er gastsprekers.
Schrijf u vooraf gratis in
Het event ‘The Future of Business is Sharing’ vindt plaats
op 16 mei in Kube8, Samberstraat 5, 2060 Antwerpen.
Als LearningLive-lezer neemt u gratis deel. Het enige wat u hoeft te doen, is u vóór 10 mei registreren.