Leadership en workforce in 2021

by Gude Verhaert
Leadership en workforce in 2021

In 2020 hebben we heel wat veranderingen meegemaakt, en dat merken we ook dit jaar. Er wordt bijvoorbeeld meer gekeken naar de output om de productiviteit van medewerkers te beoordelen. Het aantal uren dat je werkt is minder belangrijk dan wat je op die tijd kan neerzetten. Velen ontdekten dan ook de voordelen van flexibiliteit. Maar nu iedereen thuiswerkt, woedt de war for talent nog heviger. Locatie is minder belangrijk, en dus kan er wereldwijd gerekruteerd worden. Daarom is het essentieel om in te zetten op een goede digitale ervaring.

Dit alles heeft een grote invloed op de manier waarop we werken. Ook op afstand hebben je medewerkers behoefte aan ‘koffieklets’. Uit deze informele momenten komen vaak nieuwe ideeën voort. Je hebt ze dus nodig om bedrijfsinnovatie te stimuleren. Maar waar gaat dat naartoe, en hoe ga je daar als leidinggevende mee om? We zetten 7 uitdagingen op een rijtje om rekening mee te houden in 2021.

1. Een wispelturige economie

Covid-19 en klimaatplannen komen samen en doen financiële schulden, polarisatie en geopolitieke instabiliteit opflakkeren. Het resultaat is dat de wereldeconomie erg onvoorspelbaar is. Speel je hier als organisatie niet tijdig op in, dan geraak je in de problemen. Stel jezelf de volgende vragen: wat kan jouw bedrijf beïnvloeden in de komende 3 maanden, 6 maanden, 9 maanden en een jaar? Wat voor impact heeft de economie nu al? Hoe bescherm je je kernactiviteit in crisistijden? En welke opportuniteiten bestaan er nu die er vorig jaar nog niet waren?

2. Gebrek aan vertrouwen in de traditionele waarden en structuren

Je hebt het vertrouwen van je medewerkers nodig om als organisatie op een efficiënte wijze te fungeren. Mensen zijn namelijk productiever als ze geloven in de missie en de manier waarop er naar bepaalde doelen gestreefd wordt. Zorg dus dat er nieuwe structuren klaarliggen, mochten de traditionele niet langer voldoen. Denk ook na over je eigen waarden en hoe die je beslissingen beïnvloeden. Misschien is het wel tijd om een stapje terug te nemen van de hiërarchie en de macht meer te verdelen.

3. Politiek, sociale verantwoordelijkheid en personeelswelzijn

Op een efficiënte manier winst maken is lang niet het enige wat belangrijk is. Geopolitiek en sociale rechtvaardigheid steken nu ook de kop op. De roep om transparantie en het delen van informatie verspreidt zich snel en nieuwe ideeën stellen de bestaande hiërarchie in vraag. Denk maar aan CO2-neutrale supply chains, bijvoorbeeld, of de roep naar een hoger minimumloon in de Verenigde Staten. Is jouw bedrijf al aan de slag om systematisch veranderingen door te voeren? Zijn de stakeholders aan boord? Kortom, ben je erop voorbereid om mee te evolueren met deze tijden?

4. Sneller resultaten leveren

Toen Covid-19 voor het eerst kwam opzetten, moesten veel bedrijven vliegensvlug omschakelen. En omdat het toen gelukt is, kan dat vast opnieuw. Over het algemeen lijkt het management ervan overtuigd dat snelle verandering de norm moet worden, nu bewezen is dat het kan. Pols eens wat de verwachtingen zijn, en denk al na over wat je nodig hebt om ook snel resultaat neer te zetten. Houd ook het welzijn van je medewerkers in de gaten, zeker wanneer de sprint een marathon wordt.

5. Nood aan meer kennis en nieuwe vaardigheden

Nieuwe technologieën, artificial intelligence, robotic process automation… Ook los van corona staan er heel wat innovaties op til. Om mee te gaan met de tijd moet je de nodige kennis en vaardigheden in huis halen, en je huidige medewerkers hebben misschien extra opleiding nodig. Bereid je hierop voor met behulp van de volgende vragen: welke nieuwe onderwerpen begrijp je nog niet voldoende? Is er iets wat je nu nog niet kan uitvoeren? Hoe kan je je eigen kennis en vaardigheden en die van je medewerkers voortdurend bijschaven?

6. Flexibiliteit

Het is niet alleen corona, er komen nog veranderingen op ons pad, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Je moet je dus kunnen aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan een verhuis of het opleiden van nieuwe collega’s, maar ook aan nieuwe trends en producten die in de vergetelheid raken. Bedenk welke uitdagingen mogelijk zullen opduiken, en of dat dezelfde of net andere zijn voor je teamleden. Maak alvast een plan om gezamenlijk goede oplossingen te kunnen leveren. Dat is goed voor je eigen gemoedsrust, maar ook voor dat van je team!

7. Meer vrijheid, minder privacy

De locatie waar je werkt verliest aan belang. Je kan je dag dus flexibeler indelen, maar je levert er ook een stukje privacy voor in. Samenwerken vanop afstand vereist duidelijke communicatie. Mensen zijn dan van nature opener over waar ze bijvoorbeeld naartoe gaan als ze een uurtje wegmoeten doorheen de dag. Of tel maar eens van hoeveel collega’s je al de woonkamer of het bureau gezien hebt tijdens videovergaderingen. Toch zijn de voordelen duidelijk. De vrijheid om zelf je dag in te delen doet veel medewerkers deugd.

Bronnen: mt.be, forbes.com

Zin in meer?

Wil je graag je skills als leidinggevende aanscherpen? Wil je je team of zelfs heel je organisatie op een doeltreffende manier kunnen aansturen? Op onze leadership-pagina vind je opleidingen over heel uiteenlopende thema’s terug.

Lees ook