“Social technologies bepalen hoe we vandaag werken en samenwerken”

Social technologies zorgen voor groei en zelfbeschikking van mensen. En ze zorgen ook voor een grondige verandering van organisaties en hoe er (samen)gewerkt wordt. Dat lees je in het boek “Social technologies in business”, dat voorgesteld werd in Antwerpen op 20 juni. 145 mensen waren aanwezig op de boekvoorstelling waar hoofdauteur, Isabel De Clercq en haar Belgische co-auteurs een pleidooi hielden voor social technology. Hier leest u een interview met Isabel De Clercq.

Een papieren boek over social technologies, is dat geen contradictie?

Tja, die vraag werd me nog gesteld. Waarom zouden we in godsnaam een papieren boek uitgeven over sociale technologie die kennis delen mogelijk maakt en versnelt? Wel, ik ga akkoord met mijn uitgever: het speelt geen rol hoe kennis gedeeld wordt. Als ze maar gedeeld wordt.

Bovendien heb ik iets met boeken. Ik vind het zalig om in boekenwinkels rond te neuzen, in boeken te bladeren, er notities in te maken en mooie passages aan te duiden, …

Je komt uit de opleidingswereld waar er meer gesproken dan geschreven wordt. Wat maakt dat je een boek ging schrijven?

Social technologies en het delen van kennis is een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt. Ik geef er ook vaak presentaties en trainingen over. Maar het is meer dan dat. Sociale technologie maakte me tot de persoon die ik nu ben. Twitter bijvoorbeeld liet me toe in contact te komen met mensen die me boeien en inspireren. Platformen als Yammer gaven me een stem en zorgden er voor dat ik me kon ontplooien in mijn job. En dankzij sociale technologie werk ik intensief samen met mensen over heel de wereld die ik nog nooit live ontmoet heb.

Ik werd op WebTomorrow in juni aangekondigd als ‘social evangelist’, en zo voel ik me ook. Ik heb veel te danken aan social technologies. Het is dus absoluut de moeite om daar een boek over te schrijven.

Je schreef het boek niet alleen?

Neen, het boek is een samenwerkingsproject. Ik kreeg veel steun van mijn uitgever en van de vele co-auteurs die elk vanuit hun expertise mee schreven aan het boek.

Drie jaar geleden had ik een gesprek met een CEO over het toenemende belang van social technologies. Hij keek me heel sceptisch aan. “Technologies, akkoord Isabel. Maar social?”.

Dat deed me nadenken. Vanaf dat moment ben ik heel bewust op zoek gegaan naar cases, naar bedrijven die dankzij sociale technologie hun expertise opdrijven en beter samenwerken met collega’s, partners en klanten. Ik wilde bewust een plaats geven in het boek aan deze ‘best practices’ bij bedrijven als Sanofi Pasteur, Engie, Daikin Europe, KBC, …

Op de eerste pagina van je boek staat in het groot deze quote van jou: “A knowledge worker who doesn’t share his knowledge actually damages the organisation”. Dat is een straffe uitspraak.

Weet je wat ik een straffe uitspraak vind? Dat het tijd zou zijn voor digitale detox. Het is vandaag ‘bon ton’ om sociale en digitale media te demoniseren. Ik ga resoluut ten strijde tegen het voorstellen van technologie als een gif, waarvan we ons moeten ontdoen. Ik beweer het tegenovergestelde: medewerkers die hun kennis niet delen vandaag dragen niet voldoende bij aan hun organisatie. Uiteraard zijn we – net zoals bij voedsel – zelf verantwoordelijk voor de content die we tot ons nemen.

Zijn het vooral kenniswerkers die baat hebben bij social technologies?

Ik kom uit de wereld van kenniswerkers en heb daar altijd gewerkt. En ja, daar is de digital transformation helemaal doorgebroken. Maar in het boek komen ook andere sectoren aan bod. Céline Schillinger van Sanofi Pasteur bijvoorbeeld vertelt hoe social technologie de kwaliteitsfocus versterkte en dus ook de missie van Sanofi Pasteur om morgen nog meer mensen te redden met hun vaccins. De productiemedewerkers van Sanofi Pasteur werken niet in een kantoor en met eigen pc’s, maar mobiel met hun persoonlijke devices. Het zijn dus niet enkel kenniswerkers, maar alle sectoren die baat hebben bij social technologies.

Er zijn vandaag heel veel tools, platformen en enterprise social networks. En elke dag komen er nieuwe bij. Hoe kies je de juiste technologie?

Om die vraag te beantwoorden verwijs ik naar het hoofdstuk van Mathias Vermeulen, een echte learning en technology geek. Hij beschrijft in het boek drie manieren om een doordachte keuze te maken. Zijn persoonlijke voorkeur? “Go freestyle”. En dat betekent volgens hem: bekommer je niet om de definitie, maar doe het.  Passeer je ICT- en inkoopafdeling en begin er gewoon mee. De raad die hij meegeeft is: focus niet op wat je organisatie nodig heeft, maar wel wat je eindgebruikers nodig hebben. Laat hen in alle vrijheid en creativiteit kennis delen, samenwerken, slagen en falen.

Ok, je hebt de technologie gekozen. Maar dan moet je social collaboration gaan opstarten in je bedrijf. Hoe begin je daaraan?

Voor je begint is het belangrijk om je directie mee te hebben in het verhaal. Ik heb het geluk te werken bij Wolters Kluwer waar het management gelooft in social collaboration en ons stimuleert om sociale media professioneel te gebruiken. We hebben er Yammer om onze kennis te delen en tools als Yambla om innovatie te bevorderen.

Het management neemt altijd een voorbeeldrol op. En je hebt vandaag geen andere keuze dan een ‘social leader’ te zijn. Dat is wat Saskia Van Uffelen, CEO bij Ericsson Belux, stelt: als leider ontmoet je mensen, deel je kennis, versterk je de samenwerking met klanten en stimuleer je innovatie. Je kunt geen organisatie runnen en zeggen “Social? That’s not for me”.

Naast de steun van de directie is het natuurlijk ook belangrijk om mensen op te leiden en te motiveren. Daar ligt zeker een uitdaging voor learning & development. Christophe Vanden Eede, Talent Acquisistion and Development Director bij Telenet Group  omschrijft de rol van L&D terecht als enerzijds het stimuleren van ‘digital literacy’ en anderzijds het aanwakkeren van een gezonde kritische houding.

Een slotvraag: waarom moeten mensen het boek lezen?

Social technologies veranderen fundamenteel hoe we werken en samenwerken. In het boek beschrijf ik die transformatie. Maar wat meer is en wat je elders niet vindt, zijn de inzichten, de praktijkverhalen en de concrete how to’s, bijeengebracht uit de hele wereld, en verteld door digital passionates met elk hun eigen invalshoek en expertise.

Ik kan het niet beter zeggen dan dat social technologie er voor zorgt dat passie van mensen besmettelijk wordt. En dat leidt tot echte groei.

 

Over het boek

Op dinsdag 20 juni stelde Isabel De Clercq, samen met de Belgische co-auteurs, het boek ‘Social technologies in business’ voor bij Fosbury & Sons in Antwerpen.

Het boek ‘Social technologies in business’ is uitgegeven bij Die Keure en kan hier besteld worden.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect