Trends gaan verder dan de nieuwste rages

Trends detecteren is belangrijk voor bedrijven en organisaties om te weten of hun producten en diensten (nog) on trend zijn. Trends bestuderen, beschrijven en toepassen vergt een reeks vaardigheden. En vooral een portie gezond verstand, veel nieuwsgierigheid, een framework én een duidelijke methodologie.

Bert van Thilborgh is van opleiding historicus, maar was altijd al bezig met de toekomst in de vorm van innovatie en trends. Na een aantal jaren in het onderwijs startte hij met een eigen bedrijf, eerst als uitgever, later was hij actief in reclame, marketing en communicatie.

Wat houdt trendwatching in?

We associëren trendwatchers vaak met voorspellers van de nieuwste rages in mode en lifestyle. Maar er zit meer achter. De trendresearcher bestudeert veranderingen en geeft een analytische schets van opkomende verschuivingen van onze basisbehoeften en ons (aankoop)gedrag. Inzichten in trends zijn essentieel om futureproof concepten te ontwikkelen.

Als student geschiedenis was ik heel erg bezig met het verleden. Het verleden vormt het heden. De toekomst is een beetje maakbaar en biedt heel veel opportuniteiten. Toch blijven heel veel bedrijven allergisch voor veranderingen: de toekomst brengt nu eenmaal onzekerheid. Ik help bedrijven om die onzekerheid als een opportuniteit te zien en de toekomst te omarmen. Trendresearch loopt in het ideale geval het hele jaar door. Trendresearchers versterken organisaties door hun actieve inbreng bij de ontwikkeling van een innovatief beleid, strategie, producten en services.

Kan je kort iets vertellen over jouw opleiding ‘Trendwatching’?

Ik reik methodes en tools aan om trends te analyseren, zoals een trendcanvas. We maken vervolgens de link met trends en de eigen sector of het eigen bedrijf. We bedenken op basis van een aantal trends nieuwe toepassingen. Die innovatie kan een nieuw product of dienst zijn, een compleet nieuwe strategie of een marketing- en communicatiecampagne. De bedoeling is dat de deelnemers zelf verder aan de slag kunnen met het detecteren en toepassen van trends.

Kan je een voorbeeld geven van een interessante case?

Bierbrouwer AB Inbev lanceerde ‘Pure Blonde by Jupiler’, een bier met minder alcohol en calorieën. Bier associeer je normaliter niet met een gezonde levensstijl. Toch speelt ‘Pure Blonde by Jupiler’ daarop in, met succes. Bij consumenten groeit het besef immers dat genieten van lekker eten en drinken kan, zolang je dit maar combineert met een gezonde levensstijl. Onderzoek uitgevoerd in 2018 toonde aan dat 60 % van de Belgen gezonder wil leven. De communicatiecampagne van het bier ‘Pure Blonde by Jupiler’ speelt in op die trend: verschillende amateursporters zijn betrokken bij de ‘Cheers to your effort’ campagne.

Heb je nog tips voor aspirerende trendwatchers?

Door toekomstgericht te denken ga je ook in je dagelijks handelen een helikopterview ontwikkelen. Dit maakt je sterker: als persoon, als bedrijf, merk, product of dienst.

 

Zin in meer?

Geboeid door trends? Ontdek onze opleidingen ‘Trendwatching’: Trendwatching: technieken voor trendanalyse & implementatie en Toekomstdenken en strategisch vooruitkijken.

 

Avatar foto

Auteur

Bert van Thilborgh is CEO van Future Proved, een trendwatching- en innovatiebureau. Hij heeft jarenlange ervaring opgebouwd als marketing- en communicatiespecialist en is al jaren gepassioneerd door huidige trends, de toekomst en innovatie. Hij hielp al verscheidene bedrijven en organisaties, zoals Barry Callebaut, SBS, Belgacom, etc. via scenarioplanning en toekomstdenken. Energiek, enthousiast, creatief en gelouterd kenmerken de persoonlijkheid van de docent. Met een sterk methodologische aanpak brengt hij structuur en koppelt hij theorie aan praktische interactieve oefeningen.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect