Vergeet vooral niet te deconnecteren!

De toekomst van bedrijven zal afhangen van hun capaciteit om te collaboreren, zowel intern als extern. Informatie en kennis delen om zo snel innoverende oplossingen te creëren wordt essentieel. Nathalie Verbinnen vertelt waarom zij een ‘believer’ is, maar waarschuwt ook voor de valkuilen.

“Ik ben een grote voorstander van ‘collaboration’: het scheppen van een organisatiecultuur waarin informatie en kennis zowel intern als extern gedeeld worden om zo tot innovatie en creativiteit te komen. Dankzij collaboration hou je bovendien je organisatie en teams op niveau, motiveer je je medewerkers en daag je hen uit om te blijven bijleren.

 

Gevaar: overal en altijd geconnecteerd zijn!
Geconnecteerd zijn met anderen is een belangrijk onderdeel van collaboration. Onlangs stootte ik op het artikel ‘Culture is the Key to Work-Life Balance’ in CIO Magazine. Hierin geeft Sean O’Brien – EVP, Strategy & Communications bij PGi – zijn visie over de verwachting dat we altijd en overal geconnecteerd moeten blijven. Sociale technologie heeft ons namelijk de tools gegeven om verbonden te blijven. Maar we zijn ondertussen zo ver geëvolueerd dat we steeds op de hoogte willen blijven van wat er gebeurt en we hebben de neiging om onmiddellijk te reageren.

 

Verslaafd aan hormonale shots
Dit artikel zette me aan het denken over waarom we steeds in deze valkuil trappen. Het antwoord zijn ‘hormonale shots’: wanneer we e-mailen, krijgen we het gevoel dat we iets bereikt hebben. Ons brein krijgt als beloning een toevloed aan hormonen. Hetzelfde gebeurt wanneer we Twitter of LinkedIn checken en iets nieuw tegenkomen. We voelen ons sociaal geconnecteerd en ons brein wordt beloond met een hormonaal shot.

De drang naar dit bad van nieuwe informatie wordt vanuit het limbisch systeem (m.a.w. het gevoel van plezier) gedreven. De drijfveer is dus eerder hormonaal (zoals bij druggebruik) dan vanuit de prefrontale cortex (die zorgt voor planning, hogere gedachtenvorming…). Het checken van e-mail, LinkedIn en Twitter vormt dus een verslaving voor je neuronen.

(Bron: © Daniel J. Levitin. Extracted from The Organized Mind: Thinking Straight in the Age of Information Overload, published by Vikin)

Hoe kan je als manager vermijden dat deze connectiviteit toxisch wordt voor de bedrijfscultuur en de balans werk-privé? Volgens Sean O’Brien zijn de sleutelelementen hierbij: de bedrijfscultuur rond deze tools, de managementstijl en de verwachtingen die leidinggevenden scheppen.

 

Deconnecteer!
Elke cultuurverandering begint bij het management. Het is dus belangrijk dat je als manager het goede voorbeeld geeft en een inspanning levert om na de uren en op vakantie te deconnecteren. Voor de meerderheid van de professionals is er niet zoveel dat na de uren moet gebeuren dat niet tot de volgende dag kan wachten.

Ook vakanties mogen geen ‘workations’ (work-vacations) worden. Wanneer de manager tijdens zijn of haar vakantie e-mails, teksten of taken blijft ‘schieten’ naar de teamleden, creëer je een verwachtingspatroon binnen de cultuur van je organisatie. Zo geef je het signaal dat het werk altijd en overal blijft doorgaan. Laten we eerlijk zijn, dit heeft nog weinig te maken met ‘collaboration’ in haar zuivere betekenis.
Want sterker nog, je voedt hiermee binnen het team de perceptie dat ‘workstations’ de norm zijn. En zo duw je mee de balans werk-privé uit evenwicht. Voor jezelf én je teamleaden.

 

Mijn voornemen
“Collaboration tools are so powerful for building bridges. But it’s important to know that, just because the bridge is there, it doesn’t mean it always has to be crossed”, schrijft Sean O’Brien.

Als manager heb ik de verantwoordelijkheid om de cultuur van collaboration als onderdeel van de bedrijfsstrategie mee te voeden. Ik ben de learning activator van mijn teamleden.

Daarom is de conclusie na het lezen van dit artikel simpel: geef je medewerkers de ruimte, de middelen en de omgeving waar ‘collaboration’ een tweede natuur wordt. Maar hoed je voor de valkuilen: overdaad schaadt! Vergemakkelijk dus de toegang tot informatie, maar deel alleen relevante informatie. Creëer een omgeving waarin teamleden makkelijk en spontaan kennis kunnen uitwisselen en met elkaar kunnen interageren.
Dompel je teamleden niet onder in een lawine aan links, artikels, tweets. En schep geen omgeving waarin de perceptie ontstaat dat teamleden constant en overal moeten reageren op impulsen. Waak over een gezonde balans werk-privé, voor jezelf en je medewerkers. Met deze goede raad ga ik vanaf nu aan de slag.

 

En jij?
Hoe pak jij het aan? Wat zijn jouw ideeën over collaboration? Wat zijn jouw tips om een cultuur van kennisdelen en samenwerken te scheppen binnen jouw organisatie en tegelijkertijd te zorgen dat de balans werk-privé in evenwicht blijft?

 

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect