Verkoop je idee met een beklijvende pitch

Mensen zijn druk-druk-druk met honderd zaken tegelijk. Dat wordt er ook niet beter op. Hoe trek je dan aandacht? Hoe krijg je een idee nog verkocht? En hoe maak je een team warm voor een project? Met een goede pitch!

 

“Je moe wa mjèr zwiegen os je wilt klappen”, leerde Dave Synaeve van zijn West-Vlaamse overgrootmoeder. “Het is eigenlijk hét geheim van een goede pitch”, zegt hij. “Niet te véél willen vertellen, maar goed nadenken over wat je precies zegt en wat niet. Want als je je toehoorders meteen met alle details om de oren slaat, raken ze het spoor bijster. Onthoud dat in eerste instantie vooral het ‘waarom’ van je idee, project of product cruciaal is om mensen mee te krijgen in je verhaal. Wat je precies wilt gaan doen en hoe, dat is in eerste instantie minder belangrijk.”

 

Vaag verhaal

“Bij de start van de opleiding vraag ik de deelnemers welke pitch ze willen ontwikkelen. Dat is al meteen een eyeopener”, vertelt Synaeve. “Want meestal is het een vaag verhaal, dat niet goed gecapteerd wordt en zelfs hier en daar wat weerstand oproept. Stap voor stap detecteren we waaraan dat ligt en wat je eraan doet.”

Vooral het ‘waarom’ is cruciaal om mensen mee te krijgen in je verhaal

Golden cycle & 6 checks

Tijdens de opleiding worden tools gebruikt als de golden cyclevan Simon Sinek – waarom, wat, hoe – en de zes checks van de broers Chip en Dean Heath. Dat zijn zes criteria waaraan een boodschap moet voldoen om te blijven plakken. Ze moet met name simpel zijn, maar ook onverwacht, concreet,  geloofwaardig, verhalend en een gevoelige snaar raken. “Uiteraard leren we hoe je deze elementen in je pitch verwerkt. Maar ook hoe je je pitch afstemt op je doelgroep en hoe je hem goed structureert binnen het tijdsbestek dat je krijgt om je idee voor te stellen. Omdat mensen meestal niet meteen meestappen in een nieuw verhaal, verwerven we tijdens de workshop ook inzicht in de oorzaken van weerstand zodat we die goed kunnen aanpakken. Alle tips staven we met heel veel concrete voorbeelden.”

 

De perfecte pitch

“Wat ’s ochtends start met een vaag verhaal, wordt zo tijdens de opleidingsdag stap voor stap gekneed tot een sterke pitch die de deelnemers in de praktijk kunnen gaan uittesten. Daarna komt het erop aan om vooral veel te oefenen. Want hoe meer je pitcht, hoe beter je erin wordt en hoe makkelijker je je ideeën verkocht krijgt.”

 

Zin in meer?

Wil je zelf beklijvend leren pitchen? Schrijf je dan nu in voor de opleiding ‘Selling your idea: verkoop je idee met een straffe pitch’.

Interesse in andere artikels over Business & people management? Klik dan hier.

 

 

Met zijn bedrijf Lector begeleidt Dave Synaeve organisaties en ondernemingen in hun creatieve proces. Zijn knowhow situeert zich op het vlak van productontwikkeling en de opstart van nieuwe markten in het buitenland. Dave heeft ook een brede internationale ervaring als trainer.

 

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect