Voorbereid veranderen: begin met de cultuur

by Gude Verhaert

Elke ingrijpende verandering, houdt ook een cultuurverandering in binnen de organisatie. Te vaak wordt er gekozen om eerst een verandering door te voeren om vervolgens pas in te spelen op het gedrag en de houding van de medewerkers. Wie wil komen tot het succesvol wijzigen van de organisatiestructuur of -strategie, draait het proces om en begint bij de cultuur. Trainer Ronny Frickx begeleidt bedrijven bij het hele proces, gebaseerd op wat hij zelf ook ervaren heeft op de werkvloer. 

 

“Voor ik trainer werd, werkte ik een tijd bij Siemens waar ik mee verantwoordelijk was voor de roll-out van SAP”, vertelt Ronny Frickx. “Siemens kon al terugkijken op enkele invoeringen die allerminst vlot waren verlopen. Maar voor de SAP roll-out hebben we het anders aangepakt. 9 maanden voor de invoering op de werkvloer, startten we met het veranderen van de mindset van de medewerkers. 9 maanden voorbereiding op de eigenlijke technologische verandering, om de medewerkers inzicht te geven waarom we voor SAP kozen. De roll-out achteraf verliep zonder grote problemen. Of het nu gaat om een technologische of meer organisatorische verandering, alles begint bij het aanpassen van de cultuur.”

 

Cruciale succesfactoren

Om cultuurverandering grondig aan te pakken, zijn er enkele belangrijke factoren vereist.

“De bereidheid van de directie om mee te werken aan de cultuurverandering vormt de basis”, zegt Ronny Frickx. “We zitten dan ook eerst samen met de directie om heel duidelijk vast te leggen wat het doel is van de verandering en wat het precies in zal houden. Welke reacties willen we? Maar ook: waar kunnen we op weerstand stuiten en hoe kunnen we dit vermijden?”

 

“Daarna starten we met een cruciale schakel: het betrekken van het operationeel management, de teamleaders. Dat zijn de mensen die de verandering ook over zullen moeten brengen op de werkvloer. Hun medewerking is dan ook enorm belangrijk. Met hen starten we een voortraject om hun emotionele skills te versterken. Hoe pak je change management aan? Hoe moeten ze omgaan met negatieve reacties of weerstand? Hoe geef je feedback?”

 

Meegroeien met het bedrijf

Het voortraject heeft één groot doel: ervoor zorgen dat het bedrijf zelf in staat is om de verandering in te voeren en te managen. Door expertise binnen het bedrijf op te bouwen, wordt de betrokkenheid van de medewerkers versterkt én wordt vermeden dat de verandering enkel werkt bij aanwezigheid van een externe expert.

 

“Een externe expert geeft het bedrijf extra steun. Door de organisatie de juiste tools aan te reiken, ik werk zelf met de Insights-instrumenten, gaan de medewerkers in dezelfde taal over het proces spreken”, zegt Ronny Frickx. “Het grote voordeel van Insights® is dat er onmiddellijk met het resultaat gewerkt kan worden. Na een workshop rond feedback geven en open communiceren, kunnen de uitkomsten onmiddellijk in de praktijk worden toegepast. En door de grote betrokkenheid van de medewerkers, hebben ze zelf de kennis in huis om verder te werken aan hun cultuurverandering, zonder constante externe begeleiding. Bij vragen sturen we bij en geven we advies. Zo groeien we mee met de maturiteit van het bedrijf. Loopt de eerste fase vlot en zijn ze klaar voor de volgende stap of hebben ze een nieuwe vraag? Dan gaan we opnieuw aan de slag. Verandering kan je niet pushen. Het heeft tijd nodig. Het bedrijf en de medewerkers moeten er klaar voor zijn. Alleen zo kom je tot een succesvolle, duurzame verandering.”

 

Meer info?

Ontdek meer rond succesvol veranderen in de opleidingen Constructief omgaan met verandering en Management Skills Program.

 

Ronny FrickxRonny Frickx bouwde zijn people skills op als lijnmanager, hr-director en COO in een multinationale serviceomgeving. Sinds 2010 begeleidt hij organisaties in hun verandertrajecten, en daarbij ook managers, teamleiders en andere rollen binnen het bedrijf naar krachtig leiderschap, sterkere communicatie, change management en sales.

Lees ook