Waarom is een datastrategie belangrijk?

Onze huidige digitale wereld is opgebouwd met data. Data laten toe om deze digitale wereld te analyseren en te visualiseren. Zelfs om gebeurtenissen te voorspellen. Net omdat data zo alom tegenwoordig zijn, is het belangrijk om er doordacht mee om te gaan. Om deze ‘data cultuur’ te realiseren, is een goede datastrategie nodig.

 

Datacultuur

De manier waarop we dingen bekijken en aanpakken wordt omschreven als een ‘cultuur’. Omdat onze fysieke wereld onlosmakelijk verbonden is met de digitale wereld, en dus ook met data, is het nodig om een ‘data driven culture’ te ontwikkelen. Dit houdt in dat we bewust en organisatie breed omgaan met data, om zowel in de digitale als in de fysieke wereld onze doelen te bereiken.

 

Data strategie

De klassieke variant van een business strategie om de bedrijfsdoelen te realiseren is in elk bedrijf wel aanwezig, maar hoe zit het dan met de datastrategie? Deze strategie omvat essentieel het data management, en de data governance, die de uitvoering van het data management kritisch meet en opvolgt. Onder data management vallen elementen zoals data modeling & design, data storage, data security, data integration, document management, data warehousing, metadata enz. Het is inderdaad een erg uitgebreid domein.

 

Noodzaak

Waarom is die datastrategie nu belangrijk? Zonder die strategie kunnen we de gekende fysieke wereld niet vertalen en integreren in de digitale wereld waarin de beslissingen meer en meer genomen worden. Zonder datastrategie kunnen er dus in een bedrijf geen ingrijpende veranderingen of verbeteringen meer plaatsvinden. Pas wanneer iedereen in een bedrijf kennis heeft van de basiselementen van de datastrategie, is het mogelijk om tot een beter inzicht en een invulling van de datacultuur te komen. Kijken we bv naar wat er zich afspeelt in de retail wereld. Fysieke winkels die zichzelf niet ‘vertaalden’ met een datastrategie naar de digitale wereld bestaan nagenoeg niet meer. Deze vertaling gebeurde al te vaak niet omdat er geen datacultuur was in deze bedrijven. Zij werden in snelheid gepakt door de Zalando’s, Alibaba’s, Bol.com’s van deze wereld en verdwenen.

 

Zin in meer?

Wat is datastrategie en hoe kan je data efficiënter inzetten in je bedrijf? Meer inzicht krijgen in het opstellen van datastrategieën? Ontdek het in de opleiding ‘Data strategie: driver voor businessresultaten’ en kom alles te weten over data en datamanagement.

Avatar foto

Auteur

Filip Geuens helpt bedrijven bij hun digitale transformatie, te beginnen met de basics zoals data strategie, het meten van digitale maturiteit en, het maken en begeleiden van een praktisch digitale transformatie plan. Praktisch en realiseerbaar.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect