Wanneer de markt je innovatie niet koopt

Waarom breekt de ene innovatie alle records en gaat de andere ongemerkt voorbij? Wat is het verschil tussen een uitdovend vlammetje of een alles overtreffend vuurwerk? Innoveren doe je niet door zomaar een nieuw product te lanceren. Docenten en experten ter zake Romeo Baertsoen en Yoav Nir geven hun visie op de markt en succesvol innoveren:

 

De meesten onder ons zijn overtuigd van het belang van innovatie. Het is wat ons een leider maakt binnen een markt. Stilstand is achterstand. Hoe ouder producten worden, hoe moeilijker het wordt om competitief en winstgevend te blijven. Nieuwe en liefst innovatieve producten moeten de winstgevendheid verhogen, onze leiderschap (her)bevestigen, de moraal opkrikken.

 

Als innoveren niet werkt

Het slechte nieuws is dat het te vaak lijkt alsof de markt onze innovatie niet lust. Afhankelijk van welke studie je bekijkt, lees je dat 35 tot 50% van de innovatieve producten faalt. Sommige bronnen durven zelfs te stellen dat 85% de oorspronkelijke verkoopdoelstellingen niet haalt. En dit ondanks de zware investeringen van middelen en mensen. Het is niet uitzonderlijk dat miljoenen euro’s gedurende twee tot drie jaar geïnvesteerd worden om een nieuw product op de markt te brengen.

Kunnen we deze slaagpercentages omhoog krikken? Absoluut.

 

Succesvol innoveren: het kan

Het goede nieuws is dat men in veel gevallen de fouten kan voorkomen. Er bestaat wel degelijk een methodologie en ‘mindset’ om succesvol te innoveren.

Als we de verhalen van verschillende innovaties bekijken, dan kunnen we twee belangrijke succesfactoren achterhalen:

  • De eerste betreft de manier van innovatie
  • De tweede is het potentieel van een organisatie om innovatie te vermarkten

Als één van beiden ontbreekt, is de innovatie gedoemd te falen. En dit kan men al vroeg in het innovatieproces valideren. We spreken hier natuurlijk niet over incrementele innovatie, maar over game-changing of disruptieve innovatie.

Incrementele innovatie betreft eenvoudigweg de volgende generatie van een bestaand product. Zoals de Galaxy Samsung S9 of de Golf 7. Deze innovaties veranderen weinig in het commerciële verhaal. Game-changing en disruptieve innovatie zijn een ander verhaal. Denk hierbij aan de lancering van de iPod die de ganse muziekindustrie op zijn hoofd zette. Of aan de technologische ontwikkeling die thuisbankieren mogelijk maakte. Deze innovatie bracht een revolutie teweeg in de traditionele financiële wereld.

Succes vraagt hier een andere innovatie en commerciële aanpak. Maar hoe pak je dit aan?

 

Lean Innovation

De aanpak die wij prefereren heet ‘Lean Innovation’. Binnen deze methodologie vertrek je vanuit de waarde voor de klant en ga je tijdens het innovatieproces ook steeds aftoetsen of je op het juiste pad bent. De vraag is vaak: ‘wat heeft waarde voor de klant?’. Bij veel organisaties leidt dit tot veel interne discussies. Aan de hand van een aantal praktische tools, zoals o.a. het Kano model, kan het denken gestructureerd worden en het team gealigneerd worden. Met tools zoals pretotyping, kan bij klanten afgetoetst worden of de gedachtegang op het juiste spoor zit, alvorens miljoenen te investeren in het ontwikkelproces.

Parallel aan het ontwikkelproces, dien je de 7 regels rond het vermarkten van innovatie af te toetsen. Veel bedrijven pompen gigantische sommen geld in het innoveren zelf, maar behandelen het vermarkten ervan als een stiefkind dat enkel de kruimels krijgt. Met de 7 regels, bieden we een checklist om het vermarkten in goede banen te leiden. Deze lijst behandelt onder andere het verloningssysteem van de verkooporganisatie om te verzekeren dat er voldoende ‘incentive’ is om je innovatie te verkopen.

 

Zin in meer?

Tijdens de tweedaagse opleiding ‘Game-changing innovatie in de praktijk’ delen Romeo en Yoav hun kennis. Kom meer te weten over de verschillende academische inzichten die de grootste kansen bieden om innovatie succesvol te vermarkten. Het verhaal wordt ondersteund door talrijke voorbeelden uit de praktijk en uit verschillende industrieën en sectoren.

 

Romeo Baertsoen was gedurende meer dan 10 jaar lid van internationale directiecomités waar hij zowel globale Supply chain en Strategic Marketing Teams aanstuurde. Vandaag ondersteunt hij bedrijven bij hun transformatie naar een geïntegreerde ‘Demand Creation & Management’ aanpak. Academisch houdt Romeo Masters in Architecture, Marketing & Business Administration. Daarnaast behaalde hij ook certificaten in Supply Chain aan Vlerick Business School & Strategic Marketing aan Stanford University.

 

Yoav Nir is de mede-uitvinder van ClickShare®, het draadloze presentatiesysteem dat hij bij technologiereus Barco mee tot een wereldwijd succes heeft helpen maken. Yoav Nir is burgerlijk ingenieur van opleiding en een pionier in Virtual Reality en Augmented Reality. Naast ondernemen, consulteert en coacht Yoav Nir bedrijven en ondernemers, en is hij public speaker. Yoav’s passie is technologie, maar hij houdt van eenvoud en apprecieert schoonheid. Game-changing Innovation is zijn eerste boek.

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSaveSaveSave

Avatar foto

Auteur

Gude Verhaert is productmanager voor de trainingen in marketing, communicatie en leadership. Voor de ontwikkeling van leeroplossingen in deze domeinen laat ze zich graag inspireren door haar uitgebreid netwerk van trainers en consultants in combinatie met een gezonde interesse voor nieuwe trends en ontwikkelingen in de opleidingswereld. Haar uitdaging? Ervoor zorgen dat professionals permanent bijleren én bijblijven.

Lees ook

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect