De resultaten van een organisatie zijn maar zo goed als het werk van haar medewerkers. En daar ben je als manager dubbel verantwoordelijk voor. Je staat immers niet alleen in voor je eigen werk, maar ook voor de productiviteit en efficiëntie van je team. Met volgende 12 stappen kan je rekenen op een sterk team met gemotiveerde medewerkers:
-
Waardeer je medewerkers
Onderschat je medewerkers niet. Zij zorgen ervoor dat het bedrijf elke dag draait. Geef hen de juiste kansen, ondersteuning en aandacht zodat ze zich goed voelen in het bedrijf en zich blijven ontwikkelen.
-
Laat dankbaarheid zien
Goed werk verdient positieve aandacht. Positieve feedback hoeft niet gepaard te gaan met veel toeters en bellen. Een korte ‘dankjewel’ of ‘goed werk’ kan al veel verschil maken. Wie voelt dat zijn werk geapprecieerd wordt, is bereid zich extra in te zetten. Zo creëer je vertrouwen, rust en motivatie.
-
Communiceer duidelijk
Een taak kan maar goed uitgevoerd worden als het duidelijk is wat de verwachting is. Zorg dus dat elke medewerker weet wat er van hem verwacht wordt. Dit kan je persoonlijk per medewerker toelichten, maar ook tijdens teammeetings. Wees dus duidelijk wanneer je taken doorgeeft en communiceer de doelen.
-
Luister
Maak tijd en luister naar je medewerkers. Of het nu gaat om een werkgerelateerd probleem of een persoonlijke bekommernis: zorg ervoor dat ze bij je terecht kunnen.
-
Maak beslissingen
Als manager moet je beslissingen kunnen en durven nemen. Je hebt een heel team dat goed werk kan leveren, maar dan moet je hen wel de juiste weg wijzen.
-
Vertrouw je medewerkers
Een groot deel van managen gaat om het delegeren van taken. Zorg er dan ook voor dat je medewerkers zich door je gesteund voelen wanneer ze de taken uitvoeren. Geef hen het vertrouwen dat ze vaardig genoeg zijn en hun job goed doen. Deze steun zorgt er ook voor dat ze trots halen uit hun werk eens ze een taak succesvol kunnen afleveren.
-
Geef vrijheid
Het is niet de bedoeling dat je als manager alle mogelijke problemen opvangt. Geef je medewerkers de ruimte om zelf aan hun taken te werken, oplossingen te zoeken voor problemen en uitdagingen aan te gaan. Je medewerkers zijn geen poppetjes. Binnen de grenzen van hun job kunnen ze perfect zelf beslissingen nemen.
-
Los conflicten op
Als manager moet je ook op kunnen treden als bemiddelaar. Een team kan maar goed functioneren, als de contacten tussen de medewerkers goed verlopen. Loopt er iets vast, hangt er een negatieve sfeer… durf dan als manager de lont uit het kruitvat halen.
-
Wees behulpzaam
Ja, je bent manager en delegeert taken, maar geef je medewerkers ook de nodige steun door mee te helpen waar nodig. Dit toont dat je ziet waar er hulp nodig is, dat je hun werk waardeert en ook zelf wil en kan bijspringen om resultaat te behalen.
-
Geef het goede voorbeeld
Sterke teams hebben een sterke manager. Geef het goede voorbeeld en toon het gedrag dat je ook van de medewerkers verwacht. Zorg dus dat je in de eerste plaats ook zelf eerlijk, betrouwbaar en toegewijd bent.
-
Wees eerlijk
Niemand heeft graag het gevoel misleid te worden. Communiceer open en transparant, ook als de boodschap minder positief is. Niets ondermijnt de relatie tussen manager en medewerker meer dan een verlies aan vertrouwen.
-
Wees resultaatgericht
Zorg dat je zelf professioneel bent en resultaten behaalt. Wil je het vertrouwen en de inzet van je team, bewijs dan dat je de juiste vaardigheden hebt om een manager te zijn. Dat je goed bent in je job en weet hoe je de beste resultaten kan behalen.
Zin in meer? Wil je zelf graag sterker staan als manager? Ontdek nog meer tips in de opleiding ‘Peoplemanagement: basisopleiding werken met mensen’.
Bron: www.roberthalf.co.uk