Yammer versnelt innovatie

Twee jaar Yammer heeft de bedrijfscultuur bij Kluwer positief beïnvloed. “Je leert collega’s op een andere manier kennen en ontdekt verborgen talenten.”

De intrede van de socialenetwerkdienst Yammer bij Kluwer was een hr-initiatief. Een van de vele om innovatie aan te wakkeren. “We zochten een manier om medewerkers snel met elkaar te laten communiceren. Via Yammer kunnen ze op elk moment van de dag op elkaars ideeën reageren. Van het ene idee komt het andere en zo ontstaat innovatie”, legt Hilde Tyssen uit.

Hilde maakt deel uit van de groep van vier die Yammer bij Kluwer opstartte eind 2010. “In het begin vreesden we dat collega’s enige schroom zouden hebben om berichten te posten. Want draai of keer het hoe je wilt, je maakt jezelf zichtbaar. Ook al had het initiatief de volle steun van het directiecomité, toch was het voor veel leidinggevenden een moeilijke stap om te zetten.”

De aanwezigheid van directieleden op het netwerk is echter cruciaal voor het succes ervan, meent Hilde Tyssen. “Zij moeten hun medewerkers stimuleren. Hoe hoger in de hiërarchie het goede voorbeeld gegeven wordt, hoe gemakkelijker de implementatie loopt op alle niveaus.”

 

Vernieuwend
“Je moet dit in zijn tijdscontext plaatsen”, zegt communicatiemanager Elke Colpaert. “Begin 2010 waren sociale media nog niet zo doorgebroken en werden ze nog niet zo frequent gebruikt als nu. Al helemaal niet in een bedrijfscontext. In dat opzicht was het Yammer-verhaal vrij vernieuwend.”

Sensibilisering was de eerste stap om het nieuwe netwerk bekend te maken bij het Kluwer-personeel. Hilde Tyssen en de collega’s van het Yammer-team gaven in heel het bedrijf demonstraties. “Hoe lanceer je een vraag, waar moet je aan denken zodat anderen je post gemakkelijk kunnen vinden, wat mag je doen, wat niet?”

Twee jaar later gebruiken ongeveer 600 van de 726 Kluwer-medewerkers Yammer, vooral om vragen te stellen en kennis te delen. Een voorbeeld: iemand zit vast in Excel en vraagt om hulp. “Het is verbazend hoeveel collega’s, zelfs van andere afdelingen, daarop reageren”, vertelt Hilde Tyssen.

De Kluwer-salesploeg laat niet na om de collega’s te informeren over commerciële successen. Maar Yammer is bij Kluwer ook het kanaal om acties voor Music For Life of het Kinderkankerfonds te organiseren.

 

Extra laag
Het is een extra communicatielaag in de organisatie, meent Hilde Tyssen. “Het vervangt de andere kanalen niet, het komt bovenop formele kanalen zoals het intranet waar vooral officiële informatie te vinden is.”

“Het unieke eraan is de instant-interactie. Onze vijf vestigingen in België zijn dankzij Yammer voortdurend met elkaar verbonden. Collega’s uit Poperinge en Hasselt die mekaar niet kennen, vinden elkaar op Yammer. Dat is een bonus”, beschrijft Elke Colpaert de voordelen van het sociale medium.

Elke week post een op de zeven Kluwer-medewerkers een bericht op Yammer. Dat getal ligt in lijn met hoe sociale media doorgaans gebruikt worden. De passieve aanwezigheid is echter vele malen groter. “Bij de koffieautomaat hoor je vaak: hey, ik heb gisteren dit of dat van je op Yammer gelezen”, lacht Elke Colpaert.

 

Passie en talent
“Je leert collega’s op een andere manier kennen”, zegt Hilde Tyssen. “Je ontdekt waardoor iemand anders gepassioneerd is, waar die persoon zoal mee bezig is… Dat kan verrassend zijn.”

“Dankzij Yammer hebben we de voorbije twee jaar ook talenten ontdekt bij collega’s die we niet hadden vermoed”, vult Elke Colpaert aan. “Een van de collega’s liet via Yammer weten dat hij heel veel weet over sociale media. Bij hem kunnen anderen nu terecht met vragen. Idem dito met een collega die in haar vrije tijd semiprofessionele video’s maakt. Ook daar wordt nu beroep op gedaan.”

Is Yammer ook een goede leer-tool? Vooral voor praktische vragen, meent Hilde Tyssen. Yammer is gemaakt voor de snelle interactie: een vraag, een antwoord. Voor echte opleidingen voor bijvoorbeeld softwarepakketten is het minder geschikt. “De kracht van Yammer zit vooral in het stimuleren van informeel leren door kennis en ervaringen uit te wisselen met collega’s”, aldus Elke Colpaert.

 

 

Elke Colpaert @ecolpaert is communications manager bij Kluwer.
Hilde Tyssen
@HildeTyssen is program manager bij Kluwer en
maakt deel uit van het team dat Yammer bij Kluwer heeft gelanceerd en opvolgt
.

 

 

Avatar foto

Auteur

NCOI Learning: een team van experts die organisaties en professionals tips aanreiken over leren en ontwikkelen

Lees ook

Zoek

Nieuws per domein

Meest gelezen

Let's connect